10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    n8n

map ‘temp’ verwijderen

Onder Windows kon ik handmatig een map ‘temp’ verwijderen waarin alle tijdelijk weggeschreven bestamden van oa. PhotoShop en Illustrator staan. Daarmee kon ik het ‘geheugen’ legen zonder het programma of de computer te herstarten wat veel tijd scheelt. Dit deed ik als ik klaar was met een bestand en verder ging aan een nieuwe en maakte het allemaal net wat sneller. Nu is mijn vraag of deze optie of vergelijkbare map er ook is onder Mac OSX (10.4.8).

Ik ging er niet van uit dat deze vraag eerder gesteld was omdat ik er weinig mensen van heb gehoord (onder Windows) en er meestal bij vergelijkbare situaties aangeraden word het systeem te resetten.

Bijdrager
    Bitcrumb
    ”i,N8N”

Onder Windows kon ik handmatig een map ‘temp’ verwijderen waarin alle tijdelijk weggeschreven bestamden van oa. PhotoShop en Illustrator staan. Daarmee kon ik het ‘geheugen’ legen zonder het programma of de computer te herstarten wat veel tijd scheelt. Dit deed ik als ik klaar was met een bestand en verder ging aan een nieuwe en maakte het allemaal net wat sneller. Nu is mijn vraag of deze optie of vergelijkbare map er ook is onder Mac OSX (10.4.8).

Opletten hiermee, als er nog programma’s actief zijn dan sluit je deze beter eerst af voordat je die map leegt.

Ik denk dat het Mac-alternatief je caches leegmaken is? Dat kan met een tooltje zoals OnyX. Ben het echter niet 100% zeker.

Bijdrager
    michelvdb

Die zijn er:
    Op HD niveau en onzichtbaar heb je /private/var/tmp.
    Hierin zit voor elke gebruiker een map ‘folders.50#’ waarbij de # voor elke gebruiker een ander cijfer is.
    Je hebt ook: /Gebruikers/Jouw Thuismap/Bibliotheek/Caches/TemporaryItems.

Bijdrager
    michelvdb
    ”exposed”

Ik denk dat het Mac-alternatief je caches leegmaken is? Dat kan met een tooltje zoals OnyX. Ben het echter niet 100% zeker.

Cashes leegmaken doe je gewoon door de map naar de prullenmand te sturen.
    OnyX of andere progsels heb je hiervoor niet nodig.

Caches vind je op HD-niveau in de map /Bibliotheek/Caches.
    Op gebruikersniveau zitten ze in ~/Bibliotheek/Caches.

Bijdrager
    Bitcrumb
    ”michelvdb”

Cashes leegmaken doe je gewoon door de map naar de prullenmand te sturen.
    OnyX of andere progsels heb je hiervoor niet nodig.

Caches vind je op HD-niveau in de map /Bibliotheek/Caches.
    Op gebruikersniveau zitten ze in ~/Bibliotheek/Caches.

Klopt helemaal, maar progjes zoals OnyX (en onderstaande) laten je toe te specifiëren welke caches je precies wil legen (font cache, application cache, kernel cache, system cache, browser cache, etc…) en bieden daarbij de mogelijkheid om ook andere dingetjes op te schonen (bookmarkl icons, logiles, etc…).

Hangt er dus maar vanaf wat je wil doen en hoe grof je hierbij te werk wilt gaan:)

Deze is dus ook een goeie trouwens:
    http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14850

Bijdrager
    Vin

dit is toch helemaal niet nodig op een mac??!!!!

Bijdrager
    Bitcrumb
    ”sic-one”

Af en toe kan het wel nodig blijken. Zo kunnen je font caches ‘garbled’ worden.

Het kan trouwens sowieso geen kwaad. Alle caches worden na het legen weer fris en netjes opgebouwd.

Bijdrager
    michelvdb

Progsels als OnyX, Cocktail, Maintain1 etcetera heb je inderdaad [size=18:ed24ccc82a]níét[/size:ed24ccc82a] nodig.
    Als je niet weet waaraan je begint kan je hiermee het systeem behoorlijk naar zijn grootje helpen.

[size=9:ed24ccc82a]Ik ben ervaringsdeskundige. In de beginjaren van Mac OS X heb ik het zelf ondervonden.[/size:ed24ccc82a]

Bijdrager
    Bitcrumb

De support/help files vermelden netjes wat er precies verwijderd wordt.
    Dus je weet heel goed waaraan je begint.

Beide apps hebben zich al voldoenden bewezen trouwens.

’t Vraagt ook minder inspanning voor een gewone gebruiker dan zelf in de Finder te zitten prutsen ( eventueel ook stommiteiten als gevolg).

En laat de topicstarter maar netjes zelf kiezen wat ie wil.
    Een verwittigd man is er twee waard, dat zal ie zelf ook wel beseffen nu:)

Bijdrager
    n8n
    ”sic-one”

ik heb al een redelijk oudje met een kleine GB Ram, dus als ik als vandaag intensief bezig ben geweest merk ik weldegelijk dat alles flink achteruit gaat

bedankt voor alle reacties en wat ik daar uit op heb kunnen maken

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.