26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Artishoque

Mastering software

@pro-users:
    welke software gebruiken jullie voor de eindmastering van jullie opnames, zowel voor een enkele track als voor een complete demo/album?

Ik modder zelf wat aan met Logic of met de NNXT in Reason, en dat wil opzich wel, maar het is er gewoon niet voor gemaakt. Er is ongetwijfeld wat beters.
    Op de PC gebruikte ik vroeger altijd wavelab, maar dat bestaat niet voor de mac… alternatieven?

Bijdrager
    Guido Tichelman

Beste Artishoque,

Goede vraag! Zelf heb ik ook Logic Waveburner op de Mac, maar helaas bied de Mac nog geen volwaardige alternatieven voor goede mastering. Zelf gebruik ik (hmm op de pc) Sadie en Seqouia voor volwaardige mastering. Merkwaardig is dat bijvoorbeeld DDP-mastering nog zo goed als onontgonnen terrein is voor de Mac.

Bijdrager
    mcician
    Bijdrager
    J. Radstake

T-Racks is een uitermate geschikt programma, maar alleen voor windows geloof ik. :?

Als je Reason gebruikt kom je met de compressor/limiter e.d. al een heel eind :)

Bijdrager
    mailmen

ik gebruik gewoon een combinatie van plugins. Ligt er net aan wat de track nodig heeft en wat de klant wil. Verder maakt me het programma om de plugins te draaien niet veel uit. Logic en protools voldoen prima.
    Ook hiervoor geldt; veel klooien. Na een aantal jaren weet ik wel wat ik wil en met welke plugins ik dat kan bewerkstelligen, maar dat is voor iedereen anders.

Je kan in ieder geval met een setje waves-plugins al een heel eind komen.

Bijdrager
    vogel

Heb de ballen verstand van mastering, maar is dat niet een klus die je met Bias Peak doet?
    En dat het niet kan op de Mac is onzin. In de meeste pro studio’s staan nog altijd Macs, niks ten nadele van WaveLab overigens (te gek programma).

Bijdrager
    mailmen

Het gekke is wel dat twee masteraars waar ik wel eens mee heb gewerkt (Electric City in Brussel en Wisseloord in Hilversum), allebei met een PC werkte. Daar stond ik wel even van te kijken. Ze masteren daar wel voornamelijk analoog en niet digitaal, maar toch.
    Ik denk dat als je digitaal mastert, het ook niet zoveel uitmaakt.

Bijdrager
    vogel

In Wisseloord heb ik digitaal opgenomen, alles op de Mac, maar die opname moet nog gemasterd worden. Dan zullen de externe hd’s wel FAT32 geformatteerd zijn, lijkt me.
    Maar goed, is dat Peak voor Mac net zoiets als WaveLab voor PC? Want dan is dat wel wat voor mij.

Bijdrager
    mailmen

Ik zou het gewoon in logic doen, Vogel. Dat heb je tenslotte al. Werk alleen niet met de interne plugins, daar kan je op mastergebied niet zo veel mee.

Maar als je nog nooit gemasterd hebt, zou ik niet de eerste keer met Wisseloord opnames aan de slag gaan. Met alle respect;-) das toch een beetje zonde…toch? Misschien wel om een beetje te klooien en te experimenteren, maar niet als eindproduct.

Bijdrager
    vogel

Ik ga die opnames ook niet masteren hoor. :) Dat wordt in Brussel gedaan, maar het is natuurlijk leuk om er iets van te leren.

Bijdrager
    mailmen

Tuurlijk, dat bedoel ik ook idd…

-en nu wel heel offtopic-
    Bij wie ga je masteren in Brussel? Bij Alan in Electric city?

Bijdrager
    vogel

Volgens mij werd die genoemd ja, maar ik ga daar zelf (nog) niet heen. Eens even bellen met de leider van dit projectje. :wink:

Bijdrager
    marcz
    ”Artishoque”

@pro-users:
    welke software gebruiken jullie voor de eindmastering van jullie opnames, zowel voor een enkele track als voor een complete demo/album?

Wij gebruiken op dit moment Bias Peak-Pro 5.0.

Marc.

Bijdrager
    mailmen

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor een muziek het is. Ik kan me goed voorstellen dat de klanten van Marc hele andere eisen stellen en belangrijk vinden dan mijn klanten.

Bijdrager
    Guido Tichelman

Toch even een opmerking over masteren op de Mac.

Ik ben een groot fan van Apple. Gebruik Pro Tools en Logic. heb gewerkt met Sonic.

Er zijn echt weinig programma’s die bijvoorbeeld DDP-masters kunnen draaien op de Mac, terwijl op de PC er genoeg alternatieven zijn. Pyramix, Sadie en Seqouia zijn drie programma’s die ik ken die fantastisch uitgerust zijn voor deze taak. Ze kunnen DDP-masters uitdraaien op Exabyte en tegenwoordig ook gewoon op DVD. Geen errorcheck meer nodig in de fabriek. De data uit je EDL staat gegarandeerd (geverified) op je master. Nogmaals, waarom zijn er geen goede alternatieven op de MAC?

PS Ook qua montagemogelijkheden zijn de programma’s op de Apple echt beperkt als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Sadie, Pyramix en Sequoia. Ook hiervoor geldt: waarom zijn er geen goede alternatieven op de MAC?

Bijdrager
    marcz

Het was al genoemd, maar hier dan iets specifieker:

http://www.sonicstudio.com/products/ddp/ddp01.html

Overigens ben ik het wel met Guido eens dat er op de Mac nog geen paketten zoals Pyramix en Sadie bestaan. Maar bovengenoemde Sonicversie is een stap in die richting.

