30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:

Bijdrager
    Vin

Masker in after effects. help!

Hallo. Ik heb een vraagje over After effects. Ik heb een filmpje gemaakt in FCP. Maar nou wil ik dat het filmpje zwartwit is en op een bepaald moment moet dat zwartwit vanaf een bepaald punt wegtrekken en er dus weer kleur komen. Voor de duidelijkheid: stel ik maak in photoshop een plaatje en doe daar een zwartwitmasker overheen en gum dan steeds een beetje van dat masker weg zodat de kleuren weer zichtbaar worden. Nou dit wil ik dus maken bij mijn filmpje. Maar is dit wel mogelijk in after effects? Kan iemand mij vertellen hoe ik dat t beste kan doen? Bedankt!

Bijdrager
    Vin

kan niemand mij verder helpen?? Ik moet een opd. voor school afhebben en er is wel een beetje haast bij! Kan iemand mij aub een tip geven ofzo? alvast bedankt!

Bijdrager
    imathieu

Je kan proberen twee layers aan te maken met hetzelfde filmpje, het onderste filmpje naar zwart-wit om te zetten, vervolgens een mask op het bovenste plaatsen en tenslotte de ‘mask expansion’ te keyframen.

Bijdrager
    Vin
    ”imathieu”

Je kan proberen twee layers aan te maken met hetzelfde filmpje, het onderste filmpje naar zwart-wit om te zetten, vervolgens een mask op het bovenste plaatsen en tenslotte de ‘mask expansion’ te keyframen.

oke reuze bedankt! en hoe kan ik een mask expansion op de mask zetten? bedankt voor je hulp!

Bijdrager
    MauZ

gradient wipe?

Bijdrager
    Vin
    ”MauZ”

gradient wipe?

sorry maar ik ben niet zo bekend met after effects. Wat is een gradient wipe? en hoe kan ik deze gebruiken?

Bijdrager
    imathieu

Sorry voor mijn (hopelijk niet te) late reactie. Die mask expansion kan je vinden in de timeline nadat je de mask heb aangebracht op de layer. Bij die layer ga je naar het onderdeel ‘mask’ en daar zou allerlei opties voor je mask moeten vinden, waaronder ‘mask expansion’.
    Hopelijk bereik je hier een mooi resultaat mee! Jammer genoeg ben ik zelf nieuw in after effects en weet ik niet alle functies zitten. Het zou dus kunnen dat er hiervoor betere oplossingen zijn.

Maar toch succes! :wink:

Bijdrager
    Vin
    ”imathieu”

Sorry voor mijn (hopelijk niet te) late reactie. Die mask expansion kan je vinden in de timeline nadat je de mask heb aangebracht op de layer. Bij die layer ga je naar het onderdeel ‘mask’ en daar zou allerlei opties voor je mask moeten vinden, waaronder ‘mask expansion’.
    Hopelijk bereik je hier een mooi resultaat mee! Jammer genoeg ben ik zelf nieuw in after effects en weet ik niet alle functies zitten. Het zou dus kunnen dat er hiervoor betere oplossingen zijn.

Maar toch succes! :wink:

je reactie is niet te laat en ik heb er veel aan! Ik ben nu nog hard bezig met een andere opd. en doe tussendoor wat after effects. Na 12en ga ik knallen met after effects hopelijk! Tips en tricks nog steeds welkom dus! bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    earnst jelke

Oplossing:

1 – 2 keer het filmpje in de tijdslijn zetten, onderste zwart/wit, bovenste kleur.
    2 – (bovenste) layer > Mask > new Mask
    3 – mask in de tijslijn bewerken, dus eerst klein, dan steeds groter
    4 – met “mask feather” kun je de overgang tussen wel of geen kleur uitsmeren.
    5 – in de eerste paar seconden kun je de overgang subtieler maken door de transparancy van je kleurlaag in te faden

Extra:
    je kunt ook kiezen voor 1 zwart wit en 3 gekleurde lagen (RGB) door elke laag een apart masker te geven kun je spectaculaire effecten berijken

Bijdrager
    Vin
    ”earnst

Oplossing:

