7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    maartenbaaij1

Master reset

Ik ben sinds kort een zeer tevreden gebruiker van Apple, tot op de dag dat ik de pc niet op de standaard wijze kon uitzetten. Ik gebruik een Imac G5. Volgens de melding kon quickzilver niet uitgezet worden en was geforceerd stoppen noodzakelijk. Dit heb ik gedaan, maar de dag erna is alles gereset. De mp3’s staan niet meer in itunes (wel nog op de harde schijf..), het dock is standaard ingesteld, dashboard ook. Zelfs entourage moet opnieuw ingesteld worden. Het lijkt op een masterreset van mijn systeem. Ik heb geprobeerd om met Onyx mijn instellingen terug te krijgen. Na een restart is dit ook niet gelukt. Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen!

Bijdrager
    tijn22

Oei dat lijkt me niet goed…

Probeer eens vanaf de installatie dvd op te starten (tijdens de boing de c drukken en vasthouden), en dan schijfhulpprogramma te draaien en de permissies te herstellen.

Je kunt ook de pram goed resetten (tijdens de boing [option] + [command] + P + R ingedrukt houden, en dan zolang vasthouden dat ie 3 x reset).

Bijdrager
    maartenbaaij1

Bedankt voor je reactie!
    Wat geniet jouw voorkeur? optie 1 of 2?
    Weet je ook hoe dit is kunnen gebeuren? Het begon met quicksilver die het niet deed en vastliep..

Bijdrager
    MacBeer

Je zou om te beginnen Quicksilver moeten verwijderen… Ik heb vaker van dit programma gehoord en volgensm ij moet het gewoon goed werken. Maar bij jou kennelijk niet.
    Heeft dat programma een un-installer?

De opties die Tijn aandracht zijn twee verschillende dingen. Je zou ze allebei kunnen uitvoeren.
    Of ze werken weet ik niet. Optie 1 is een kleine onderhoudsbeurt die de ‘toegangelijkheid’ (permissies) van ieder bestand op je Mac weer in de ‘default’ optie zet. Soms dan wil dit wel eens werken tegen rare dingen.
    Optie 2 gaat over het PRAM. Dit is een klein gedeelte van het RAM geheugen waar je Mac instellingen in bewaard zoals de datum, tijd en andere dingen die jij hebt ingesteld. Dit kan wel eens corrupt raken en met die toetscombinatie maak je dit leeg. Hierdoor zullen wel enkele instellingen terug worden gezet naar de fabrieksinstellingen.

Maar verwijder eerst Quicksilver. Dan doe je herstarten. Als het dan nog niet goed is zou je eerst een schijfcontrole kunnen uitvoeren.
    Maar ik denk dat met het correct verwijderen van Quicksilver al een hele hoop verholpen moet zijn.

Bijdrager
    maartenbaaij1

ik heb zojuist quicksilver verwijderd, nu net een schrijfcontrole gedaan, waarbij ik de volgende mededeling krijg:
    Volgens mij ligt hier het probleem….

Volume ‘OSX’ controleren
    HFS Plus-volume wordt gecontroleerd.
    Extents Overflow-bestand wordt gecontroleerd.
    Catalogusbestand wordt gecontroleerd.
    Ongeldige naam
    Ongeldige naam
    Multilinked-bestanden worden gecontroleerd.
    Catalogushiƫrarchie wordt gecontroleerd.
    Bestand met uitgebreide kenmerken wordt gecontroleerd.
    Volumebitoverzicht wordt gecontroleerd.
    Volume-informatie wordt gecontroleerd.
    Het volume ‘OSX’ moet worden hersteld.

Fout: De onderliggende taak rapporteerde een fout bij het verlaten

1 HFS-volume gecontroleerd
    Volume moet worden hersteld

Bijdrager
    iDanny
    ”maartenbaaij1″

ik heb zojuist quicksilver verwijderd, nu net een schrijfcontrole gedaan, waarbij ik de volgende mededeling krijg:
    Volgens mij ligt hier het probleem….

Volume ‘OSX’ controleren
    HFS Plus-volume wordt gecontroleerd.
    Extents Overflow-bestand wordt gecontroleerd.
    Catalogusbestand wordt gecontroleerd.
    Ongeldige naam
    Ongeldige naam
    Multilinked-bestanden worden gecontroleerd.
    Catalogushiƫrarchie wordt gecontroleerd.
    Bestand met uitgebreide kenmerken wordt gecontroleerd.
    Volumebitoverzicht wordt gecontroleerd.
    Volume-informatie wordt gecontroleerd.
    Het volume ‘OSX’ moet worden hersteld.

Fout: De onderliggende taak rapporteerde een fout bij het verlaten

1 HFS-volume gecontroleerd
    Volume moet worden hersteld

Een HFS volume controle kun je niet uitvoeren in OSX zelf.
    Wanneer je het systeem opstart vanaf de OSX cd druk je op C en kom je in het installatiemenu terecht. Bovenin kun je ergens op Schijfbeheer klikken. Van hier uit kun je een volumecontrole danwel herstel uitvoeren,

Bijdrager
    maartenbaaij1

heb ik zojuist gedaan. Het is gerepareerd. Maar moet ik nu weer alles opnieuw instellen, of is er een mogelijkheid om alles gegevens terug te plaatsen waar ze horen?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.