11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    zazaf

map beveiligen

Hallo!
    Ja, een heuse newbie-vraag vrees ik, sorry hiervoor.
    Maar goed, ik zou graag een aantal mappen op mijn harde en externe schijf willen beveiligen, zodat ik ze niet per ongeluk kan wissen (zoals bijv. met mijn iphoto-library is gebeurd….. stomstommerstomst!).
    Dank alvast!

Bijdrager
    wilko

Appeltje + i (info)
    Aankruisen dat een map beveiligd is.

Bijdrager
    zazaf

Dankjewel! Dit werkt inderdaad op de harde schijf van mijn emac, maar niet op de externe LACIE-schijf… Weet iemand hoe ik het daarop mappen kan beveiligen?

Bijdrager
    Brent146
    ”zazaf”

Dankjewel! Dit werkt inderdaad op de harde schijf van mijn emac, maar niet op de externe LACIE-schijf… Weet iemand hoe ik het daarop mappen kan beveiligen?

Gewoon naar dat bestand op je LaCie gaan en dan appeltje + i en dan ook beveiligd aanvinken.

Bijdrager
    jps

geeft dit dan ook aan dat iemand anders er niet in kan?

Bijdrager
    Guido Cornet

nee. anderen kunnen er nog gewoon in.

Bijdrager
    Oppie

Dan moet je er een DMG met wachtwoord van maken, want idd: die beveiliging is enkel een beveiliging tegen wijzigen/wissen.

Bijdrager
    wilko

Of de permissions instellen dat alleen jij erin mag.

Bijdrager
    Stadsman

Volgens mij kun je beter met appeltje-i de bevoegdheden tot die folder beperken tot jezelf…

edit: Wilko was me net voor:-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”zazaf”

Weet iemand hoe ik het daarop mappen kan beveiligen?

Op dezelfde manier, maar je moet helemaal onderin het infovenster van de schijf, bij Eigenaar en bevoegdheden, het vinkje weghalen voor “Negeer eigendomsrechten op dit volume”. Doe je dit niet, dan kan iedereen in elke map op de schijf.

O ja: en dit is m’n bericht nummer 1000. Niet veel vergeleken met sommigen hier, maar toch een persoonlijke mijlpaal:)

Bijdrager
    Oppie
    ”wilko”

Of de permissions instellen dat alleen jij erin mag.

Dat betekent wel dat iedereen die even achter jou laptop zit (waar jou account open staat), de rechten weer ‘goed’ kan zetten, en in de map kan; dat is dus geen beveiliging.
    Beveiligen doe je met een ww, dus dat betekent een DMG maken, of een derde-partij progje gebruiken.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.