12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

[Opgelost] Managable switch DHCP aanzetten

Ik heb wat storing in mijn netwerk, dus ik wil het een en het ander monitoren.
    Nu heb ik een Draytek VigorSwitch G2080 liggen, en deze wil ik een IP adres geven via mijn router.
    Het punt is dat ik niet in de switch kan komen, want ik weet het IP adres niet, wel een MAC adres, maar die zie ik weer niet terug komen in mijn router.
    Naar veel prutsen en zoeken ben ik er achter gekomen, dat ik mijn computer rechtstreeks op poort 1 van de switch moet aansluiten.
    Het schijnt dat de IP van de Switch dan 192.168.1.1 is, en dat de computer een handmatig adres moet krijgen, 192.168.1.254
    Maar via deze manier kom ik er nog niet in, en ik kan me helemaal gek pingen, maar ik krijg geen juiste ping resultaten terug.

Bijdrager
    r.heijma

Boekje downloaden en de switch resetten naar fabrieksinstellingen.
    IP adres 192.168.1.1 username en password zijn beide admin.
    En dan maar instellen.

Bijdrager
    Pivni Pes

Het boekje van 118 pagina’s had ik al gedownload, daarin hebben ze het ook over resetten.
    Maar ik heb de switch al een aantal malen gereset, maar geen positieve afloop.
    Ik heb nu een IP scanner draaien, en die komt alles tegen, maar geen switch.

Bijdrager
    r.heijma

Wat is het ip-adres van je Mac? Moet je met de handinstellen. Bijvoorbeeld 192.168.1.2.
    Metwireshark kun je zien of je antwoord krijgt op je http request.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik heb het adres ingesteld op 192.168.1.10, subnet op 255.255.255.0 en router op 192.168.1.1
    Ook heb ik het veld “router” al eens leeg gelaten, maar dit werkte ook niet.

Bijdrager
    r.heijma

Dan weet ik het ook niet meer.

Bijdrager
    Pivni Pes

Een beetje lastig verhaal, ik ben er al een behoorlijke tijd mee bezig.
    Ik heb nog exact dezelfde Switch liggen, maar deze is hetzelfde probleem, anders zou je haast denken dat hij kapot was.

Bijdrager
    Togassa

Waarom wil je op een switch DHCP aanzetten?
    Het klinkt mij niet logisch in de oren.
    Deze draait immers al op de router, en 2 DHCP server in 1 netwerk maakt het oplossen van problemen echt niet makelijker.

Daarnaast heb ik ook geen idee hoe je hiermee beter je netwerk kunt monitoren.
    Volgens mij monitor je een netwerk via SNMP.

Bijdrager
    Soulshaker

Je kan geen DHCP aanschakelen op een switch , daarvoor heb je de router nodig

De switch is gewoon een knooppunt die het netwerktrafiek in goede banen leid
    Dat doet hij met de mac adressen die hij onthoud

De IP adressen komen vanuit de router
    De switch stuurt die aleen maar door

Ik heb al veel met cisco switches gewerkt , standaard gezien hebben deze switchen geen IP adres
    Je moet er 1 toekennen (via seriele verbinding) om ze via het netwerk te benaderen
    Maar waarschijnlijk is er geen console poort op je toestel

Doe eens een traceroute vanuit je mac (als je mac met je router kan verbinden tenminste)

open Netwerk hulpprogramma , daarna ga je naar de traceroute tab en voer 8.8.8.8 in (public dns adres van google)

Daarna zal je de hele route volgen die de pakketjes volgen ,

Bijdrager
    Pivni Pes

De Switch moet ook geen DHCP draaien, dat doet inderdaad mijn router, maar ik wil een IP toekennen aan mijn switch.
    Dit staat standaard uit, en dat moet je in de switch aan zetten, dit kan via de console poort die op de achterzijde aanwezig is, maar dit moet ook via de 1e ethernet poort van de switch kunnen.
    Aangezien hier alleen maar Apple’s staan, valt de console poort af.

Dit is een schermafdruk van VigorSwitch P2260Dit is een 10/100 switch, en hierover loopt onze telefonie.
    Met deze “simple counter” kan ik zien dat er veel TX Collision en RX Error packet zijn
    Deze “simple counter” functie wil ik ook gebruiken op mijn VigorSwitch G2080 switch, dit om mijn data te monitoren.
    Maar dan moet ik eerst een manier vinden om de switch een IP te kunnen geven.

Bijdrager
    Pivni Pes

Opgelost, een kennis gebeld, en hij is met een laptop langs gekomen, en we hebben het via de console aangezet.

Bijdrager
    iep

Als je het MAC-adres van de switch weet (staat vaak op de sticker op de onderkant van het apparaat) kun je daar in ieder geval al een ip-adres aan toekennen via de dhcp server op je router. Mocht de switch nog geconfigureerd zijn om dhcp te doen dan krijgt ie dat ip-adres. Vaak is het ook mogelijk om de switch weer naar de factory defaults te brengen waarbij het opvragen van een ip-adres via dhcp nogal standaard is. Dan heb je dus ook een ip-adres die je weet en die aan de switch wordt uitgedeeld waarna je in de switch kunt om de rest van de config te doen. In sommige gevallen wordt er een fixed ip-adres gebruikt voor zo’n switch (Cisco is daar goed in, vaak een .254) maar dat kun je makkelijk terug vinden in de documentatie. Tot slot: als het een console poortje heeft, vooral daar eerst eens mee proberen (start Terminal en gebruik screen (standaard aanwezig) of minicom (via macports te installeren) om de poort uit te lezen). Voor een aantal switches is dat de manier om een ip-adres aan het ding toe te wijzen en dan pas verder te gaan met de config. Mooi dat het via die weg uiteindelijk gelukt is!
    Met dit soort dingen geldt: beetje creatief zijn, dan kom je er zo uit :thumbsup:

Weten wat iets doet is ook handig. Als je een ip scanner gebruikt dan scant hij alleen de range af die je opgeeft en ook alleen als hij daar bij kan (je Mac moet dus ook in die range zitten). Dat zo’n scanner niks terug geeft betekent niet dat iets niet aanwezig is. Ping is ook zoiets, daar krijg je ook vaak geen reply op terug en dat betekent ook zeker niet dat iets niet op het netwerk zit. ICMP verkeer kan geblokkeerd worden en iets kan ingesteld zijn om niet te reageren op pings (dit is een vereiste voor iedere firewall die aan de ICSA standaarden wil voldoen).

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.