14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Moderator
    Strifer

Massale WiFi storing in de buurt?

Hallo allemaal!

Ik vroeg mij af of er iets bestaat als een massale wifi storing. Ik was vanochtend op het internet bezig (nieuw, mail, je kent het wel ;)) en ineens voelde het internet sloom. toen zag ik bij mijn airport icoontje dat het signaal langzaam wegviel (van alle streepjes, tot eentje minder, tot nog twee en boem: helemaal weg.

Tja, dan doe je gebruikelijke dingen he. Je stopt je airport even en zet deze later weer aan. Nog steeds geen internet. Je controleert je modem en je router (alles normaal). Toch allemaal maar even een reboot. Geen internet. Of nu ja… sporadisch. Dan even een paar seconden en dan weer niet.

Dan ontstaat de vrees dat je wifi kaartje kapot is ofzo. Dus maar even een macbook (zelf macbook pro) van mijn vriendin erbij gepakt en gekeken. Daar ook hetzelfde probleem. Nou ja.. het lijkt me sterk dat ze beiden van de een of andere nacht kapot gaan. Dus maar even met het draadje het internet opgegaan en dat werkt allemaal perfect en constant. Dus het modem werkt (mijn tv en telefoon ook) en in ieder geval het draad gedeelte van mijn router.

Goed, daarna gedacht aan een kanalen oorlog, dus ben ik aan de gang gegaan met Airradar om even te kijken hoe het allemaal zat. Ik zit op 6, omdat het daar destijds lekker rustig was. Stuk of 5 kanalen op 6, maar allemaal met een lage ontvangst. Maar goed… 8 is op dit moment de betere keuze, omdat er niets op 7, 8, 9 en 10 zit en dus alleen maar lage ontvangsten op 6. Kanaal 8 is dus ideaal. En dit werkte dus ook niet. Probleem is exact hetzelfde.

Met airradar viel me op dat andere netwerken ook van ontvangst gewoon wegvallen naar 0%. Ik heb even zitten monitoren en zeker 10 draadloze netwerken hier in de buurt hebben hier dus last vast van. Kan er iets zijn dat alle wifi netwerken stoort ofzo? En is het normaal dat je altijd wat ruis op je kanaal hebt (ik kan via air radar zien dat er altijd een procentje of 5 ruis is; en daar zie ik dus ook dat mijn verbinding zeg maar aan het knipperlichten is).

Enig advies? Of kan iemand me zeggen dat ik niet gek ben? Ik heb overigens nog geen rare wagentjes met schotels voor de deur zien staan…. alhoewel ik pas aan een kant van het appartement/flat gebouw gekeken heb;)

Bijdrager
    jabesse

Een magnetron kan problemen geven, maar volgens mij niet zoals jij noemt.

Je kunt (als je access point dat ondersteunt) eens omschakelen van 802.11b/g (kanalen 1-11) naar 802.11a (kanalen 36 en hoger), dan zit je in een compleet andere frequentieband. Kijk eens of het dan nog steeds lastig gaat.

Moderator
    Strifer

bedankt voor je advies. ik wist niet dat A andere kanalen gebruikte. overigens denk ik inderdaad ook niet dat het een magnetron is… we hebben hier vrijwel nooit problemen en andere netwerken zijn op zich ook nooit een probleem (zijn er wel veel… maar ja flat/appartmenten he) en is opzich wel vreemd dat zo ongeveer 16 netwerken hier wel last van hebben. ik kan hier met de macbook bij het raam tot wel 20 netwerken ‘zien’.

overigens lijkt het erop dat het ‘probleem’ beweegt. de verbinding is nu weer een tijdje stabiel op mijn eigen mbp (zit nu bedraad op de mb) en een aantal andere netwerken hebben er geen last meer van. en een aantal nog wel. jammer dat de netwerken niet laten zien waar ze zitten, dan had ik echt kunnen zeggen of het probleem zou bewegen.

overigens herinner ik me nu dat rond deze tijd die meterstanden worden opgenomen van de verwarmingen in onze appartementen. we hebben op elke verwarming zo’n digitaal metertje en dat kunnen ze vanaf de straat uitlezen. ik heb echter niets gezien dat op een of ander meet-autootje lijkt. maar goed… wellicht dat het zoiets is geweest?

