16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    fdo amsterdam

Map naar 250 andere mappen copiëren

Hallo!
    Zou iemand mij kunnen vertellen hoe kan ik, in een keer, ’n nieuw aangemaakte map dupliceren/copiëren naar 250 andere mappen die ik elders heb staan in dezelfde computer (systeem 10.5.7)?

Alvast bedankt!
    Fernando

Bijdrager
    madcat

een shell of automater scriptje is hier het makkelijkst voor.

Bijdrager
    fdo amsterdam

Bedankt, MADCAT, voor je reactie.
    Ik ben niet zo handig met Automator (nooit eerder geprobeerd); dus, ik ga eventjes wachten of er iemand met ’n makkelijke oplossing voor komt. Anders, zal ik wel moeten ’n uurtje vrij maken om het karwei ‘met de hand’ te klaren…

Groetjes

Bijdrager
    Yaris

Ik hoop dat je niet zo lang moet wachten als je voorganger: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=116383

Nog iemand die al twee jaar wacht: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5571587

Bijdrager
    Edwin

Je zal in ieder geval wat meer informatie moeten geven dan ‘250 andere mappen’. Hebben die 250 andere mappen een bepaalde structuur qua naamgeving. Staan ze allemaal in dezelfde directory of zijn het weer sub-directories van andere, etc?

Geef anders eens een voorbeeld of screenshot van de Finder.

Bijdrager
    Yaris

Is het een eenmalige operatie? Dan is het gewoon een kwestie van eenmaal [command]C en 250 maal [command]V te doen.

Bijdrager
    Sumar

Folderactie met Applescript maken? in een keer alle 250 droppen en dan wordt daarin een nieuwe map gemaakt.

Zit me wel af te vragen waar dat in hemelsnaam voor is.

Bijdrager
    Pieterr

Inderdaad. Meer info is gewenst. Als je een lege map 250x wilt kopieëren is het zo gepiept met een shell script. En een niet-lege map overigens ook.

Bijdrager
    Yaris
    ”Sumar”

Zit me wel af te vragen waar dat in hemelsnaam voor is.

Om je harde schijf snel vol te krijgen zodat je een goede reden hebt om een grotere externe harde schijf te kopen.

Bijdrager
    Pivni Pes

O, is dat net zoiets als sommige mensen een enorme drang hebben om hun eigen been
    te amputeren? (ik weet even niet hoe die ziekte heet)

Bijdrager
    Dennis002

Eh, BIID (Body Integrity Identity Disorder), maar spinnen laten ook wel eens een pootje los om het vege lijf te redden..
    Of dit nog on-topic is weet ik natuurlijk niet

Bijdrager
    fdo amsterdam

Ok, ok. Anders dan mijn voorgangers die –zoals YARIS vertelt–al twee jaar op een dergelijk antwoord zitten te wachten, heb ik genoeg reacties gehad om op ’n oplossing proberen te komen. Bedankt allemaal.
    “Folder actie met AppleScript”, “Shell script”… Nee, jammer genoeg ben ik niet wetend genoeg om deze handelingen te verrichten…
    Ik zal nu verder uitleggen wat ik precies wil doen:
    • Heb op mijn tweede HD een map zitten die ‘Directors’ heet met daarin ± 250 mappen die de namen van filmregisseurs hebben. In die mappen bevinden zich films, filmposters, info etc
    • Wil dat in ieder van die 250 mappen een nieuwe lege map komt te zitten met de naam ‘subtitles’.
    That’s all!
    Eerst dacht ik dat ik de lege subtitles-map kon kopiëren, daarna alle 250 andere mappen selecteren en met ‘plaatsen’ iedere map de lege subtitles-map binnen zou krijgen, maar… nee. Het gaat dus niet zo…

Als er geen manier is om dat in een keer te doen, zal ik gewoon in ieder van de 250 mappen één lege map aanmaken en meteen de naam ‘subtitles’ toevoegen. Makkelijk genoeg, maar wel tijdrovend.

Hoop dat het nu wel duidelijk is.
    Bedankt!

Moderator
    Poezenbeest

Met Automator is het vrij moeilijk om een map in te gaan en dan een onderdeel te plakken. Je kan ook in de terminal gaan klooien, maar zoals je al zelf aangeeft, heb je daar weinig verstand van en is dat voor gevorderden.

Command-C en Command-V is misschien de makkelijkste optie, omdat je zo snel de mappen inkomt en snel een nieuwe map kan aanmaken met de juiste naam. Ik vrees dus dat het een klusje wordt, waarvan je een lamme duim gaat krijgen.

Bijdrager
    Pieterr

Kopieer het onderstaande script in een bestand, en sla dat bestand op in de map Directors. Noem het bijvoorbeeld ‘maakdir’.
    [code:1:8706b98259]for f in *
    do
    if [ -d "$f" ] ; then
    mkdir "./$f/subtitles"
    fi
    done[/code:1:8706b98259]

Open de Terminal, en ga naar de map Directors met behulp van het ‘cd’ commando. (Met het ‘ls’ commando kun je zien wat precies de naam van je externe schijf is. Achter het ‘cd’ commando kun je de eerste paar letters van de naam typen, en vervolgens op ‘Tab’ drukken om de rest van de naam aan te vullen.)
    [code:1:8706b98259]cd /Volumes
    ls
    cd naam_van_je_externe_schijf
    cd Directors[/code:1:8706b98259]

Maak het bestand ‘maakdir’ uitvoerbaar: (“executable”)
    [code:1:8706b98259]chmod 755 ./maakdir[/code:1:8706b98259]

Voer het script uit:
    [code:1:8706b98259]./maakdir[/code:1:8706b98259]

Klaar.

Bijdrager
    fdo amsterdam

Met zo ’n tutorial zoals dit van PIETERR durf ik wel de Terminal in te gaan (nooit eerder gedaan!). Maar eerst laat ik TimeMachine goed haar werk doen. Mocht iets fout gaan, dan zal ik het geheel restaureren en mij bereiden voor ’n lamme duim, zoals ZERK het al voorziet.

Hartelijk dank aan iedereen die de tijd heeft genomen om mij proberen te helpen!

Bijdrager
    Edwin

Toppertje Pieterr !

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.