29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:

Bijdrager
    Sbojevets

Mapjes willen niet weg, HELP!!

Ik heb nu 2 mapjes, een van een tekst bestand en een van een driver met software voor een medion camera (ghhhhh), en ik krijg ze nu niet meer weg?!
    Ze zijn in gebruik wordt er gemeld door verplaatsen en prullemand ofzo!!??
    Ik heb ze al een ander naam gegeven en een andere extensie maar niks. Iemand die weet hoe ik ze weg krijg?

Alvast bedankt!!
    :oops:

Bijdrager
    iFredo

blijven ze in de Prullenbak hangen? Dan moet je even uitloggen en weer inloggen en dan de Prullenbak legen, dit werkt bij mij altijd!

Bijdrager
    vhbart

Force-quit en kijken wat je kan “forceren” te stoppen?
    Herstarten en dan nog eens proberen?

Bijdrager
    Sbojevets

Nee, ze willen niet eens in de prullemand omdat ze door iets anders in gebruik zijn. Door verplaatsen, kopieren of legen van de prullemand, word er gemeld. Force quit heeft ook geen zin, 1 blijft dus staan in de finder en de ander gaat wel in de bak maar wil niet weg omdat ie beveiligd is, wat na apple’tje i dus niet zo blijkt te zijn. Ik snap het niet meer.

Bijdrager
    vhbart

Dus direct na herstart zijn ze ook nog “in gebruik”?
    Vreemd, dan lijkt het erop dat ze door je systeem gebruikt worden?

Bijdrager
    Sbojevets

Dat is nu juistt het vreemde. De ene is van een vandaag geinstalleerd (onnodig want iPhoto herken alle camera’s) voor foto’s van een camera af te halen. En de ander is, was een tekstbestand. Ik kom er wel achter, het duurt met die ene al een week of twee maar ja…………….:cry: Af en toe kan ik mijn Macje wel eens de nek om draaien om dit soort stomme dingetjes, en ach het zal uiteindelijk wel weer aan mij liggen……………. :x

Bijdrager
    tarun

Ik had laatst ook zo’n grap. Opstarten met Systeem 9 was de oplossing. Kost even tijd, maar werkt wel, want Systeem 9 trekt zich niks aan van Unix-gezeur!

Bijdrager
    Sbojevets

mmmm, klinkt goed. Ik ga het proberen……..

Thanx, alvast!

Bijdrager
    Sbojevets

Hoe gaat ie weer naar OSX dan by the way??? OS9 is alweer ff gelden voor me!

Bijdrager
    vhbart

En de reeds bekende methode “permissies herstellen”? Misschien is er iets mis met je bevoegdheden waardoor je bepaalde dingen niet kan/mag verwijderen?

“Off Topic”

”dreamlab”

Dat is nu juistt het vreemde. De ene is van een vandaag geinstalleerd (onnodig want iPhoto herken alle camera’s) voor foto’s van een camera af te halen.

Maar iPhoto (iLife ’04) herkent niet mijn Medion 5995. Ik moet de foto’s binnenhalen via een oude Photoshop in Classic omgeving. Of doe ik iets verkeerd?

Bijdrager
    Sbojevets

mmm, hij slaat alweer vast ook met 9.2.2!!!!!!!!!!!! Anyone with a good suggestion??
    Kut he, en dit op zondag………..pppppfffffffffffffffffffffffff. Was ik nu maar “De bevalling” gaan kijken met m’n vrouw. :sealed:

Bijdrager
    vhbart
    ”dreamlab”

Hoe gaat ie weer naar OSX dan by the way??? OS9 is alweer ff gelden voor me!

Ofwel in de “oude” Apple-menu>opstartschijf> dan het juiste systeem kiezen
    Ofwel opstarten met “Alt” ingedrukt, dan krijg je een schermpje waar je het opstartsysteem kan kiezen

En “a good suggestion” (? :?) : (staat trouwens hierboven ook al) permissies herstellen, en dan herstarten?

Bijdrager
    Sbojevets

Als dit nog goed komt……………Nu staat het mapje te kniperen met een vraag teken……………..hij zit er echt ff doorheen. Iemand “weer” een oplossing?????

Bijdrager
    vhbart
    ”dreamlab”

Als dit nog goed komt……………Nu staat het mapje te kniperen met een vraag teken……………..hij zit er echt ff doorheen. Iemand “weer” een oplossing?????

Mapje met een vraagteken: bedoel je dat je Mac nu geen opstartsysteem meer vind en dat je nu aan een ander toestel zit? Of spreek je over het mapje dat je daarnet niet kon weggooien?

Bijdrager
    Sbojevets

nu staat er een pijl rechts en een ronde pijl links (na het opstarten met ALT ingedrukt) wat the f..k. Ik snap het niet meer HEEEEEEEEEEEEELP:(

Bijdrager
    Sbojevets

Ik heb gelukkig mijn TiBook hier nog die het wel doet!! Anders zat ik zondeer jullie hulp en dan was het helemaal fout geweest.

