10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Poppekop

Mat karton voor laserprinter

Hoi allemaal!

Weet iemand waar ik 300 grams mat papier voor een laserprinter kan kopen? Per pak in A4 of A3 formaat?
    Geen foto papier hoor, maar echt dat matte ‘ruwe’ (ongestreken) papier wat je ook wel eens ziet bij kaarten.

Ik kom alleen maar uit bij groothandels waar ik een pallet moet kopen…

Alvast bedankt!

Moderator
    Poezenbeest

Afhankelijk van waar je woont, maar bij een papierwinkel of hobbywinkel.
    In Amsterdam bij De Winter of Van Beek, in de rest van het land vind je Pipoos. https://www.pipoos.com/

Edit: zie dat ze ook in Vlaanderen zitten…

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Poezenbeest.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Poezenbeest.

Bijdrager
    sedikit

Ook in Amsterdam, speciaalzaak papier, aan de Amstel, achter de Regulierbreestraat:
    http://www.vliegerpapier.nl/

Bijdrager
    JJmac

Kan die dikte wel door een laserprinter?

Bijdrager
    MDF

Of stap even binnen bij een drukkerij in je buurt.
    Deze snijden het papier (want 300 gram is papier) op het formaat A4 of A3.
    Zo doe ik het altijd :)

Bijdrager
    penseel

Moderator
    Night

Hahaha gewoon bij 123-inkt.nl. Daar zou ik het niet 1-2-3 verwachten:-P

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Night.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Night.

Bijdrager
    macmaus

Hou er wel rekening mee, dat als je papiertextuur erg ruw is, de kans bestaat dat de fuser niet de dieper liggende delen bereikt, dus dat de toner “los” kan laten.

Bijdrager
    janvanes

Papier en karton voor een laserprinter is bijna per definitie glad en gestreken. Dat wil niet zeggen dat je geen ruwer papier of karton in je printer kunt proberen te stoppen, maar in mijn ervaring wordt het geen succes: als de printer het karton al ‘pakt’ (meestal enkel via handinvoer), wordt de toner niet goed gefixeerd. In de officiële specificaties van je printer staat altijd wel aangegeven wat het maximale gramgewicht is waar je printer op gebouwd is. Je kunt best eens proberen of ie iets zwaarders aankan, maar in de praktijk merk je wel dat dat getal uit de specificaties niet helemaal uit de lucht gegrepen is.

Hele grote en dure productieprinters (zoals die bij allerlei dienstverleners staan) hebben er minder moeite mee; die kunnen volgens de specificaties meestal tot 300 grams aan, en dat blijkt (met glad, gestreken laserprintpapier/karton) in de praktijk ook inderdaad prima te gaan. Maar iemand die een printer van 50.000 of 80.000 euro heeft staan, is er misschien niet zo heel blij mee als je met eigen papiersoorten aan komt zetten. Want naast gramgewicht speelt de dikte natuurlijk ook een rol – dat speciale 300 grams laserprintkarton is vrij dun vanwege die strijklaag. Een 300 grams ongestreken ruwe kartonsoort zal een stuk dikker zijn, en wellicht gewoon te dik. En met zulke dure printer wil je meestal vooral (veel) printen, en niet experimenteren (of wachten op een reparateur).

300 grams/m2 is trouwens wel degelijk karton, en geen papier. Waar die grens precies ligt is wat arbitrair – ik heb ooit geleerd bij 250 grams, maar tegenwoordig zegt men vaak bij 179 grams. Treebus zegt dat de grens bij 165 grams ligt (en noemt alles tussen 166-200 gram “halfkarton”).

Bijdrager
    Poppekop

Ik weet al dat de printer 300 grams papier/karton aan kan.. Anders had ik wel gevraagd of mijn printer 300 grams papier/karton kan printen.. Wil dus nu testen op het ook op ongestreken papier kan zonder een pallet daarvan aan te schaffen.

@mdf; bedankt voor de tip! Heb een afspraak kunnen maken bij een locale drukker om een stapeltje te gaan halen.
    @macmaus; bedankt voor de waarschuwing. Daar had ik inderdaad niet bij stil gestaan.. Zal gaan blijken, ben benieuwd!
    @janvanes; bedankt voor je uitgebreide toelichting. Zoals hierboven genoemd kan de printer 300 grams aan. Bij een dienstverlener kan het gramsgewicht makkelijk nog zwaarder zijn tot aan dik grijsboard toe. Maar uit zuinigheidsoverwegingen test ik toch graag even uit wat m’n eigen printer allemaal aan kan:)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.