27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    JeePee

Makkelijkste en goedkoopste manier om…

2 iMacs met elkaar en met kabelinternet te verbinden?

Ik heb een iMac met alleen Ethernet en USB en een iMac met FireWire, USB en Ethernet en Kabelinternet via Ethernet…

Ik heb meerdere berichten gelezen, maar ze gaan over van alles en nog wat en niet direct over mijn situatie…

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn oude iMacje EN verbonden is met mijn nieuwe (dus netwerkje) EN op internet kan, zonder dat ik de internetkabel uit mijn nieuwe hoef te halen, en de instellingen in Systeemvoorkeuren hoef te wijzigen…

Graag de makkelijkste en goedkoopste manieren… Alvast heel erg bedankt!!:)

Bijdrager
    DEUZ

Als beide iMacs firewire hadden gehad, dan was de keus simpel en goedkoop. Ip over Firewire was dan de oplossing geweest.

De enige oplossing die overblijft is een router. Op deze manier heb je een netwerk en kan je met beide Mac’s op internet. Kost ongeveer ?90 – de kabels die je moet kopen.

Inkooplijstje:
    -router
    -1 crosslink UTP kabel (als het goed is, zit deze al tussen je modem en je mac)
    -2 straight-pair UTP kabel.

Bijdrager
    JeePee

Kan ik dan mijn Internetkabel gewoon in de router steken en dan beide iMacs ook? En kan ik dan zonder instellingen steeds te moeten wijzigen internetten en netwerken?

Ik heb al een extra los Crossoverkabeltje, maar daar heb ik verder niets aan lijkt me, of wel?

Is dit een goeie router voor ?89 excl.? Draytek Vigor 2200E ADSL/kabel Router met 4-poorts 10/100 switch, bij Mailamac….

Of zijn er andere? betere? goedkopere? (ik ben na mijn nieuwe iMac door mijn spaarcenten heen…:wink: )

Bijdrager
    Julian

De Draytek is in ieder geval goed, naar ik heb gehoord en je hoeft geen apparte hub/switch te kopen… En 89 Euro is ook niet veel geld voor dat ding.

Check http://www.draytek.nl/ voor meer info

Bijdrager
    JeePee

En gewone UTP Ethernetkabels? Geen Crossover dus?:|

Bijdrager
    biermug

ik heb een SITECOM xDSL/CABLE BROADBAND ROUTER 4S niet duur…. nou ja minder duur als de eerder genoemde router van 90 euro !!! voor pakweg 70 euro ben je klaar (met kabels en al) ik heb mijn imac 800 mhz/ mijn pa’s windhoos en mijn oude macje 333 mhz allemaal met elkaar verbonden en ze delen alemaal 1 !! internet modem (chello)

routers zijn er wel in verschilende typen maar deze is de goedkoopste die ik heb kunnen vinden en hij werkt goed voor mij kijk anders maar op http://www.sitecom.com en zoek maar naar eens naar ROUTER.

Bijdrager
    rbroen

Die sitecom werkt bij mij perfect! Eenvoudig aan te sluiten (geen cross-over cables nodig) en de installeren (browser interface, werkt altijd!).

Mijn iMac en iBook lopen er prima op (en de windhoos bak van mijn vrouw ook).

Bijdrager
    JeePee

Waar hebben jullie hem gekocht? Vobis? Dixons? BCC? En daar kun je ook de juiste kabels vinden lijkt me?

Bijdrager
    JeePee

Is dit de goede? Ik heb hem ergens online gezien voor 78 euro incl. verzendkosten… UTP doe ik bij Mailamac, want dat kan niet goedkoper…

http://www.reboweb.nl/bestel/aantal.php3?prodid=159

Bijdrager
    biermug

ja dat is ie …. die heb ik ook ! .hier kun je maximaal 4 mac’s aanhangen om dan zo je eigen netwerk te maken en wat het mooie van sitecom is ,is dat ze netwerk onafhankelijk zijn !

je hebt zelfs nog goedkopere routers (eigen merk) maar dat is dan vaak hobby werk en dat vertrouw ik niet zo.

Bijdrager
    Aqua1

Hier ook al gekeken ?
    http://www.routershop.nl/

Bijdrager
    ArthurZZZ

Zelf heb ik een LCD iMac en een DV iMac en ik heb ook kabelinternet. Ik heb een Draytek Vigor nog iets. Het is eigenlijk een Airport, alleen dan wat goedkoper, want hij is dus draadloos. Airport kaartje in de oudere iMac ff instellen. Binnen 1 uur ben je klaar. Dat ging dus allemaal wel makkelijk, maar oorspronkelijk zaten er altijd 2 plafonds tussen de 2 macs, en dit kon de router niet aan, waardoor hij een verdieping lager moest. Maar verder werkt alles perfect!

Bijdrager
    biermug

er staat een router bij van 60 euro en zo te zien kan hij alles wat mijn sitecom router ook kan , als je de goedkoopste oplossing wild hebben zou ik die nemen .

MAAR win eerst maar eens wat info op over de router zelf want voor bepaalde routers moet je DRIVERS instaleren en je ziet het al aankomen “WINDHOOS DRIVERS” geen mac driver.

ik zou gewoon de sitecom nemen dan weet je zeker dat je goed zit….

