7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    raymon150

matlab op mac?

Ik wil graag een macbook pro aanschaffen, echter weet ik niet als je matlab op mac kan draaien. Ik heb helaas nog geen matlab gevonden die compatibel is met Mac. Met parallels is dit wel mogelijk.
    Mijn vragen:

1) Is matlab compatibel met Mac?
    2) hoeveel ram geheugen heb je nodig om parallels vloeiend te draaien op macbook pro retina 15 (late 2013 2ghz)?

Bijdrager
    Jack1

Als je op de website van de makers van Matlab “Mathworks” kijkt, zie je dat het ook gewoon voor Mac is.

vreemd dat je dat zelf nog niet gevonden had, je hebt toch wel gegevens van de fabrikant van je software gekregen toen je het kocht?

Bijdrager
    raymon150

Ok√© hartelijk bedankt. Volgend jaar ga ik naar de uni en bij de studie wat ik ga doen moet je Matlab gebruiken. Dus als het niet op mac kon draaien zou ik misschien toch uitwijken naar windows…

Bijdrager
    stel maar

Ik gebruik matlab 2013a op mijn MBP late 2008 en het draait nog perfect. Op de mac/linux versie draaien niet alle toolboxen dus dat moet je eventueel checken, als je die nodig hebt. Ik gebruik matlab o.a. voor simulink en sisotool e.d, die zitten er wel op.
    Maar om Lego mindstorms, arduino’s of raspberry PI’s te programmeren, dat werkt alleen op windows versies.

Bijdrager
    valentijn12

Ik heb zelf geen ervaring met Matlab, maar ik doe wel met een studie die vakspecifieke software nodig heeft. Ik heb zelf een MBP en dit is niet altijd even handig. Van sommige software bestaat een mac versie, maar voor andere is bootcamp/parallels nodig. Als je nu voor je studie een laptop gaat kopen is het misschien verstandig de brief met systeemvereisten even af te wachten en, slik, toch over een windows na te denken.

Bijdrager
    iep
    stel op 29 december 2013

Ik gebruik matlab 2013a op mijn MBP late 2008 en het draait nog perfect. Op de mac/linux versie draaien niet alle toolboxen dus dat moet je eventueel checken, als je die nodig hebt. Ik gebruik matlab o.a. voor simulink en sisotool e.d, die zitten er wel op.
    Maar om Lego mindstorms, arduino’s of raspberry PI’s te programmeren, dat werkt alleen op windows versies.

Dat is niet makkelijk te vinden op hun site: System Requirements and Platform Availability by Product. Matlab kent wel diverse licenties voor Matlab zelf maar ook voor een aantal toolboxes. Meestal is het gemis van een toolbox het simpele gevolg van een licentie die dit niet ter beschikking stelt. Dit zijn dan ook altijd dingen die je bij systeembeheer van onderwijsinstelling/bedrijf moet navragen. Zij kunnen je vertellen welke licenties ze hebben en welke toolboxes ter beschikking worden gesteld. Meeste universiteiten heb ook veel ervaring met Linux en Macs en kunnen je dan ook prima vertellen in hoeverre Matlab daarmee werkt. Dit geldt trouwens ook voor ieder ander stuk software dus de tip van valentijd12 is zeer zeker een goede om op te volgen. En bij twijfel dus altijd vragen;)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.