14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    luukwagon

Map met honderden mappen met foto’s resizen

De titel zegt het eigenlijk al. Ik heb een map met ongeveer 150 submappen met daarin weer foto’s. Deze wil ik allemaal tegelijk (batch, script,droplet) resizen voor het web. MAAR met behoud van de mappen structuur. En dat is blijkbaar heel lastig. In de batch moet er dan namelijk een soort van destinationmap aangemaakt worden. De bron bestanden zijn over het algemeen tiff of psd files en het moeten 72 dpi jpgjes worden.

Hoe pak ik dit het best aan? Photoshop batch? Automator? Photoshop scipt? Graphic converter? Iets anders?

Ben benieuwd naar jullie reacties enhoop op een oplossing!

Bijdrager
    WouterReyntjens

Als je php en imagemagick installeert, dan kan je dit zonder probleem doen. Alles blijft in de map zitten, je kan gewoon je bestanden ermee overschrijven.

Geblokkeerd
    Anoniem

Gewoon Automator gebruiken:)
    ’t Zal even knutselen zijn, maar ik dénk dat het uiteindelijk makkelijker is dan
    een Batch in Photoshop.

Bijdrager
    iJoost
    Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

ik vrees dat een batch in Photoshop per foto gaat vragen welke mate van compressie je wilt…. (enter, enter, enter, enter, enter…..)

Bijdrager
    Kyokushinkai

In de Photoshop Batch functie staat de optie “Include All Subfolders”. Ik mag aannemen dat daarmee de map structuur bewaard wordt.

Om te batchen in Photoshop open je eerst een voorbeeld afbeelding, vervolgens het venster “Actions” en maak je een nieuwe actie aan. Photoshop begint dan met opnemen (record knopje is rood in het Actions venster). Voer de handelingen uit die je wilt toepassen op je afbeeldingen, sla je de afbeelding ergens op in het formaat dat je graag wilt (via Save for web bijvoorbeeld) en sluit de afbeelding zonder die op te slaan (zodat het origineel niet wordt overschreven). Nu start je een Batch en selecteer je de aangemaakte actie om toe te passen op alle afbeeldingen in een geselecteerde map.

Bijdrager
    computer space

Als de namen ook veranderen (desnoods tijdelijk 000 ervoor of zo), dan kun je gewoon in dezelfde map laten wegschrijven, daarna de hele map dupliceren, bij de een de bestanden met 000 wissen, bij de ander die zonder.

Bijdrager
    sedikit

Nog een mogelijkheid, ook gratis, photo drop : http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/28237
    Maar let op! Wel een kopie van de mappen maken. Eénmaal veranderd, niet meer te herstellen..

Bijdrager
    luukwagon

OKe dan bedankt voor jullie reacties ga er even naar kijken. Kwam er net ook achter dat het database programma waarme de bestanden gearchiveerd zijn ook een soort van batch functie heeft.

Thanks!

Moderator
    unSOUND

Small Image 2.

Simpel.

:D

Bijdrager
    DTP2

WWDC Award Winning Picturesque

Bijdrager
    QriZ24
    ”nillio”

ik vrees dat een batch in Photoshop per foto gaat vragen welke mate van compressie je wilt…. (enter, enter, enter, enter, enter…..)

het is voor mij weer een tijdje geleden dat ik een batch heb aangemaakt, maar volgens mij kun je instellen bij het batch aanmaken ‘override action save as command’. wat ervoor zorgt dat hij de waarde aanhoud die je aan hebt gegeven met het aanmaken van de actie.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet
    ”QriZ24″
    ”nillio”

het is voor mij weer een tijdje geleden dat ik een batch heb aangemaakt, maar volgens mij kun je instellen bij het batch aanmaken ‘override action save as command’. wat ervoor zorgt dat hij de waarde aanhoud die je aan hebt gegeven met het aanmaken van de actie.

het ‘save as’ command kun je inderdaad ‘overriden’ maar als je een jpeg opent die nog niet bewerkt is, zul je toch moeten aangeven welke compressie je wilt.

Moderator
    unSOUND

Als je in Photoshop het commando “save as” inclusief mate van compressie aangeeft, pakt hij ook gelijk die locatie als locatie voor alle bestanden… dat gaat dus in dit geval niet omdat de mappen-structuur intact moet blijven.

Daarom adviseerde ik dus al: Small Image. Die kan gelijk alle foto’s dezelfde compressie geven, zonder vragen over waar het heen moet, en hij houdt gewoon de volledige mappen-structuur in stand.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.