1 – 2 keer het filmpje in de tijdslijn zetten, onderste zwart/wit, bovenste kleur.
    3 – mask in de tijslijn bewerken, dus eerst klein, dan steeds groter
    4 – met “mask feather” kun je de overgang tussen wel of geen kleur uitsmeren.
    5 – in de eerste paar seconden kun je de overgang subtieler maken door de transparancy van je kleurlaag in te faden

Extra:
    je kunt ook kiezen voor 1 zwart wit en 3 gekleurde lagen (RGB) door elke laag een apart masker te geven kun je spectaculaire effecten berijken

super bedankt! ik ga het zo proberen (m’n andere opd. kost wat meer tijd als verwacht!). ik denk dat dit een hele lange nacht gaat worden!!!!! pfffff

Bijdrager
    Vin

ik heb trouwens nog een klein vraagje. Ik heb een videocapture van google earth. Als ie op een gegeven moment is uitgezoomd op de aarde dan moet er een barst in de aarde komen waaruit een grote boom groeit. Kan dat ook in after effects? en als die boom dan is volgroeid moet er een appel vanaf vallen en zodra deze de aarde raakt wordt alles langzaam weer kleur. het moet dan net lijken of dat de kleur uit de appel stroomt en de aarde weer kleur geeft.

ps. Als het lukt wordt het zo’n vet pro mac filmpje he! en is ook nog eens voor school, hoe relaxt!!

Bijdrager
    earnst jelke

Ok, je wilt de aarde laten openbarsten:

[godmode]
    kies een stilstaand frame en importeer dat in photoshop
    knip de aarde op een aardige manier in 2 helpfte en importeer de losse delen in after fx
    leg de delen over je laatste frame en laat de aarde langzaam openbarsten.
    een geluidseffect doet wonderen, maakt het een stuk spannender
    [/godmode]

[godmode Pro]
    importeer een frame in morph (er zijn volop gratis appjes, ik vond als eerste deze: http://www.norrkross.com/software/morphx/MorphX.php )
    maak daarin een openbrekende aarde.
    Terug naar after FX
    [/godmode Pro]

Een boom maken is nogal lastig, heb je al videomateriaal of moet je het zelf maken?

Bijdrager
    Vin

bedankt voor je hulp! super relaxt. uhm ik heb nog geen boom. Ik kan niet zo snel ergens een filmpje vinden van een groeiende boom. dat is vrij lastig! maar even voor de duidelijkheid. niet heel de aarde hoeft open… alleen bij cupertino zeg maar. uit cupertino moet de boom komen. kan dat dan nog steeds met photoshop?

enne ik zal dat morphx eens checken! bedankt! super!

EDIT: wat is eigenlijk het makkelijkste + beste morph programma? dus voor beginners het beste? Mag betaald zijn! dan gebruik ik wel ff de trial ofzo….

Bijdrager
    Vin

het spijt me zeer maar het lukt me niet eens om het normaal over te laten gaan van zwartwit naar kleur. bij stap 3 van je uitleg loop ik vast. Ik heb een mask op de bovenste laag. en dan? wat moet ik dan doen? in photoshop is een zwart masker niet doorlatend en wit wel. hoe werkt dat hier?

EDIT: het lukt me nu wel om een zwartwit overgang naar kleur te krijgen. maar dan alleen over heel het beeld. en niet dat ie zich verspreid vanaf 1 punt. Ik heb een mask gemaakt en die staat op darken en in het begin op 0 sec staat ie op de keyframe met opacity 0% en later aan t einde van t filmpje staat de opacity op 100%. beter lukt me niet echt. misschien ook omdat t al 3 uur ’s nachts is…. ik ga naar bed, reuze bedankt voor de hulp en tot morgen (vroeg).

Bijdrager
    earnst jelke

De makkelijkste methode is:

klik nu in de timeline het masker dat je hebt gemaakt open. Je ziet dan staan:

Add – De transfermode, kun je zo laten.

Mask Shape – De vorm van het masker. Dubbelklikken en instellen op Elipse
    Mask Feather – Bepaalt de overgang, dus de rand. Stel zo in dat je een mooie subtiele overgang hebt.
    Mask Opacity – De transparantie dus, die kun je nu even zo laten als ie is.
    Mask expansion – Hiermee kun je de overgang gaan maken.