Bijdrager
    Sbojevets

Is het een idee om mijn OSX opnieuw te installeren met behoud van de software die er nu opstaat???? Of komen we hier nog wel uit vandaag???

Heb ik hulp nodig of wat zeg, wel tof dat iedereen een idee heeft om dit op te lossen, thanx Maccers!!!

Bijdrager
    vhbart

Normaal gezien zou tussen de twee pijlen een map met je systeem moeten komen te staan. Zoals ik reeds eerder dacht dus: op één of andere manier werd dit door je systeem gebruikt.

Als je je installatie-cd’s bij de hand hebt: breng deze erin, laat de installer voor wat het is, en ga in het menu linksboven (naast apple) naar “Disk utility”(NV “Schijfhulpprogramma”).
    Klik daar de tab “First Aid” (NV “Schijf-EHBO”). Selecteer nu in de kolom links je opstartschijf, en laat dan “Repair Disk Permissions” lopen. Mocht dit niet lukken, er is nog een mogelijkheid:

Start je computer op met “appeltje” + “s” ingedrukt. Je komt dan in de onderlaag. Tik onderaan “fsck – y” en dan op “enter” . Als het goed is gaat je computer nu op zoek naar “fouten”. Als het niet goed is krijg je de raad het commando “fsck -f” te tikken. Doe dit dan maar en klik dan op “enter”.
    Op het einde klik je “reboot” en dan op enter.

Probeer eens, en dan zien we wel verder.

Bijdrager
    vhbart

Ik probeer je nu eerst uit de brand te helpen, maar heb nog een bijkomende hint voor je: lees eens rustig de artikels op http://www.macosx.nl/?p=tips . Daarin staan handige tips door o.m. Jeepee en michelvdb voor als je problemen hebt (heb trouwens zelf bovenstaande “kennis” grotendeels opgedaan door het doorbladeren van deze pagina’s, waarvoor mijn dank aan de auteurs :wink: )

Bijdrager
    Sbojevets

Bedankt man, ik probeer het morgen, ga nu pitten (06.00 opstaan)!
    Ik laat het nog weten!

Mazzel.

Bijdrager
    New morning

Hallo allemaal!

Toeval of niet…:?
    Ik zit ook al geruime tijd met het probleem dat mapjes niet weg willen doordat ze in gebruik zijn…

Ik las in deze topic dat opstarten in Os9 een oplossing zou kunnen bieden….Ik proberen. Resultaat is dat ik net als dreamlab een knipperend vraagteken kreeg. Opstarten met appeltje zus en appeltje zo wilde maar niet helpen.

Ik heb toen de installatie cd gebruikt (na de lade te hebben opengepeuterd). Schijf-Ehbo hielp niet. Hij kon niet gerepareerd worden!!

Ik kreeg de melding dat ik de schijf moest initialiseren…..:x :x :x
    Hij is op dit moment bezig de eerste van de 5 cd’s van Os9 te installeren.
    Daarna moet X nog.

Wel heel typisch! Ik ben nu alle mapjes kwijt i.p.v. die enkele die niet weg wilden:? , want alle bestanden zullen verloren gaan bij de installatie.

Ach ja, weer wat geleerd. Bovendien werd het wel tijd om eens goed op te ruimen:)

Ik hoop dat er voor jou een betere oplossing is dreamlab!!

Groeten!!
    Ben

Bijdrager
    zakalwe

Voor het probleem van het verwijderen onwillige mappen:
    Heb je het vanuit de Terminal al geprobeerd?

[code:1:0d43ce626b]sudo rm -R [en dan de map in het Terminalvenster slepen]
    [dan enter]
    [wachtwoord invullen]
    [en weer enter][/code:1:0d43ce626b]

Wel uitkijken hiermee; als je het niet goed doet kan je eindigen met een lege schijf…

Bijdrager
    vhbart
    ”New

Ik las in deze topic dat opstarten in Os9 een oplossing zou kunnen bieden….Ik proberen. Resultaat is dat ik net als dreamlab een knipperend vraagteken kreeg. Opstarten met appeltje zus en appeltje zo wilde maar niet helpen.

Ik heb toen de installatie cd gebruikt (na de lade te hebben opengepeuterd). Schijf-Ehbo hielp niet. Hij kon niet gerepareerd worden!!

Ik kreeg de melding dat ik de schijf moest initialiseren…..:x :x :x
    Hij is op dit moment bezig de eerste van de 5 cd’s van Os9 te installeren.
    Daarna moet X nog.

Als iets er op wijst dat het waarschijnlijk door het systeem (X) gebruikt wordt en je verwijdert het vanuit een ander systeem (9), dan kan je toch niet verwonderd zijn dat dit eerste systeem (X) niet meer opstart?

Schijf initialiseren lijkt me heel drastisch. Ik zou toch opteren om eerst een of ander reparatieprogramma te draaien (en vooraleer ik extra software ga opzoeken, starten in “single-user mode” (appeltje+s) zoals hierboven beschreven). Ik hoop in elk geval voor je dat je een flinke back-up hebt!

