27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Groentenboer

MalwareBytes aanschaffen of niet.

Na het lezen van dit bericht vroeg ik me af: wordt het tijd om MalwareBytes aan te schaffen.

Wat adviseren jullie kenners mij?

Alvast erg bedankt.

Bijdrager
    Kwadraatje

Je kunt ook gewoon stoppen met het downloaden van illegale software.

Bijdrager
    TheBigZ

@Kwadraatje: +1

Aan te schaffen? Er is een gratis versie.

https://www.malwarebytes.com/mwb-download/

Bijdrager
    Groentenboer

Dat deed ik al niet. Maar bedankt voor de tip.

Bedoel je te zeggen dat MB niet nodig is als je geen illegale software download?

Bijdrager
    Groentenboer

De gratis versie is een trial van 14 dagen toch?

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>Groentenboer op 9 juli 2020 om 19:16</p>
    Dat deed ik al niet. Maar bedankt voor de tip.

Bedoel je te zeggen dat MB niet nodig is als je geen illegale software download?

Dat klopt wel zo’n beetje ja. Die ransomware waar je naar verwijst kwam binnen met illegale kopieën van Little Snitch.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>Groentenboer op 9 juli 2020 om 19:17</p>
    De gratis versie is een trial van 14 dagen toch?

De basisfunctie (handmatig scannen) is ook na die 14 dagen te gebruiken.

Bijdrager
    sedikit

@Kwadraatje,

“Je kunt ook gewoon stoppen met het downloaden van illegale software.”

Doet de TS dat dan?? De nuance is je kennelijk vreemd. Je werpt wel snel de eerste steen. Het kàn met illegale software gebeuren, maar hóéft niet. Er is ook niet besmette illegale software.  Er bestaan zelfs betrouwbare download-sites op dat gebied.

Bovendien kun je ook besmet raken door, al of niet per ongeluk, een verkeerde link te openen. En waarom denk je dat Malwarebytes steeds wordt aangeraden? Zelfs hier. Is dat omdat, zo ging lange tijd het praatje, dat er geen virussen e.d. voor de Mac bestaan?

TS; gewoon de gratis versie installeren, en af en toe laten draaien.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door sedikit.
    Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>sedikit op 9 juli 2020 om 20:53</p>
    @Kwadraatje,

1. Er is ook niet besmette illegale software.

2. Er bestaan zelfs betrouwbare download-sites op dat gebied.

3. Bovendien kun je ook besmet raken door, al of niet per ongeluk, een verkeerde link te openen.

4. Is dat omdat, zo ging lange tijd het praatje, dat er geen virussen e.d. voor de Mac bestaan?

1. Yep, er zijn af en toe zelfs gevallen van besmette legale software. In de App Store bijvoorbeeld.

2. Nope, tenzij je er een heel naïeve opvatting over het begrip ‘betrouwbaar’ op nahoudt.

3. Misschien, maar die kans is verrekte klein. Vele malen kleiner in elk geval dan de kans dat ‘je’ besmet raakt via illegale software.

4. Nope, Malware bytes bestaat omdat er teveel mensen zijn die er een heel naïeve opvatting over het begrip ‘betrouwbaar’ op nahouden. 😉

Sleutelbeheerder
    Night

Die ransomware is inmiddels ook bij legale software aangetroffen. Vraag me even niet welke, maar het is helaas tegenwoordig gewoon een veilig idee – ook op de Mac – om preventiemaatregelen te treffen. Ze heb ik standaard AVG draaien (gratis) en MWB achter de hand. Het verschil tussen de betaalde versie en de gratis versie is dat de betaalde versie automatisch bezig is, terwijl je bij de gratis versie de app zelf moet starten.

Bijdrager
    Kwadraatje

Welke? 😈

Bijdrager
    TheBigZ

Night op 9 juli 2020 om 22:25

Die ransomware is inmiddels ook bij legale software aangetroffen.

Noem mij één programma dat op een legale manier (uit de Mac App Store, of direct bij de ontwikkelaar zelf) is verkregen, waar dit het geval is.