Maak in je eerste frame een keyframe. Maak nu de expansion zo klein dat je hele filmpje zwart/wit is. Ga naar het punt waar de overgang compleet moet zijn, en maak nog een keyframe. Hier maak je de expansion zo groot dat je filmpje helemaal in kleur is.

Bijdrager
    Vin
    ”earnst

De makkelijkste methode is:

klik nu in de timeline het masker dat je hebt gemaakt open. Je ziet dan staan:

Add – De transfermode, kun je zo laten.

Mask Shape – De vorm van het masker. Dubbelklikken en instellen op Elipse
    Mask Feather – Bepaalt de overgang, dus de rand. Stel zo in dat je een mooie subtiele overgang hebt.
    Mask Opacity – De transparantie dus, die kun je nu even zo laten als ie is.
    Mask expansion – Hiermee kun je de overgang gaan maken.

Maak in je eerste frame een keyframe. Maak nu de expansion zo klein dat je hele filmpje zwart/wit is. Ga naar het punt waar de overgang compleet moet zijn, en maak nog een keyframe. Hier maak je de expansion zo groot dat je filmpje helemaal in kleur is.

oke. ga ik nu proberen! enne ff over die boom, kan ik die niet gewoon t beste in flash maken en dan exporteren naar quicktime filmpje vanuit flash??

Bijdrager
    earnst jelke

Is het gelukt?

Bijdrager
    Vin

tot nu toe redelijk. ik kom nu pas net thuis en ga er nu weer gelijk aan verder werken. Ik hoop dat t me nu helemaal lukt! je hoort t nog en nogmaals bedankt voor je hulp! die had ik echt ff nodig!

Bijdrager
    Vin

ik heb het filmpje in quicktime geĆ«xporteerd maar nu is die wereldbol wat lichter blauw als in after effects. dus ik wil nu het flash filmpje (wel .mov formaat) exporteren zonder de wereldbol. maar flash kan geen transparante achtergrond hebben in een filmpje… Hoe kan ik dat nu het beste doen? kan ik die witte achtergrond (of rood is misschien beter als contrasterende kleur met de groene boom) nu wegfilteren in after effects? ik heb het geprobeerd met leave color (bij effects) maar dat lukt niet helemaal… Zou je me weer ff kunnen helpen?!

Bijdrager
    earnst jelke

De kleur die het handigst is hangt nogal af van de rest van je filmje. Als de rest (dus dat wat je over wil houden) duidelijk donkerder is dan het wit van de achtergrond is het eenvoudig. Gebruik in ieder geval een kleur die in de rest van je filmje niet voor komt.

Importeren in After FX, in bovenste laag zetten en dan naar Layer > Transfermode. Uit mijn hoofd dacht ik dat je dan “overlay” of “lighten” moet hebben, maar probeer maar welke het beste werkt. (je kunt ze een voor een proberen met Shift + en met Shift -)

Probeer dat eerst, als het niet goed werkt kun je een key gebruiken, dus bij filters > keying de chroma key of de color key gebruiken. Die zijn wel ietsjes lastiger om precies in te stellen.

Bijdrager
    Vin

bedoelde je blending mode neem ik aan? overigens is het met een key best te doen maar je blijft wel wat rood zien. das dus best wel lastig….

Bijdrager
    Vin

misschien is het wel gewoon makkelijker om de kleur wat aan te passen… van de bg (wereldbol plaatje) van flash dus… ff photoshop erbij halen dan maar…

EDIT: ik heb alle kleurprofielen geprobeerd met photoshop maar flash maakt het beeld telkens een stuk fletser. weet jij hoe dat dat kan? wat voor kleurprofiel gebruikt flash zelf eigenlijk?

EDIT2: het kwam gewoon omdat ik een psd inporteerd. een png doet t wel. pffff. kan ik nu eindelijk weer verder in after effects!

Bijdrager
    Vin

stomme vraag: hoe kan ik de keyboard shortcuts veranderen? dat is niet hetzelfde als bij photoshop enzo. en ik wil dat appeltje h verdwijnen is. nu is dat alt appelte h. te irritant!

