9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    defecto

Map programma's aanpassen – submappen

Hey iedereen,

Wat ik voorheen in windows (XP) deed was het startmenu aanpassen met submappen. Bijvoorbeeld een map ‘media’ waarin ik alle programma’s gerelateerd aan (het afspelen van) media plaatste. Aangezien in windows er een startmenu map met snelkoppelingen is kon ik deze gewoon verplaatsen.

Ik ben nu een aantal maanden een tevreden gebruiker van Mac OS X en ik merk dat ik de map programma’s bijna niet gebruik (Dock en Quicksilver/Alfred). Echter komt het komt af en toe voor dat ik een programma wil opstarten waarvan ik weet dat ik het heb geïnstalleerd en wat het voor programma is, maar dat ik de naam niet meer weet.. Dan moet ik door een lange lijst van programma’s scrollen tot ik het betreffende programma tegenkom (ervan uitgaande dat ik de naam herken) om het op te kunnen starten.

Nu zou ik dus graag ook iets van submappen in de lijst van programma’s hebben zodat als ik weet dat ik bijvoorbeeld iets met het bewerken van foto’s wil doen (met dat ene programma dat ik een tijd geleden tegen kwam op het forum en me wel handig leek om ooit te gebruiken) ik gewoon in de map ‘foto bewerking’ kan kijken. Iemand enig idee hoe ik dit het makkelijkst voor elkaar kan krijgen?

P.S.: Niet dat het een groot probleem is, maar het zou het gebruik van m’n Mac toch weer een beetje meer optimaliseren:grin:

Bijdrager
    Wiki Post

Bijdrager
    1984
    defecto op 17 januari 2011

Aangezien in windows er een startmenu map met snelkoppelingen is kon ik deze gewoon verplaatsen.

Bij MacOsX maak je gebruik van alias, dat doe je door naar programma’s te gaan en het bewuste programma aan te klikken en vervolgens cmd L te toetsen.
    vervolgens kun je een nieuwe map aan maken en in je dock plaatsen.

Bijdrager
    tarun

Voor de duidelijkheid: die map plaats je buiten de programmamap en deel je in zoals jij wilt. In ieder submapje plaats je aliassen van de programma’s die je daar wilt hebben. Dat doe je door een programma naar die map te slepen met command-option ingedrukt. (Er komt dan een soort pijltje bij je cursor.) Vervolgens sleep je de map naar de dock op het rechterdeel en voilà, je hebt wat je zocht.

Bijdrager
    defecto

Aha, weer wat geleerd! Maar dat zou betekenen dat ik voor de hele programma map aliassen aan moet maken. En dan moet ik bij elke installatie een alias maken. Is daar toevallig niet een app voor?

Ik kan er verder ook niks over vinden. Is dit een symptoom van een switcher / start menu gebruiker? Ik merk dat ik al veel meer programma’s met Alfred (voorheen Quicksilver) opstart maar ik kan er nog steeds niet helemaal aan wennen dat ik nu een lange (onoverzichtelijke) lijst aan programma’s heb.

Bijdrager
    Oppie

Je kunt, zo je wilt, in de map Programma’s allerlei sub- en sub/submappen maken. Het enige is dat als je Apple programma’s als Safari, Voorvertoning, iPhoto, etc niet meer door de Software Update meegenomen worden voor een update check

Ikzelf heb inderdaad een mapje in de Dock met al mijn veelgebruikte progjes, bestanden, volumes, etc in gebruik. Nog vaker gebruikte zaken zet ik tijdelijk in de Dock zelf, of op de knoppenbalk van de Findervensters. Minder gebruikte zaken typ ik in met Spotlight, eigenlijk toch de allersnelste methode.
    En ja, zaken waar je de naam niet van weet, die moet je even in een map zelf opzoeken.

Bijdrager
    bouncer

Misschien kun je iets met Spaces. Kijk hier hoe dat werkt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Oppie op 18 januari 2011

Het enige is dat als je Apple programma\’s als Safari, Voorvertoning, iPhoto, etc niet meer door de Software Update meegenomen worden voor een update check

Sommige wel en sommige niet — het gedrag is totaal onvoorspelbaar:( Als je bijvoorbeeld iWork-programma’s of iPhoto in een andere map zet dan die waarin ze geïnstalleerd worden, zul je nooit updates ervoor te zien krijgen in de Software-update, terwijl iTunes en Safari wel meegenomen worden als ze in een andere map dan /Programma’s staan, maar de nieuwe versie komt in /Programma’s zodat je die weer met de hand moet verplaatsen.

Maar zoals gezegd kun je verder gewoon submappen maken in /Programma’s zoveel je wilt, en programma’s daarin ordenen. Je kunt ze ook totaal ergens anders zetten: het mooie aan OS X-programma’s is dat ze totaalpakketten zijn die je gewoon heen en weer kunt slepen over je schijf. Als je Teksteditor bijvoorbeeld liever op je bureaublad zet is er niks dat je daarvan weerhoudt (hoewel ik me afvraag of dat wel zo’n goede plek zou zijn ;)).

Het enige waar je mee op moet passen zijn programma’s van grote uitgevers die hun eigen ideeën hebben over hoe dingen moeten werken. Adobe is hier wel de grootste dwarsligger: gebruik daarbij altijd het installatieprogramma om aan te geven waar geïnstalleerd moet worden en verplaats daarna niks, want er is grote kans dat het of niet meer werkt, of dat het zeurt bij het opstarten. De enige manier om dit soort programma’s te verplaatsen is ont- en opnieuw installeren:(

Bijdrager
    mowat

Je kan toch ,zoals in windows, een submap maken van de map programma’s.
    Ik heb gewoon in die map een map “Games” aangemaakt en daar komen al de spelletjes in , en een map “Externe programma’s ” waar alle programma’s, behalve spelletjes , instaan die niet origineel in OSX zaten.
    Hulpprogramma’s is triouwens toch ook een submap van de Programmamap.

Ik neem de programma’s die ik het meeste gebruik dan bovendien op in”favorieten”. Alles is ook beschikaar in alle accounts.

En ik heb daar in jaren tijd nooit problemen mee gehad.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.