5 cd’s voor OS9 , en dan X? Kan je niet gewoon OSX installeren, met Classic-ondersteuning? (zijn volgens mij in totaal 2 of maximum 3 cd’s)

Bijdrager
    Sbojevets

Ik ben er weer, gewoon je install cd (waarvan OSX er bij mij maar twee heeft en OS9.1 er maar 1 van heeft) in de comp, kies “archiveer de oude bestanden” en voila, ik zit weer op mijn iMac, YES!!!!!!! Maar nu draait ie op 10.2.niks en niet meer op 10.2.8. Kan ik nu die systemen nog omgooien? Ik hoor het wel en ben allang blij dat ik mijn bestanden nog heb!!!!!!!!!! YIPPIE!!!!!!!!!! (Oh ja, en ik start hem nooit meer op vanuit OS9, NOOOOOOIIIIIIT MEER.

Bedankt Applefreaks 4 life!!

(De mapjes heb ik trouwens nog wel, pff die 3 mb, laat maar staan)

Bijdrager
    vhbart
    ”dreamlab”

Maar nu draait ie op 10.2.niks en niet meer op 10.2.8.

Niks te halen bij software-update? (en vergeet niet, na elke belangrijke installatie permissies herstellen!)

Wat betreft die mapjes: Je zou toch best eens een reparatieprogramma draaien, het lijkt me een linke boel wat ze jou daar aangedaan hebben. Maar daarvoor kan je nu naar de link die ik reeds vroeger vermeldde. :D

Bijdrager
    Sbojevets

Ik zal eens kijken voor een update ja, kan daarna gewoon het oude OSX weggooien. Permissies??????????? Leg uit VHBART!!
    Ik ben een beetje een leek hoor op het gebied van systeemkennis.
    Laat mij maar lekker creëren op dat apparaat, maar dat neemt niet weg dat ik graag wat meer weet over de werking ervan. Dus als je mij wilt vertellen wat de voordelen zijn van “permissies”, GRAAG!!

Bijdrager
    New morning
    ”vhbart”

Als iets er op wijst dat het waarschijnlijk door het systeem (X) gebruikt wordt en je verwijdert het vanuit een ander systeem (9), dan kan je toch niet verwonderd zijn dat dit eerste systeem (X) niet meer opstart?

Schijf initialiseren lijkt me heel drastisch. Ik zou toch opteren om eerst een of ander reparatieprogramma te draaien (en vooraleer ik extra software ga opzoeken, starten in “single-user mode” (appeltje+s) zoals hierboven beschreven). Ik hoop in elk geval voor je dat je een flinke back-up hebt!

5 cd’s voor OS9 , en dan X? Kan je niet gewoon OSX installeren, met Classic-ondersteuning? (zijn volgens mij in totaal 2 of maximum 3 cd’s)

Nou ja, echt verbaast was ik niet. Risico’s zijn er altijd. Ik vond het het proberen waard. En ik heb inderdaad een flinke back up.

Ik kreeg na het vastlopen echter geen andere mogelijkheid dan initialiseren. Ook schijfehbo werkte niet.

je hebt idd gelijk dat ik 3 cd’s nodig heb. 1 voor os9 en twee voor x. (gelukkig)!

Overgens kreeg ik het bewuste mapje in Os9 niet weg, en heb het weer terug geplaatst.

Bedankt voor je tips overgens! Leer ik ook eens wat :mrgreen:

Bijdrager
    vhbart
    ”dreamlab”

Ik zal eens kijken voor een update ja, kan daarna gewoon het oude OSX weggooien. Permissies??????????? Leg uit VHBART!!
    Ik ben een beetje een leek hoor op het gebied van systeemkennis.
    Laat mij maar lekker creëren op dat apparaat, maar dat neemt niet weg dat ik graag wat meer weet over de werking ervan. Dus als je mij wilt vertellen wat de voordelen zijn van “permissies”, GRAAG!!

Programma’s > Hulpprogramma’s > Schijfhulpprogramma > Tabblad schijf-EHBO. Daar klik je je opstartschijf aan, en dan onderaan “herstel volumebevoegdheden”. Meer uitleg over het nut van het herstellen van volumebevoegdheden vind je hier. Op die pagina ook onderaan doorklikken op de link (macattorny), dan kom je op nog een héél interessante pagina ivm. problemen in Jaguar ( echt alles lezen man, kan je in de toekomst veel narigheid besparen!). Ik vind het een beetje jammer dat je dit niet vroeger deed, dan was opnieuw installeren van een “nieuw” (eigenlijk ouder) systeem misschien niet nodig geweest.
    Herstellen van permissies kan natuurlijk niet alles oplossen, soms is een reparatieprogramma nodig. Meer info vind je op de reparatieprogramma’s pagina 8)

Bijdrager
    Sbojevets

VHBart, ik dank je man. MacOSX is wel handig in dit soort situaties en bedankt voor alle tips!!!

Gegroet, en mischien tot gauw (bij het volgende probleem??? Hopelijk niet)

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.