Bijdrager
    DesertDog

Ik werk met de vigor 2200, deze werkt erg goed.
    Er zit er een redirection-table in, wat wel erg handig is om verschillende requests (http, pop, ftp, samba, afp), naar verschillende workstations te sturen. Bijkomend voordeel is dat je op die manier al iets van een firewall neerzet.
    Ik ken de andere besproken routers niet, dus misschien hebben deze dat ook hoor.

Bijdrager
    JeePee

Geweldig al deze behulpzame reacties!!! 8)

Ik neem aan dat je er geen ‘netwerk-printer’ op aan kunt sluiten? Niet dat ik die heb, maar misschien in de toekomst…?

Bijdrager
    DesertDog

Ja hoor, dat kan ook (natuurlijk moet je dan wel nog een poort vrij hebben op je router/hub, op de vigor zitten er 4).
    Als je wilt kun je zelfs via de redirection table het mogelijk maken om van ‘buiten’ te printen op je printer (moet de printer wel een ip adres hebben)

Bijdrager
    JeePee

Gaaf!:D

Nog een vraagje: Kan ik ook mijn gewone printer vanaf mijn ene Mac gebruiken, terwijl die printer via USB aan mijn andere Mac zit?

Ik ga denk ik vandaag nog een router bestellen, welke zou het worden…:roll:

Bijdrager
    Ruben
    ”JeePee”

Nog een vraagje: Kan ik ook mijn gewone printer vanaf mijn ene Mac gebruiken, terwijl die printer via USB aan mijn andere Mac zit?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, het zou moeten kunnen, maar ik krijg het ook niet voor elkaar, zit telkens mijn printer over te prikken tussen mijn iMac en iBook.

Bijdrager
    Aqua1

Al die consumenterouters zijn router en switch in een. Je bouwt dus een LAN. Als je op een van de nodes een usb-printer hebt, kun je die sharen in je sysprefs. Vervolgens werkt het. Zou ik denken… :)
    Dat forwarden van een poort kan iedere router. Dat zit m in de aard van een router. Ik heb een ASANTE router, erg tevreden.

Bijdrager
    JeePee
    ”Aqua1″

een LAN. Als je op een van de nodes een usb-printer hebt, kun je die sharen in je sysprefs. Vervolgens werkt het. Zou ik denken… :)
    Dat forwarden van een poort kan iedere router. Dat zit m in de aard van een router. Ik heb een ASANTE router, erg tevreden.

Eh, een LAN is een netwerk toch? nodes, zijn dat je USB-poorten? Moet je ook iets aangeven op de Mac zonder printer, of is dat puur het aanvinken van het ‘sharen in mijn sysprefs’?:|

Bijdrager
    Julian

Voor USB printersharing:

Zet printersharing aan in de samengebruik pref’s en je zou em moeten kunnen selecteren in het printvenster van de andere mac (dus klaver-p in bv Texteditor ofzo)… Het is wel verstandig op allebei de compu’s dezelfde printerdrivers te hebben staan.
    Het werkt bij mij echt heel goed (een klein beetje tot mn verbazing :D)!

Bijdrager
    JeePee

Iedereen hartelijk bedankt!!! 8)

Ik heb zojuist de Sitecom router bij ReBowebdesign besteld en de UTP-kabels en nog het een en ander bij Mailamac!:roll:

Bedankt!!:mrgreen:

Bijdrager
    Aqua1
    ”JeePee”

Eh, een LAN is een netwerk toch? nodes, zijn dat je USB-poorten? Moet je ook iets aangeven op de Mac zonder printer, of is dat puur het aanvinken van het ‘sharen in mijn sysprefs’?:|

Zie Julian. En twee: ja, een LAN staat voor Local Area Network. Een plaatselijk netwerk zegmaar. Dit itt WAN, dat is een Wide Area Network. Zegmaar het internet. Achterop je router staat vaak bij een fysieke poort WAN en bij bv 4 andere LAN. Dat zijn de twee netwerken die de router scheidt.
    Nodes zijn (via de segments) de aangesloten apparaten op een hub of switch. Meestal computers, maar het kunnen ook netwerkprinters zijn.
    En voor het printgebeuren: zie Julian dus.

Bijdrager
    biermug

je kunt in principe een printer die op een andere mac is aangesloten via een andere mac die op je router is aangesloten gebruiken …… MAAR…. dan moet je wel zorgen dat je de mac waaraan de printer hangt wel aanstaat,

je kunt ook een printer op de router aansluiten ( maar dat heb ik ook maar ergens gelezen )

in ieder geval veel plezier van je sitecom router ..

Bijdrager
    Aqua1

Het gaat er ook over op deze plaats.

Bijdrager
    JeePee

Het is inderdaad heel eenvoudig! Ik gaf op mijn nieuwe iMac aan dat ik m’n printertje wilde delen, ik gaf een printopdracht op m’n oude en hoppa, de printer begon te lopen….:mrgreen:

Geweldig!!

Bijdrager
    JeePee

Ik heb m’n sitecom-router binnen gekregen (afgelopen vrijdag) en nadat ik via m’n browser de boel had ingesteld, liep ‘ie als een trein…

Perfect! En wat een klein ding zeg…

Trouwens wel een vraagje, is het normaal dat dat ding zo heet wordt? Je kunt er geen ei op bakken, maar heet is ‘ie wel…

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.