Bijdrager
    csteelooper

Of ’n fieldtest van GSM zendapparatuur… De GSM apparatuur zendt weliswaar niet uit op die frequentie (GSM: 1800/900/800. UMTS: 2100), maar bij fieldtests (testen van masten die door de operatur worden uitgevoerd) worden soms pieken de ether ingestuurd die andere apparatuur er uit kunnen drukken. Wij hebben daar zopas nog last van gehad met ons intercomsysteem, dat op de DECT-frequentie zendt… Denk aan een etherpiraat. Als deze flink sterk uitzendt op de 92.0Mhz frequentie, kunnen zenders tussen 91 en 94Mhz daar al last van hebben. Zolang het zendvermogen maar sterk genoeg is. Vandaar is de controle daarop ook zo sterk. Het zou dus ook een swipe kunnen zijn geweest als gevolg van een dergelijke zendpiek…

Moderator
    Strifer

klinkt logisch. volgens mij staat er zelfs een mast in de buurt. het probleem kwam overigens weer even terug en is nu weer weg.

fijn, lekker hoor… onstabiel internet;)

Inactief
    Anoniem

Misschien een lift in de buurt. Daar kan het ook aan liggen.:mrgreen:

Moderator
    Strifer

magnetron, lift, gsm torens. ik woon in een flatgebouw met allemaal appartementen en verder nooit ergens last van gehad. tot nu. het zal ongetwijfeld tijdelijk zijn, maar vervelend is het wel. van het energie bedrijf krijg ik tenminste een brief dat de stroom eraf moet voor een paar uur ivm groot onderhoud. ik vermoed dat er hier ook wat groters aan de hand is (een magnetron kan namelijk niet 15 netwerken lam leggen hierzo), maar een berichtje had ik toch wel op prijs gesteld. bah:)

Bijdrager
    bgielink

EMP

Moderator
    Strifer

:p

dan was alles weggegeest

Bijdrager
    csteelooper
    ”Strifer”

magnetron, lift, gsm torens. ik woon in een flatgebouw met allemaal appartementen en verder nooit ergens last van gehad. tot nu. het zal ongetwijfeld tijdelijk zijn, maar vervelend is het wel. van het energie bedrijf krijg ik tenminste een brief dat de stroom eraf moet voor een paar uur ivm groot onderhoud. ik vermoed dat er hier ook wat groters aan de hand is (een magnetron kan namelijk niet 15 netwerken lam leggen hierzo), maar een berichtje had ik toch wel op prijs gesteld. bah:)

heheh… Ik heb van de lift nooit last; ik woon er náást, dus ’t zou allicht kunnen. Een swipe, zoals ik beschreef in mijn vorige post, heb ik wel al vaker gehad en dat had helaas gevolgen voor de stabiliteit van mijn verbinding… Maar je kunt ook eens proberen je router te resetten als je dat nog niet hebt gedaan. Voorzover ik begreep heb jij een aparte modem en een aparte router he? Bij een ennis van me gebeurt het wel eens dat bedraad perfect werkt, maar draadloos voor geen r**t. Als-ie dan z’n router reset is alles over. Vreemd maar waar. Ik weet niet of dit voor jou echter zal helpen omdat er anderen zijn met hetzelfde probleem… Mooi vervelend dus…

@bgielink: wtf bedoel je met EMP??? Ken veel afkortingen, maar die zegt me ff nix…

Bijdrager
    jabesse
    ”slashtiger”
    ”Strifer”

@bgielink: wtf bedoel je met EMP??? Ken veel afkortingen, maar die zegt me ff nix…

http://nl.wikipedia.org/wiki/EMP

Bijdrager
    syltheboy
    ”slashtiger”
    ”Strifer”

heheh… Ik heb van de lift nooit last; ik woon er náást, dus ’t zou allicht kunnen. Een swipe, zoals ik beschreef in mijn vorige post, heb ik wel al vaker gehad en dat had helaas gevolgen voor de stabiliteit van mijn verbinding… Maar je kunt ook eens proberen je router te resetten als je dat nog niet hebt gedaan. Voorzover ik begreep heb jij een aparte modem en een aparte router he? Bij een ennis van me gebeurt het wel eens dat bedraad perfect werkt, maar draadloos voor geen r**t. Als-ie dan z’n router reset is alles over. Vreemd maar waar. Ik weet niet of dit voor jou echter zal helpen omdat er anderen zijn met hetzelfde probleem… Mooi vervelend dus…

Da’s een elektromagnetische puls.:wink:

Bijdrager
    i93Jeffrey
    ”Strifer”

b jammer dat de netwerken niet laten zien waar ze zitten, dan had ik echt kunnen zeggen of het probleem zou bewegen.

Ben benieuwd of er zon programmatje bestaat. Dat kan zien waar een WiFi netwerk zit.

Bijdrager
    Hansi2124

iStumbler doet dat.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.