23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    MDW

mappen schikken op bureaublad

Ik probeer de mappen/bestanden te schikken op mijn bureaublad van mijn iMac Retina, maar dat lukt niet.
    Ik heb de keuze ingesteld om te schikken op een raster, maar als ik een icoontje bv ergens op het bureaublad plaats, vliegt het na het loslaten naar de rechterzijde van het blad.
    Het zou zich toch ten hoogste mogen verplaatsen naar het korst bijgelegen vakje in het raster.
    Zie ik iets over het hoofd?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb het zo staan, en dan blijven ze inderdaad gewoon staan waar ik ze neer zet binnen het raster.

Links, rechts, midden, etc. Maakt niet uit.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Staat “snap to grid” aan?

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Waffle ಠ_ಠ.

Bijdrager
    MDW

Snap to Grid staat er bij mij niet bij.
    Er staat alleen Raster ipv Snap to Grid, … maar bij Raster verwacht ik natuurlijk dat dat “Snap” impliceert.

Bijdrager
    KarelWillem

Yep.

Snap to Grid is hetzelfde als Raster.

Bijdrager
    essiw

Verander de “sorteer op raster” naar “sorteer op naam” en verander het daarna terug op “sorteer op raster”.

Bijdrager
    MDW

Heb ik al gedaan op naam, en dan terug. Helpt niet

Bijdrager
    essiw

Klinkt misschien vreemd, maar ik merk dat soms mensen hun mac nooit herstarten, en een herstart lost vaak veel problemen op. Dus heb je al je mac herstart?:)

Bijdrager
    MDW

Ik herstart mijn Mac elke dag.

Ik heb nu vastgesteld dat de Snap to grid functie over een groot gedeelte van het scherm wel werkt.
    De problemen doen zich vooral voor aan de linkerzijde (en niet alleen aan de rand) van het beeld.
    Het is alsof er op een aantal plaatsen al een document staat, waardoor deze plaats in het raster niet meer vrij is. Als men op het bureaublad een document over een ander document (geen map) probeert te slepen, dan blijft dat document ook niet op die plaats staan, maar zweeft het als het ware naar de eerste vrije plaats in het raster aan de rechterzijde.

Misschien moet ik mijn bureaublad eens volledig leegmaken.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Doe eens dit in het Terminal:

cd ~/Desktop
    ls -a

Zie je veel bestanden die met een punt beginnen? Bestanden die met een punt beginnen zijn onzichtbaar, maar bestaan wel. Je kan ze zo hernoemen:

mv .naammetpunt naamzonderpunt

Bijdrager
    MDW

.
    ..
    .DS_Store
    .com.apple.timemachine.supported
    .localized
    1 More Thing.webloc
    ALLES
    CoderDoJo
    DSCF3131bb.jpg
    Dagelijkse kost
    Garagepoorten
    Gmail.webloc
    Google Sites.webloc
    HD_Afbeeldingen

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Die drie bestandjes horen daar te staan. Dat is dus niet het probleem. Verplaats het bestand com.apple.desktop.plist eens naar je bureaublad en herstart je Mac. Dit bestandje staat in ~/Library/Preferences.

Bijdrager
    MDW

com.apple.desktop.plist staat niet op mijn iMac.
    Kan het ook niet vinden met Spotlight.

Bijdrager
    MDW

Ik heb com.apple.desktop.plis wel gevonden bij mijn oude iMac, en heb het kunnen inkijken .
    Welke programmeertaal wordt hier gebruikt?
    Waar kan ik hierover info vinden?

Bijdrager
    KarelWillem

Op de nieuwe systemen is de hoofd-bibliotheek verborgen.
    Dus daarom vind je dat bestand niet.

Klik in Finder met ALT ingedrukt op Ga.

Kies daar Bibliotheek
    Dan Preferences
    En daar vind je com.apple.desktop.plist

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Het is een XML bestand. Je kan deze gewoon met Tekst Editor openen. Ik heb net even gekeken en ik zie het ook niet. Misschien wordt dit “instellingenbestand” niet meer gebruikt op Yosemite.

