16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    tomfeys

Mambo vs. Joomla

Ik heb vandaag zitten kijken naar een geschikte cms voor een site die ik moet maken en daarbij stond ik verbaasd van Mambo en Joomla. Deze lijken bijna identiek op elkaar.

Kan mij iemand zeggen welk beter en welke functies verschillend zijn?

Bijdrager
    freshface
    Bijdrager
    Rayel

Je heb het goed, mambo en joomla lijken niet identiek ze zijn identiek.

De programeurs van Mambo, krijgen onenigheid. Dus is de vaste kern opgestapt en is Joomla! begonnen.

Joomla is dus gewoon een vernieuwde versie van Mambo.
    Ik zou dus voor Joomla gaan. Aangezien er in de toekomst meer op Joomla wordt gefocussed.

Bijdrager
    Deskman

Er is alleen voor Mambo nog veel meer te krijgen in de vorm van extensies en onderdelen om functionaliteit uit te breiden. Nieuwerder is niet altijd beterder, zeker niet als je er mee begint…

Texpattern is trouwens ook cool en voor veel zaken een stuk lekkerder dan Mambo/Joomla

Bijdrager
    freshface

Het grote voordeel van textpattern is dat de je de front-end zelf in elkaar moet steken!

Bijdrager
    Deskman

(psst; dat kan met Mambo ook… Net zoals je met TP standaard themes kunt gebruiken…)

Bijdrager
    freshface
    ”Deskman”

(psst; dat kan met Mambo ook… Net zoals je met TP standaard themes kunt gebruiken…)

Ok; dat wist ik niet.
    Vroeger heb ik mambo wel eens opgezet en getest, maa TP is voor mij goed genoeg.

Bijdrager
    HSL

jullie hebben het geen van allen bij het rechte eind.

Mambo is verkocht en de developers waren het daar niet mee eens, dus die zijn opgestapt en hetzelfde pakket omgedoopt tot joomla en hier werken ze wel verder aan. in mambo zitten behoorlijk wat security leaks. Alle extensies werken voor mambo werken ook gewoon in joomla, tenzij het speciale oude extensies zijn.

:)

Bijdrager
    Flipstra

wat de ellende is bij Joomla en Mambo is dat je er bijna geen tableless site mee kan bouwen… Die CMS-en gooien overal tables omheen. Hoe dat met textpattern zit weet ik niet, maar het zou voor mij een reden zijn om niet voor die twee te kiezen

Bijdrager
    lensco

Textpattern is volledig hoe jij het wil, kan perfect valid strict xhtml outputten. Daarnaast ook een heel light pakket (300k) en heel easy om plugins te maken – moest dat nodig zijn. Voor mij beste keus qua kant-en-klaar cms.

Bijdrager
    iPod Jimmy
    ”Flipstra”

wat de ellende is bij Joomla en Mambo is dat je er bijna geen tableless site mee kan bouwen… Die CMS-en gooien overal tables omheen. Hoe dat met textpattern zit weet ik niet, maar het zou voor mij een reden zijn om niet voor die twee te kiezen

Daar kan je helemaal tableless gaan. Heel makkelijk zelfs!

Bijdrager
    computer space

Mijn signaturesite draait met volle tevredenheid op Mambo. Ik heb zoveel PHP gemod dat updaten binnen Mambo of naar Joomla hoe dan ook een kloteklus wordt. Ik wacht lekker tot een van beide teams echt nieuwe dingen gaat toevoegen (ook Joomla is nog niet meer dan een bug-fix van Mambo) Helaas zit te veel frontendcode in beide systemen buiten je eigen template. Van die code kun je dan moeilijk vanaf blijven, waarmee je updaten schier onmogelijk kunt maken. Als ik ooit update doe ik het misschien nog liever naar een compleet ander systeem met een meer basic en lekkere heldere structuur. Misschien WordPress, misschien Type 3. Geen idee nu.
    Maar het werkt nu prima, dus ik kan het ook nog lang zo laten.
    Over Joomla: wel meteen de standaardtemplate wegtiefen! Ze hebben de lelijkste van Mambo meegenomen. Mambo levert standaard een veel strakkere bij.

Bijdrager
    rbroen

Joomla is fantastisch voor de ontwikkelaar, programmeur en webdesigner.

Maar ik durf het pakket niet aan mijn klanten voor te leggen. Het maken van pagina’s en artikelen, het gebrek aan struktuur in de backoffice en inzicht in de structuur van de site maakt het voor mij onbruikbaar.

Maar het blijft een leuk project om in de gaten te houden.

Bijdrager
    steene

werkt textpattern ook als je host safe mode niet wil uitzetten?

Want Joomla moet safe mode off en mijn host wil dit niet doen.
    Nu gebruik ik WordPress maar dat is sowieso meer blog en ik wil het es wat minder blog maken:D

Bijdrager
    Deskman
    ”steene”

werkt textpattern ook als je host safe mode niet wil uitzetten?

Want Joomla moet safe mode off en mijn host wil dit niet doen.
    Nu gebruik ik WordPress maar dat is sowieso meer blog en ik wil het es wat minder blog maken:D

TP waarschuwt wel in je check-venster, maar verder werkt alles zoals het hoort.

Bijdrager
    tomfeys

Bedankt voor al jullie reacties!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.