5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Inez

mask verdwijnt na vullen

Hoi,

Ik ben onderstaande tutorial aan het oefenen.

Tot 6,27 seconden gaat het goed. Daarna maakt hij een masker aan en vult dat met de kleur zwart.

Echter, zodra ik mijn masker vul met zwart, dan verdwijnt de foto. Iemand een idee wat ik fout doe?

Bijdrager
    SanderTreur

Het klopt dat die laag dan verdwijnt. Een mask zorgt ervoor dat je bepaalde delen van een layer kunt weghalen, terwijl de laag zelf in tact blijft. Alles wat zwart is wordt invisible en wat wit is wordt visible. In dit filmpje wordt de aangepaste laag eerst volledig weggehaald door de mask zwart te maken en vervolgens wordt op de plaatsen van het gewenste effect het zwarte weggegumd.

Lees hier meer over Photoshop Masks

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

6:27 minuten zeker?:)

Heb je wel twee lagen, zoals hij? Als je namelijk een zwart masker over een laag zet, dan verdwijnt alles dat staat waar het masker zwart is. Wat deze man doet (als ik even snel kijk zonder het hele filmpje te proberen te volgen), is eerst de foto dupliceren naar een tweede laag, dan de tweede laag wat aanpassen zodat de kleuren anders zijn dan op het origineel, en dan past hij een masker toe op de tweede laag zodat hij selectief de eerste laag daar doorheen kan laten komen.

Afgezien daarvan vind ik dit weer een perfect voorbeeld van waarom mensen die dit soort dingen uit willen leggen, dat veel beter zouden kunnen doen met tekst met afbeeldingen in plaats van een filmpje …

Bijdrager
    Inez

Inderdaad, 6:27 minuten:-D

Dankzij jullie reacties wist ik dat de juiste handeling had toegepast. Die laag hoort dus te verdwijnen/transparant te worden. Ik ben dus verder gaan zoeken. Bij de volgende stap ging het mis. Selecteer je zwart, vervolgens moet je om te “gummen” wit kiezen. Die stap had ik over het hoofd gezien. Ik ben gaan gummen met zwart. Dat werkte niet….

Bedankt voor jullie hulp.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat je natuurlijk ook kunt doen is met zwart tekenen op het (lege) masker. Als je maar een paar delen tevoorschijn wilt laten komen, zal alles zwart maken en dan met wit tekenen meestal makkelijker zijn, maar wil je maar een paar stukjes doorzichtig hebben dan zul je vaak sneller klaar zijn als je met zwart die delen „uitgumt”.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.