Bijdrager
    MDW

OK, ik heb het dus gevonden, op mijn bureaublad geplaatst, heropgestart, …. alles blijft zoals voorheen.
    Wat zou ik nu moeten zien of vinden?
    Kan een xml-bestand zomaar uit zichzelf opstarten om iets uit te voeren?

Bijdrager
    KarelWillem
    Waffle op 04 april 2015

…Misschien wordt dit “instellingenbestand” niet meer gebruikt op Yosemite.

Dat zou maar zo kunnen, gezien die voorkeuren van mij blijken te dateren uit 2013.:)

Bijdrager
    MDW

Nou, er moet toch een systeem zijn dat de instellingen/wijzigingen op het bureaublad opvolgt. Waar zit dat dan?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

De bureaublad achtergrond wordt volgens mijn tegenwoordig door het Dock geregeld, maar de instelling daarvoor staat niet in een .plist maar in een db bestand. Dus dat maakt com.apple.desktop.plist grotendeels al nutteloos. Maar daar zoeken we niet natuurlijk niet naar.

Verplaats com.apple.finder.plist eens naar je bureaublad en herstart daarna de Finder (command+option+esc, Finder aanklikken en op “Herstart” klikken). Werkt het nu wel? Dan was com.apple.finder.plist waarschijnlijk corrupt geraakt. Je begint dan nu met schone lei, maar dat betekent wel dat je alle Finder-gerelateerde instelling opnieuw moet instellen.

EDIT: ik heb net even in com.apple.finder.plist gekeken, en daar komen geen instellingen voor het bureaublad in voor. De zoektocht gaat verder.

Bijdrager
    MDW

Ik ken niet zoveel meer van XML, maar ik zag ook dat er in .plist blijkbaar niets zit dat iets met de opvulling van dat raster te maken heeft.

Maar alvorens ik iets doe wil ik wel een beetje kunnen volgen. Wat gebeurt er met com.apple.finder.plist als ik dat naar het bureaublad verplaats en Finder herstart?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik zit met mijn hoofd nog een beetje bij het “oude” OS X, dus wat ik zeg klopt niet altijd. Zo nu weer.

De bedoeling van het bestand (com.apple.finder.plist) naar het bureaublad verplaatsen is om de Finder te forceren een nieuw plist bestand aan te maken. Als een programma vreemd doet, instellingen niet bewaart of niet wil openen kan het zijn dat het bijbehorende plist bestand corrupt is geraakt. Dit bestand van ~/Library/Preferences verplaatsen forceert de Finder dus een nieuwe aan te maken in ~/Library/Preferences. Helaas werkt dit sinds Mavericks iets anders, plists worden nu namelijk gecached. Dus je moet óf opnieuw opstarten óf uit- en weer inloggen.

Deze caching word door een daemon (een UNIX achtergrondproces) uitgevoerd. Deze daemon heet cfprefsd. Om deze caching (tijdelijk) te omzeilen kan je een wijziging in een plist aanbrengen, de bijbehorende app sluiten, en via Terminal het commando “killall cfprefsd” ingeven om cfprefsd opnieuw op te starten. Hierdoor gaat de plist cache “offline” en worden alle nieuwe/gewijzigde plists ingelezen.

Maar wederom, het lijkt er op dat com.apple.finder.plist ook niets met de rangschikking van bureaublad iconen te maken heeft.

Even een hele andere suggestie: ga eens naar Systeemvoorkeuren > Beeldschermen en selecteer een willekeurige schermresolutie. Als deze is omgeschakeld klik je weer op je ‘native’ resolutie (die je waarschijnlijk eerst had). Werkt het daarna wel weer?

Bijdrager
    MDW

Oh, dankjewel voor de uitleg. Hoe kom jij aan al die kennis van het operating systeem?

Ik heb eens de instelling van mijn beeldscherm gewijzigd (van standaard naar geschaald en terug). Het probleem lijkt nu wel verdwenen. Afin, ik kan voorlopig geen plaats vinden op het raster waar ik niets op het raster kan “snappen”.
    Bedankt voor de tips.

Ik ga er nu mee stoppen, want ik vertrek morgen op vakantie.
    Dooeei

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.