Marc.

Bijdrager
    mcician

idd Marc,

ik ben ook vol spanning aan het wachten op de demo van Soundblade. Dat in combinatie met het voorgaande … Dat zou mooie software moeten zijn.

Ik werk trouwens al met Metric Halo, het bedrijf dat de nieuwe interfaces maakt voor het nieuwe Sonic systeem. Daar ben ik alvast laaiend enthousiast over !

laten we nog eventjes afwachten …

Bijdrager
    Guido Tichelman

Inderdaad Sonic (waar ik lang geleden mee gewerkt heb) heeft nieuwe software uitgebracht. Nadat ik met de importeur had gebeld bleek dat deze software alleen in een 2-track versie te krijgen is. Buitengewoon vreemd in een tijd waar de concurentie al jaren meersporeneditors maakt waar ook fantastische masteringfaciliteiten opgenomen zijn. Graag zou ik op de Mac mijn basisediting doen, maar helaas is er nog steeds geen goed pakket beschikbaar.

Guido

Bijdrager
    Ronald van der Schelde

Beste Masters :D

ik moet binnenkort ook de nodige masters doen op Logic Pro. Heeft iemand nog zinnige tips? Ik heb nog niet zoveel ervaring met eindmixen…een paar goeie tips zijn dus meer dan welkom….

Op naar Sander in Hilversum….:wink:

Bijdrager
    mcician
    ”Guido

Inderdaad Sonic (waar ik lang geleden mee gewerkt heb) heeft nieuwe software uitgebracht. Nadat ik met de importeur had gebeld bleek dat deze software alleen in een 2-track versie te krijgen is. Buitengewoon vreemd in een tijd waar de concurentie al jaren meersporeneditors maakt waar ook fantastische masteringfaciliteiten opgenomen zijn. Graag zou ik op de Mac mijn basisediting doen, maar helaas is er nog steeds geen goed pakket beschikbaar.

Guido

StudioX is op komst, dat zou een 8 kanaals versie zijn,maar zoals ik eerder had gemeld, we moeten nog wat geduld hebben !!

Ik ken verschillende Sonic Classic gebruikers en die zitten ook te wachten. Die mense overwegen nu om over te schakelen op Windows op een Mac en dan die voorgenoemde software te draaien.

Ik kijk voorlopig nog effe de kat uit de boom. Bij mij is er niet zo een haast.
    Ik doe mijn edits nog met Pro Tools.
    Maar een Sonic Systeem zou welkom zijn hier !

Bijdrager
    mcician
    ”Ronald

Beste Masters :D

ik moet binnenkort ook de nodige masters doen op Logic Pro. Heeft iemand nog zinnige tips? Ik heb nog niet zoveel ervaring met eindmixen…een paar goeie tips zijn dus meer dan welkom….

Op naar Sander in Hilversum….:wink:

mastering is een kunst, net zoals muziek spelen in mijn ogen.

Ik zit als beroep in de klassieke muziek, je hebt goede muzikanten nodig, goede zaal (akoestiek), preamps ( millenia bv), mics ( ik gebruik Bruel & Kjaƫr), Converters ( Prism is het einde maar $$$$).

Er zijn zovele factoren, maar als de basic goed zit moet je niet al te veel meer beginnen prullen.

Goede reverb plugin kan veel doen, ik heb die Altiverb, Nederlands bedrijf trouwens !! Dus beetje chauvinisme kan geen kwaad:-)

Bijdrager
    Guido Tichelman

Pro Tools is een mooi systeem en ik gebruik het met plezier. Vooral plugins als Altiverb zijn te mooi voor woorden, maar puur op editingvlak is het systeem niet te vergelijken met Sadie , Pyramix of Sequoia.

Voor mij zijn 8 sporen echt veel te weinig. Ik denk aan minimaal 24 sporen in en uit, goede editing en mastering faciliteiten.

Het bestaat helaas niet voor de Mac.

PS overigens complimenten voor je smaak. Ik gebruik onder andere ook Millennia, Prism en DPA

Bijdrager
    mcician

Beter bestaat er niet, maar het is duur.

Ik gebruik ondertussen die ULN-2 van MH labs.
    Is een andere prijsklasse dan Millenia en Prism, maar niet zo slecht. Zij maken de nieuwe intgerfaces voor Sonic.

Ik heb al veel gekke dingen gedaan qua edits met PT, maar het vergt heel veel geduld. Sonic is sneller ….

Ik heb onlangs een Sweelinck Orgel cd opnenomen. Vreselijke edits moeten maken in sextolen van 16de noten, maar het is onhoorbaar, maar het was wel vreslijk zoeken naar millieseconden om te snijden …

Bijdrager
    mailmen
    ”mcician”

Goede reverb plugin kan veel doen, ik heb die Altiverb, Nederlands bedrijf trouwens !! Dus beetje chauvinisme kan geen kwaad

Een beetje offtopic, maar toch…
    Binnenkort verschijnt de drumroom en galmkamer van mijn studio ook tussen de presets. Vorige maand hebben de jongens van Altiverb de hele zaak opgenomen. Kan ik dus voortaan overal over mijn eigen galmkamer beschikken, en alle andere gebruikers van Altiverb dus ook:)

Bijdrager
    Artishoque

Whaha daar moet je toch op z’n minst een stijve lul van krijgen!

Bijdrager
    mcician

Toeval of niet

Soundblade is in demo … daar gaat onze vrije zondagmiddag

hehe

http://www.sonicstudio.com/purchase/demos.html

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.