Bijdrager
    Vin

oke, het is dus gelukt nu! nu is de intro van m’n filmpje af! eindelijk! maar ik heb nog een vraagje: ik moet nu hierna wat foto’s laten zien. een soort van diavoorstelling. maar ik zou die graag op de maat van de muziek laten gaan. kan ik dit t beste in flash of in after effects of in final cut pro doen? en moet t op gevoel of is er een truukje voor? wederom bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    Vin

hij is eindelijk af!!! er kan nog wel het een en ander aan verandert worden maar zo is voorlopig goed… Ik heb overigens wel wat foto’s van het fotoalbum hier van macosx.nl gepikt…. Het zal alleen aan mijn leraren worden getoond dus wees niet bang!

je kan het filmpje hier bekijken (120 mb dus ff downloaden is beter):

http://www.graphsic.com/finalversion!.mov

Bijdrager
    earnst jelke

je url doet het niet, hij pakt de .mov denk ik niet. Kun je ‘m zippen? Da’s wat makkelijker downloaden.

Ok, ik heb ‘m gezien. De boom doet het prima, lijkt me. Misschien nog wat geluid in het begin van je filmpje? Maakt het toch een stuk levendiger. En het einde (met de Powerbook) is wat grijzig, dat zou ik persoonlijk beter willen hebben. Overigens wel een erg “fan-achtig” ding. Niet erg mijn stijl. Maar goed.

Bijdrager
    Vin
    ”earnst

je url doet het niet, hij pakt de .mov denk ik niet. Kun je ‘m zippen? Da’s wat makkelijker downloaden.

Ok, ik heb ‘m gezien. De boom doet het prima, lijkt me. Misschien nog wat geluid in het begin van je filmpje? Maakt het toch een stuk levendiger. En het einde (met de Powerbook) is wat grijzig, dat zou ik persoonlijk beter willen hebben. Overigens wel een erg “fan-achtig” ding. Niet erg mijn stijl. Maar goed.

ik zocht idd nog naar wat geluid voor in het begin maar ik kan nergens fx geluiden vinden… Het einde is idd wat slecht maar dat komt omdat ik geen betere opname apparatuur heb hier….
    Dat het erg fan-achtig is klopt helemaal maar dat is juist de bedoeling! de opd. voor school is namelijk als volgt: ontwerp je eigen religie en maak daar een filmpje voor. het filmpje moet wervend en zijn. wat is je religie enzo…. dus ik denk dat ik daarmee wel redelijk oke zit?!

Bijdrager
    earnst jelke

Royalty free geluidseffecten vind je hier:

http://www.sounddogs.com/

Misschien is het een idee om te beginnen met het Apple logo, en dat te faden naar de wereldbol?

Op +/- 1.11 komt de muziek “erin” met ….i’m having a good vibration…. Goed punt om je slideshow sneller te laten lopen, op het tempo van de muziek. Knippen met je vingers werkt altijd om de flow te pakken te krijgen.

Je kunt de foto’s ook eenvoudig binnen het appel logo afspelen. Importeer het appel logo in photoshop en maak daar het logo wit en de achtergrond zwart. Importeren in after FX en als masker gebruiken met behulp van de blending mode (darken).

Ook mis ik de grote goeroe / messias een beetje. Als je dan toch Apple als religie wil presenteren dan kan dat bijna niet zonder Steve Jobs. Ik denk dat je zonder al te veel moeite een keynote kunt vinden die op een mooie kwaliteit is opgenomen. Da’s misschien ook aardig om door de slideshow heen te knippen. Die wordt nu een beetje saai.

Succes met je leraren!

Bijdrager
    Vin

ik was zo blij vanmiddag dat ik m af had dat ik even wat minder kritisch op de inhoud zelf was… ik ga er morgen (op het laatste nippertje!) toch maar weer aan verder werken!!! en heb er stiekem alweer zin in!!! ook ga ik je kritiek zeker meenemen want ik ben het er op veel punten wel mee eens! morgen weer een update! nu eerst nog ff de andere vakken afwerken… pffff

Bijdrager
    Vin

earnst jelke ik wil je bedanken voor je hulp ook al vonden m’n leraren het filmpje ronduit kut. ik heb er erg veel van geleerd en daar gaat t uiteindelijk om natuurlijk!!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.