5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    hschuring

malware CTB Locker (via 'KPN')

Deze keer ben ik er ingestonken; de mail van KPN (4 maart 2016) toonde een dermate hoog bedrag dat ik met te weinig twijfels de bijlage opende; achteraf realiseerde ik me dat ik zag dat het om een rar-bestand ging (en het hoort een pdf te zijn. Pas enkele dagen later, na een herstart van mijn iMac, manifesteerde de malware zich door enorme vertraging van alles. Na een tweede herstart hetzelfde, onwerkbaar. BitDefender vond de malware in de Library, maar alleen bij de ‘deep scan’. Het lukt echter niet om alle malware bestanden te isoleren/verwijderen.
    Na een derde herstart, een dag later, lijkt de snelheid van de iMac weer normaal. Maar het gif zit er nog in natuurlijk.
    Hoe kom ik van die malware af?

ps ik las dat het een CTB Locker zou zij, deze malware; die versleuteld jpg en pdf bestanden; bij mij is dat (goddank) niet gebeurd; ms gebeurt dat alleen op Windows?

Bijdrager
    fred44nl

Moderator
    Night

CTB Locker is ransome-ware dat zich vooralsnog alleen beperkt tot het Windows platform.
    De vraag is dan ook of je e.e.a. in bv Bootcamp hebt gedaan of gewoon in Mail van OSX zelf?

Bijdrager
    hschuring

Tnx Fred en Night. Het gebeurde in OS X Mail. Malwarebytes vond niets meer, dus ik neem aan dat Bitdefender toch succesvol opruimde.

Moderator
    Night

Om je gerust te stellen; je zal ongetwijfeld een “kopietje” CTB Locker hebben binnengehaald. Maar aangezien dat verder niets doet op het OSX platform hoef je je niet ongerust te maken. Het enige wat je niet moet doen is dat mailtje doorsturen naar een goed van vertrouwen zijnde Windows-kennis. En dat is dan ook gelijk de reden waarom BitDefender begon te steigeren: Alle antivirus-programma’s voor de Mac doen eigenlijk maar één ding: Controleren op Windows virussen en malware en sommigen ook op Mac malware. Simpelweg omdat er nog steeds geen virussen zijn voor OSX. Het onlangs in het nieuws gekomen OSX.KeRanger.A is geen virus maar ransomware dat specifiek meekomt met een download (trojan).

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.