11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    PurpleStain

Mappen van TM backups verwijderen?

Ik zal mijn vraag zo duidelijk mogelijk proberen te stellen. Sorry als deze vraag misschien al eens eerder is gesteld.

Mijn TC raakt aardig vol van backups. Nu heb ik de map gevonden waarin alle mappen met de backups staan opgeslagen in de finder (zie screenshot). Zoals je kan zien hebben deze mappen als naam de datum waarop deze backups zijn gemaakt. Nu wil ik een aantal van deze mappen verwijderen om meer ruimte vrij te maken voor het backuppen van mijn andere Mac.

Kan het kwaad als ik deze mappen zomaar verwijder?

Bijdrager
    Vinhelper

Ja, dat kan zeker kwaad, want dan raakt Time Machine ernstig in de war.

Je kan beter vanuit de sterrenhemel de oudste backup verwijderen. Of wachten totdat de backups automatisch worden verwijderd als de schijf vol is.

Als je het wilt doen om andere bestanden neer te zetten: dat is niet zo een handige werkwijze, omdat die schijf steeds blijft vollopen.

Bijdrager
    PurpleStain

Kan je dan hele backups in een keer weggooien vanuit de time machine? Zeker navigeren naar de Macintosh HD en dan daarop klikken en kiezen om alle voorgaande backups te verwijderen? Dan gaat zeker ook de eerste backup mee? (lijkt me dat die nodig is?)

Bijdrager
    baziel

Deze lost je probleem op.
    En deze zorgt ervoor dat je de eerste niet meer moet gebruiken:)

Bijdrager
    Vinhelper

Nee, het systeem zorgt ervoor dat de bestanden erop blijven staan, de eerst backup is helemaal niet belangrijk meer. Zijn er toch bestanden nodig, dan worden die bij de volgende backup gewoon weer van je Mac gekopieerd.

Je gaat dus de sterrenhemel in, klikt op de oudste backup die je hebt, selecteer de 4 mappen op de root, en kies uit het tandwielmenu de optie om te verwijderen.

Dit doe je ook met de volgende backups die steeds de oudste zijn.

Bijdrager
    PurpleStain
    baziel op 05 januari 2011

Deze lost je probleem op.

En deze zorgt ervoor dat je de eerste niet meer moet gebruiken:)

Thnx!

Bijdrager
    tinus_omt

Bedenk natuurlijk wel dat het geen zin heeft om backups te maken van bestanden die op dezelfde schijf staan als de backups.

Moderator
    unSOUND

Het heeft wel zin… Als je puur praat over back-ups tegen per ongeluk wissen of overschrijven, wat toch de meest voorkomende klacht is. Tegen defecten, diefstal en brand heeft het inderdaad weinig nut.

Moderator
    unSOUND
    PurpleStain op 05 januari 2011

Zoals je kan zien hebben deze mappen als naam de datum waarop deze backups zijn gemaakt. Nu wil ik een aantal van deze mappen verwijderen om meer ruimte vrij te maken voor het backuppen van mijn andere Mac.

Wat je misschien niet beseft is dat niet al die mappen volledige backups van al je bestanden zijn. De eerste backup is de meest volledige, de mappen erna bevatten puur de veranderingen sinds de vorige. Je kunt dus soms wel 10 mappen wissen en toch maar een paar MB winnen aan ruimte. Maar zoals anderen al gezegd hebben moet je niet achter de rug van TimeMachine om bestanden en/of mappen gaan weg gooien.

Als je schijf te vol raakt kun je eigenlijk maar 3 ding doen:

1]
    In de backup grote bestanden zoeken die weg kunnen,
    en die vanuit TimeMachine weg gooien.

2]
    In de voorkeuren aangeven om bepaalde mappen / bestanden niet mee te nemen in de backup, en de reeds gemaakte backups verwijderen.

3]
    Grotere schijf kopen.

Bijdrager
    1984
    unSOUND op 05 januari 2011

De eerste backup is de meest volledige, de mappen erna bevatten puur de veranderingen sinds de vorige. Je kunt dus soms wel 10 mappen wissen en toch maar een paar MB winnen aan ruimte..

Dat valt me nu pas op….als ik terug ga dan staat er vandaag en gisteren elk uur een back-up, maar ga ik verder dan lijkt hij er maar 2 p/m bewaard te hebben, terwijl er zeker wijzigen waren…….gooit TM ze zelf weg…??

Moderator
    unSOUND

Yep. De uurlijkse backups worden uiteindelijk uitgedund, en bij gebrek aan ruimte worden de oudste backups verwijderd.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.