Als je je software op de juiste manier verkrijgt, is de kans dat je met malware te maken krijgt, zo goed als nul.

Bijdrager
    sedikit

Nog één opmerking bij deze al jaren eindeloze- , steeds weerkerende- en vermoeiende discussie van wèl of geen virusscanner. Het valt mij steeds op, dat de tegenstanders een soort stelligheid hebben die mij enigszins begint te irriteren, omdat het vooral de laatste jaren, tegen beter weten in is. Alsof ze persoonlijk aangevallen worden. Laat iedereen de noodzaak voor zichzelf uitmaken!. (ik draai af en toe Malwarebytes, en als ik voor een naïeve Windows-gebruiker download en doorgeef, controleer ik vooràf dat bestand met de even voor dit doel wakker gemaakte ClamXav )

P.s. behalve de Malwarebytes applicatie, bestaat hij ook als add-on/extensie in je browser(s). Die waarschuwt je als je op een onbetrouwbare site komt)

Bijdrager
    TheBigZ

Een vaste OMT-waarde: een rood-aanlopende sedikit als het óf over oude meuk óf over de door hem zo gekoesterde virusscanners gaat.:-)

Bijdrager
    sedikit

<p class=”cite”>TheBigZ op 10 juli 2020 om 13:47</p>
    Een vaste OMT-waarde: een rood-aanlopende sedikit als het óf over oude meuk óf over de door hem zo gekoesterde virusscanners gaat.:-)

Oude meuk? Door mij gekoesterde virusscanners? Zijn dit argumenten @TheBigZ 😊

Bijdrager
    TheBigZ

Ja, heerlijk toch, om iemand zo reproduceerbaar uit zijn tent gelokt te krijgen!:-)

Bijdrager
    sedikit

Ik gun je dit speeltje van spoorzoeker TheBigZ.  En het gekke is, dat wat jij in die 11 jaar lidmaatschap hier  veelvuldig hetzelfde hebt gezegd? Ik zou het bg niet weten! 😊  Hoeft ook niet, ik houd het niet bij. Ik stop in deze topic. Jammer hè (wel bijhouden hoor!).

Bijdrager
    GoeieDag

Waar is het feestje?

😆

Bijdrager
    wouter57

<p class=”cite”>sedikit op 9 juli 2020 om 20:53</p>
    @Kwadraatje,

“Je kunt ook gewoon stoppen met het downloaden van illegale software.”

Doet de TS dat dan?? De nuance is je kennelijk vreemd. Je werpt wel snel de eerste steen. Het kàn met illegale software gebeuren, maar hóéft niet. Er is ook niet besmette illegale software.  Er bestaan zelfs betrouwbare download-sites op dat gebied.

Bovendien kun je ook besmet raken door, al of niet per ongeluk, een verkeerde link te openen. En waarom denk je dat Malwarebytes steeds wordt aangeraden? Zelfs hier. Is dat omdat, zo ging lange tijd het praatje, dat er geen virussen e.d. voor de Mac bestaan?

TS; gewoon de gratis versie installeren, en af en toe laten draaien.

Er zitten hier veel van die zogenaamde wereldverbeteraars die willen bepalen wat een ander wel of niet mag. Heb medelijden met hun partners.

Sleutelbeheerder
    Night

TheBigZ op 10 juli 2020 om 08:48

Noem mij één programma dat op een legale manier (uit de Mac App Store, of direct bij de ontwikkelaar zelf) is verkregen, waar dit het geval is.

Dat dachten ze in 2016 bij Transmission en in 2017 bij Handbreak ook…

Naast pirated software van Little Snitch en Mixed in Key 8, afkomstig van een russische torrent site, kwam de ransomware ook ergens voor in een Google updater.

Bijdrager
    sedikit

En toen werd het stil……………..😊😊

Bijdrager
    TheBigZ

sedikit op 10 juli 2020 om 14:57

Ik stop in deze topic. Jammer hè (wel bijhouden hoor!).

Bijdrager
    sedikit

Dit was een testje TheBigZ. Hap!!! 😊😊 (TBZ: “Ja, heerlijk toch, om iemand zo reproduceerbaar uit zijn tent gelokt te krijgen!”)

