7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Map van Mac B op Mac A.

Ik wil op Mac A het bureaublad van Mac B zien.

Ik heb daarvoor op Mac B bij delen bestandsdeling aangezet en de map bureaublad als gedeelde map aangewezen en iedereen het recht gegeven om te lezen en te schrijven.

Ik krijg dan op Mac A in de finder kolom onder gedeeld Mac B te zien en het bureaublad als delingspunt dat vervolgens te openen is.

To zover OK.

Ik zou graag op het bureaublad van Mac A het bureaublad van Mac B als map willen zien.

Is dat mogelijk, zo ja, hoe?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Na even wat experimenteren lukt me dat niet via de Finder (nou ja, met een map op een NAS dan, maar dat zal als het goed is weinig verschillen van een gedeelde map op een andere Mac). Ik kan een map die op de NAS staat naar m’n bureaublad slepen om er een alias van te maken, maar als ik daar dan op dubbelklik krijg ik de melding dat het origineel niet gevonden kan worden — ondanks dat dat openstaat in een Finder-venster. Het gedeelde apparaat zelf is helemaal nergens naartoe te slepen.

Wat je wel kunt proberen is de terminal te openen en te kijken of het bureaublad in de map /Volumes staat. Typ in:

ls /Volumes

en druk op de Return-toets.
    Staat de gedeelde map ertussen, doe dan:

ln -s "/Volumes/[naam van de gedeelde map]" ~/Desktop

en druk weer op Return. Je krijgt dan op je bureaublad een icoontje erbij dat, als het goed is, de gedeelde map zal openen.

Moderator
    Night

Dan moet je één level hoger gaan: /users/’gebruikersnaam’. Daar staat de map ‘Desktop’ in.

Bijdrager
    SvS

Is een alias aanmaken niet mogelijk? Of verbreekt het de verbinding zodra een van de Macs uit is geweest?

Anoniem

Je kunt via Finder de Desktop-map van een andere Mac/User ook als “stacks” folder naast downloads in het Dock slepen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@pannekoek,

Ik wil jouw oplossing net gaan proberen, gaat de videokaart van Mac A kapot…

Iemand nog een videokaart MacPro 1.1 ergens?

Wel even getest op Mac B, lijkt te werken, ziet er wel vreemd uit voor mij, de desktop folder gaat niet open maar je ziet wel de inhoud..

@svs, alias werkt niet, mijn ervaring en zie reactie van Jakko Westerbeke hierboven..

@night, als ik het doe zoals jij zegt, heb ik geen toegang/privileges voor de map bureaublad.

Bijdrager
    prenkema

Dit kan met een NFS share, toch ?

In de terminal sudo nfsd enable, en dan sudo nfsd start (zie ; man nfsd)

Ik al het morgen zelf even proberen…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.