8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    NI3LS

Map Programma's

Sinds een frisse installatie van OS X merk ik dat ik twee mappen Programma’s heb:

Macintosh/Programma’s
    Macintosh/Gebruiker/NI3LS/Programma’s

De nieuwe app’s die ik installeer (uit de App Store, waardoor dit me allemaal opviel) gaan in de bovenste map. Waarschijnlijk de hoofdmap. In de onderste map zie ik bv. het oude iTunes-icoon.

Zou ik veilig die onderste map kunnen verwijderen? Ik heb zo’n idee dat Time Machine de oude map heeft gekloond en OS X de nieuwe map als hoofdmap heeft aangemaakt.

Bijdrager
    Oppie

Deze map stond standaard in de eerste versies van Mac OS X.
    Je kunt ‘m zo weggooien.
    Het idee is (was) dat je hier progjes in gooit die jij alleen kan gebruiken, en niet de andere users op je Mac.

Moderator
    unSOUND

Als er nu niks in staat wat je gebruikt kun je hem in principe gewoon weg gooien. Ik heb hem zelf ook wel eens gezien in mijn thuismap, ik heb het idee dat een bepaald programma die map soms aan kan maken…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Voor zover ik weet heeft die user programma map altijd al bestaan op een schoon systeem, maar is hij in eerste instantie leeg. Mogelijk wordt hij inderdaad door het installerscript aangemaakt als hij niet bestaat en je wilt daar een exclusief programma in zetten. Normaal gesproken gebeurt dat niet want de “gewone” programma map is de default locatie en praktisch alles komt daar in terecht.
    Hij staat hier op mijn Mac met daarin een A. vs. P. installer er in…

Bijdrager
    Oppie

Nee hoor, genoeg schone of nieuwe installs gezien, maar hij staat er al lang niet meer bij.
    Maar als liefhebber van SD heb je ‘m vast zelf meegenomen van 10.2 of zo…:lol:

Bijdrager
    k-the-ripper

Volgens mij heeft dit iets te maken met de vraag die sommige programma’s hebben:

Wilt u dit programma voor alle gebruikers installeren of alleen voor de huidige gebruiker ?
    (ongeveer zoiets ,ik gebruik OSX in het engels )

Want alle rommel van Steam bv gaat bij mij ook in /users/mijnnaam/Applications
    Zomaar wegflikkeren als je niet voor 100% weet waarom is trouwens nooit een goed idee
    Zeker niet als de map bij aanvang leeg is – zoveel ruimte neemt dat nu ook weer niet in.

Gewoon laten staan en je niet druk maken:) – hier zal OSX echt niet van in de war raken……

Moderator
    unSOUND
    k-the-ripper op 08 januari 2011

Volgens mij heeft dit iets te maken met de vraag die sommige programma’s hebben:

Wilt u dit programma voor alle gebruikers installeren of alleen voor de huidige gebruiker ?

(ongeveer zoiets ,ik gebruik OSX in het engels )Die vraag krijg je normaal gesproken niet bij gewone software, maar meer bij zaken die zich in het systeem nestelen zoals screensavers, plugins en preference-panes.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat klopt, en het is een van de weinige die dat venster laat zien. Persoonlijk vind ik dat afwijken van het gebruikelijke protocol dat de algemene programma map als standaard pad gebruikt. Ik kan mij voorstellen dat er wel eens mensen zijn die de algemene programma map openen en dan zeggen “hee waar is Pixelmator gebleven?” En dan gaan ze hem opnieuw downloaden c.q. installeren….

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.