11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Nipje

MAMP PhpMyAdmin probleem

Hallo allemaal,

Ik ben vandaag even bezig geweest met het installeren van een lokale webserver op mijn mac (Ik gebruik MAMP hier voor).

Ik heb echter een probleem waar ik heel de dag al mee bezig ben. Ik kom er alleen niet uit!

Ik krijg de onderstaande fout als ik MAMP opstart en vervolgens naar PhpMyAdmin ga:

‘Phpmyadmin: De sessie kan niet foutloos worden gestart’

Ik ben op het internet al verschillende dingen tegen gekomen en ik heb ook al veel geprobeerd. Ik heb alle mappen de juiste schrijfrechten gegeven.

Er is 1 iets wat een “tijdelijke” oplossing biedt, en dat is het verwijderen van de session bestanden in de tmp/php map. Als ik dit doe werkt het weer tijdelijk maar de fout komt toch weer terug.

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met MAMP en mij dus kan helpen met het probleem!

Bijdrager
    Chrisvdscheer

Ik denk dat je beter mamp kan verwijderen en xampp kan installeren ! werkt beter en is stabiel genoeg op osx ! althans bij mij dan ! nog nooit problemen mee gehad !

Bijdrager
    Nipje

Oh ik wist niet dat xampp ook voor mac osx was joh :O

Bijdrager
    johnkeates

X = Mac OS X

Maar je doet wel een beetje moeilijk, gewoon de ingebouwde webserver starten in systeemvoorkeuren, en even MySQL downloaden en installeren.

Bijdrager
    Nipje

@johnkeates: Van een ingebouwde webserver wist ik al helemaal niks haha :’). Bedankt :O

Bijdrager
    johnkeates

Achja, je moet ergens beginnen;)

Wat ben je allemaal van plan te gaan doen?

Bijdrager
    iep
    johnkeates op 05 april 2011

X = Mac OS X

XAMPP is niets meer dan de combinatie van een OS (Linux, Windows, OS X, Solaris) met Apache, MySQL, PHP en Perl. Die X staat dan ook eerder voor crossplatform dan voor wat anders.

Maar je doet wel een beetje moeilijk, gewoon de ingebouwde webserver starten in systeemvoorkeuren, en even MySQL downloaden en installeren.

MAMP is nou juist bedoeld als makkelijk pakket omdat de ingebouwde webserver aangepast moet worden en je daarnaast php en mysql nog moet installeren via iets als macports. De ingebouwde php bevat bepaalde opties niet dus moet je php los installeren. Dat hele verhaal zorgt er echter ook voor dat je weer het nodige hackwerk met apache moet doen. Dan is het inrichten van een Linux webserver met iets als VirtualBox, Fusion, Parallels al heel snel makkelijker dan OS X aanpassen. MAMP daarentegen is, zoals gezegd, nog een stuk eenvoudiger omdat het gewoon een complete app is die je installeert waarna je meteen klaar bent.

De aparte Linux webserver biedt overigens wel een aantal grote voordelen: je kunt je ontwikkelomgeving gelijk maken aan je productieomgeving, je hebt je werkstation en ontwikkelomgeving gescheiden, je kunt snapshots maken waardoor fouten e.d. makkelijk weer ongedaan te maken zijn, etc. Kortom, het kost wat moeite maar dan heb je ook wel de meest ideale ontwikkel setup.

@Nipje: heb je het probleem al eens bij MAMP en phpmyadmin voorgelegd? Een zoektochtje op Google leert dat het soms een rechtenprobleem is en soms gaat om een nukkig webbrowser. Controleer dus eerst even of de permissies allemaal nog goed staan en test het eens met een andere webbrowser (Firefox, Safari, Opera, Chrome).

Bijdrager
    ErikBruinsma

Apart, heb gister toch echt gereageerd in dit topic maar blijkbaar niet gepost.

Probeer eens even een andere browser, heb gelijksoortig gehad met Firefox, die is vastgelopen toen ik in phpmyadmin zit. Kreeg zelfde melding als jou, in Safari daarna niet. Het is geen oplossing maar even een work-around mocht je erin willen.

Bijdrager
    Nipje

Ik ben eigenlijk alleen van plan om phpmyadmin, mysql en php te gebruiken.

Ik heb op het internet inderdaad ook genoeg gevonden en gelezen dat het vaak aan de rechten ligt, maar de rechten kloppen. Dit zou bij mij het probleem dus niet moeten zijn.

Ik heb het probleem getest in de oude firefox en nu ook in firefox 4.0. In chrome of safari echter nog niet want de fout is nu eventjes weg omdat ik de session bestanden weg heb gegooid.

Raden jullie me toch aan om XAMPP te gebruiken ipv MAMP?

Bijdrager
    johnkeates

Gebruik gewoon waar je zelf zin in hebt:) Als je een volleerde web-ontwikkelaar was die live systemen moet onderhouden is alles wat iep zegt een beetje relevant, maar dan zou je dat zelf al weten…

Gewoon MAMP nemen als dat werkt, of XAMPP als dat werkt. Dat apple’s PHP niet de opties heeft die een andere PHP compilatie maakt nog niet dat je er niet mee kan werken. Van wat ik zo lees ben je een beginner die gewoon wat wil doen, en dan is het helemaal niet relevant of de multibyte sting operaties er in zitten, en of je gettext kan gebruiken voor je i18n, of dat je misschien wel of geen SQLite 3 hebt.

Zelfde voor Apache en MySQL, als het gewoon je PHP scripts uitvoert en de database je informatie opslaat en teruggeeft kan je werken.

Stel dat je een complete webapp gaat maken en met bijv. Zend Framework gaat werken, of een van de mindere die ook op het internet rondzwerven, dan zou je kunnen kijken naar een wat realistischere omgeving, misschien een staging, testing en live server en dan een Git of Subversion server voor je code beheer (of indefero). Maar dat lijkt me allemaal niet voor nu:)

Bijdrager
    iep

Ik weet niet in hoeverre dingen als fora, joomla, drupal, wordpress, etc. php gebruiken maar dat zou wellicht net niet genoeg kunnen zijn voor de php versie in os x. Als je de ingebouwde os x dingen wil gebruiken ontkom je niet aan enig configureer werk en dat blijft toch net iets eenvoudiger bij MAMP. Aangezien het nu toch lijkt te werken zou ik het lekker bij MAMP houden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.