Sleutelbeheerder
    Night

Mannen, zullen we even bij de vraag van TS blijven? Plagerijtjes doen we in de Lounge 🙂

Bijdrager
    GoeieDag

Dus geen feestje, hier?🤫

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Is er malware voor de Mac? Ja.

Is de kans groot dat je er om de haverklap mee te maken krijgt? Nee, zeer klein zelfs.

Is die malware als je er mee te maken krijgt van een ernstig bedreigingsniveau? Zelden tot nooit.

(En voor de echt gevaarlijke kandidaten heeft OS-X een ingebouwde scanner.)

Zit die malware dan in een illegale download? Een enkel keertje. *)

Moet ik gezien het bovenstaande constant een virusscanner mee laten lopen? Nou nee, eigenlijk niet.

In plaats daarvan kun je zo nu en dan b.v. MalwareBytes of ClamXAV draaien of wat dan ook.

*) Ik heb sinds dat ik internet heb (2007) misschien wel 14 TB aan films, software en wat boeken gedownload.

Daar zit dus (uitgedrukt in GB’s voor een klein deel) ook illegaal verkregen software bij. In al die jaren ben ik nog nooit iets tegengekomen waarvan ik echt last had. Het betrof dan verdachte bestanden die of niets deden (maar wel als malware waren aangeduid) of die de google zoekmachine kaapten in mijn browser. Dat laatste kon verwijderd worden met MWB. (Veel van de malware die ik tegen kwam was overigens voor Windows bedoeld). Verder is het natuurlijk ook een kwestie van niet overal klakkeloos op klikken. De kans is dan echt groter dan bij een illegale download omdat je dat laatste dus niet klakkeloos doet, want je zoekt er bewust op. En ook bij een illegale download van software zijn er verschillen in betrouwbaarheid. Er zijn namelijk vrij veel downloads die juist aangeboden worden door personen met een moreel besef. Net als dat de BR rip van een film steeds van goede kwaliteit is van een bepaalde uploader geldt dat ook voor de software.

Net een scan uitgevoerd (de vorige was geloof ik een jaar geleden), resultaat: nul komma nul.

Wat ransomware op zich betreft: De gewone consument wordt praktisch nooit (of zeg maar gewoon nooit) getroffen door deze vorm van malware. Dat is logisch want er valt qua geld veel meer te halen bij bedrijven die snel betalen omdat het niet meer toegankelijk zijn van hun data elke dag gewoon veel meer geld kost dan het losgeld betalen.

Bijdrager
    iDEOwen

Precies wat Hendrik zegt.

[mierenn*uken] Er zijn geen virussen bekend die in het wild macOS kunnen infecteren… Maar het probleem zit hem in de definitie. Een virus is een vorm van malware, die andere bestanden kan infecteren en zichzelf zo kan verspreiden. Echter, gebruiken veel mensen (en vooral Anti-Malware makers) het woord virus ipv Malware… En ja, er is wel degelijk Malware voor macOS (bijv. Trojans).

[/mierenn*uken]

Apple heeft een ingebouwde Anti-Malware genaamd X-protect die de meest schadelijke Malware kan detecteren. Echter zijn er zoveel andere vormen van Malware / Adware / PUPs (Potentially Unwanted Programs) die vervelend zijn, zoals Hendrik al aangaf die iets met je browser doen zoals pop-ups veroorzaken etc. Daar kan Malwarebytes je in helpen.

Ik heb in alle jaren dat ik een Mac heb gebruikt (sinds 2006) maar 1x dat Malwarebytes wat had gevonden, en dat was iets (PUP/Adware) wat in een ‘legitiem’ programma zat (MplayerX). De gratis variant werkt voor dat doeleinde gewoon prima. 1x in de maand zou je eens een scan doen, maar als er echt iets schadelijks op je Mac zat, dan had de ingebouwde Xprotect je allang daar een melding van gegeven (en nee, je kan Xprotect nergens open/configureren/etc… het draait gewoon)

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.