4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Picazi

Mappen slepen van extern naar de macbook? foutmelding

De map documenten kan je -uiteraard- heel makkelijk over zetten op een externe harde schijf. Dat had ik gedaan omdat ik mijn macbook zou uitlenen zeg maar. Ik kon toen ik dat had gedaan wat bestanden in die map (waren persoonliijk) van de macbook weggooien, denkend dat ik daarna de map van extern naar de macbook weer terug kon zetten.

Dat geeft nu toch een probleempje, te weten een melding dat “de map documenten niet gewijzegd/veranderd kan worden omdat er een essentieel osx….” en dan nog iets

Nou kan ik dat wel omzeilen door de bestanden afzonderlijk terug te slepen maar ik wilde eigenlijk de gehele map documenten terugslepen en vervangen zodat ik weer de oude map heb voordat ik bestanden had ge-delete.

Ik heb altijd backups gemaakt van de mappen ‘ documenten’, ‘iTunes’ en ‘iPhotoLibrary’ op een externe harde schijf; mijn vraag is nu of je net als bij ‘documenten’ zo’nzelfde melding krijgt als je mappen van extern naar je macbook terugsleept.

Dankjewel,
    :apple:

Bijdrager
    iJoost

Je hebt er nu niets meer aan, maar volgende keer dus even een nieuwe gebruiker aanmaken voor het uitlenen, dan heb je dit soort ellende niet. Er is zelfs een speciale gast-gebruiker die je gewoon aan kunt zetten.

Heb je Time Machine? Dan kun je daarmee wel terug. En anders wordt het kloten met rechten en dergelijke. Niet echt aan te bevelen. Probeer anders gewoon eens de inhoud van Documenten te slepen in plaats van Documenten zelf.

Bijdrager
    Picazi

Ja je hebt gelijk. Ik was mij daar eigenlijk niet zo van bewust dat dit zo werkt (terugslepen niet mogelijk). Hij geeft aan dat het niet kan, essentieel onderdeel ofzo.
    Ik heb geen timemachine en vind altijd wel handig dat ik gewoon een map een keer of 3 per jaar overchrijf (itunes, iPhotolibary). Dat vind ik gewoon handiger werken dan dat er altijd een timemachine steeds bijvult enzo…

Maar ik heb i.d.d. de documenten zelf gesleept; dat was geen probleem…

Wel weird vind ik trouwens dat dit probleem zich niet mainifesteerde toen ik een nieuwe mac kocht. Toen heb ik ook documents, iTunes en iPhotolibary van een externe harde schijf naar de fonkelnieuwe mac gesleept. Dat werkte wel goed!

Als (knock on wood) een mac nou eens crasht en je hebt die mappen op de externe schjf staan; dan kan je toch wel gewoon terugslepen??

Bijdrager
    iJoost

Zoals ik al zei probeer de inhoud van Documents eens te slepen in plaats van de folder zelf. Dat gaat vast beter wat rechten en dergelijke betreft.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.