24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    mooirood

mapjes online laten zien; hoe?

Als ik een bestand in de root van mijn webserver zet
    bijvoorbeeld: test.pdf

en ik typ in mijn brouwser:
    mijndomein.nl/test.pdf

zie ik de pdf

zet ik de pdf echter in een mapje
    bijvoorbeeld het mapje: werk

en ik typ in mijn browser:
    mijndomein.nl/werk

krijg ik de melding:
    You don’t have permission to access /werk/ on this server.

waarom niet? Ik wil graag een overzicht van de bestanden te zien krijgen in het mapje ‘werk’

hoe doe ik dit?

Moderator
    unSOUND

Je map moet dan een zogenaamde “open directory” zijn.

Bijdrager
    mooirood

okee… en hoe maak ik een map een open directory? Is dat in mijn FTP progje (Fetch) aan te passen. Of zelfs al lokaal voordat ik de map upload?

Moderator
    unSOUND

Dat is met Transmit te doen.

Klik op de map in kwestie, en zorg dat de previewbar zichtbaar is. klik dan op “meer info”, en zet alle vinkjes, zodat je als rechten 777 krijgt. Als er dan GEEN index.html in die map staat, zul je met een browser gewoon een lijst krijgen van de inhoud.

Bijdrager
    mooirood

geen resultaat helaas:

permissies:

maar nog steeds de melding:

Forbidden
    You don’t have permission to access /werk/ on this server.

Moderator
    unSOUND

Vreemd, bij mij werkt het wel… :|

http://unsound.kicks-ass.org/Mac/

Damn, hier was Jroenimo juist onze expert in… :(

Bijdrager
    mooirood
    ”unSOUND”

Als er dan GEEN index.html in die map staat, zul je met een browser gewoon een lijst krijgen van de inhoud.

oei, ik was te snel, en als er WEL een index.html inzit? (mijn site staat er ook op)

edit: ja, zals jij het hebt werken wil ik ook graag:mrgreen:

Moderator
    unSOUND

In diezelfde map moet in ieder geval geen index.html staan, dat is de enige manier om zo’n index te krijgen…

Bijdrager
    klaus

Dat wordt allicht op webserverniveau verboden, en niet met de permissies per folder.
    Wij zetten dat in elk geval nooit aan, dat je een directory listing kunt krijgen, uit veiligheidsoverwegingen niet echt aan te raden.

Bijdrager
    wilko

Dat moet je óf in Apache, óf in een .htaccess file instellen. Heeft niks te maken met permissions van de files die je uploadt en al helemaal niks met Open Directory (nofi)

In je .htaccess kan je aangeven:
    <Directory /pad/naar/directory/>
    Options Indexes
    </Directory>

Maar daarvoor moet je hoster je wel toestemming geven om een .htaccess file te gebruiken. Hoe je dat trouwens doet kan je wel met Google vinden.

Een andere oplossing is een PHP-scriptje draaien die de directory structuur voor je uitprint. Maar dan moet je wel PHP in je hosting hebben.

Moderator
    unSOUND
    ”wilko”

Heeft niks te maken met permissions van de files die je uploadt en al helemaal niks met Open Directory (nofi)

Kun je mij dan uitleggen waarom het mij wel lukt door simpelweg de betreffende map naar 777 te chmodden ? Puur uit interese…

Bijdrager
    klaus

Die optie op je webserver zal allicht aanstaan, maar als je de betreffende folder niet de goeie rechten geeft voor de surfer, dan zal die allicht een gelijkaardige permissionfout geven.

Wilko zal het wel wat technischer uitleggen;-)

Bijdrager
    wilko

Hoe dat kan weet ik niet, heb er zelf nog nooit van gehoord namelijk;) Klaus z’n verklaring klinkt wel logisch trouwens.
    Maar ik weet wel zeker dat je zonder de Indexes-optie géén file listing zal krijgen (althans, niet van Apache):)

Moderator
    unSOUND

Ik draai puur met de Apache server, ZONDER htacces bestanden of andere trucs. Het enige wat ik heb gedaan is met de terminal een map chmodden naar 777, sindsdien is hij dus gewoon door iedereen te bekijken:

http://unsound.kicks-ass.org/Mac/

Bijdrager
    wilko

Je hoeft ook niet per se een .htaccess bestand te gebruiken. Je kan het ook aangeven in de httpd.conf. Maar aangezien je daar sowieso geen toegang toe hebt als je niet zelf de server beheert is de enige optie een .htaccess-bestand. De httpd.conf is het configuratiebestand van Apache en die heb jij dus ook;)
    Doe maar eens in de Terminal:
    sudo nano /etc/httpd/httpd.conf

Moderator
    unSOUND

Maar dus nogmaals, ook daar heb ik niks veranderd…

Bijdrager
    wilko

Bij Mac OS X staat dit standaard aan, maar het is zeer goed denkbaar dat de hoster van de topicstarter dat uit heeft gezet, in verband met de veiligheid.

Moderator
    unSOUND

Wel vreemd dat dit bij de meegeleverde Apache server dan standaard aan staat… is dit veel onveiliger ?

Bijdrager
    klaus

Hangt er een beetje vanaf welke files er zich in die directories bevinden. Gevoelige informatie etc, informatie die enkel voor bepaalde mensen zichtbaar mag zijn enz.

Moderator
    unSOUND

In die mappen staan enkel bestanden waarvan ik juist wil dat iedereen er bij kan. Maar ik bedoel meer in de trant van, is het nu voor sommigen ook makkelijk om op deze manier andere mappen dan die van mijn website te benaderen ? Dus andere mappen zoals mijn thuismap e.d. ?

Bijdrager
    klaus

Dat vermoed ik niet, maar je weet nooit.. De boel zo goed (als kan) dichttimmeren kan nooit kwaad.

Bijdrager
    wilko

In principe kan het niet veel kwaad als je slechts HTML-bestanden of downloads aanbiedt, maar zodra je server-side scripting gaat toepassen kan het best eens vervelend zijn als mensen files in een bepaalde directory kunnen zien. Hoe minder er bijvoorbeeld bekend is over administratiepanelen e.d., hoe beter.

Bijdrager
    GeryKa

Daarom word bij standaard paketten als mambo/joomla (opensource cms op basis van php) standaard in elke map die gecreeert wordt een leeg index.html gestopt.
    Als je dan in de url wat gaat zitten gokken naar een map krijg je nog geen overzicht van de verschillende scripts die er in zitten.
    Ik heb een server draaien onder linux, en ook daar is apache2 standaard gewoon zo dat ze indexes geeft. Ik vind het ook juist wel makkelijk om zo’n “download mapje” te maken. Voor alle overige mappen: gewoon een index.html er in en klaar….

Bijdrager
    mooirood

Ik wil OOK een downloadmapje :cry:

…het lukt nog steeds niet…

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.