13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Statics

Maken van VPN met ibook

Ik heb stage gelopen bij een bedrijf. Ik kon via mijn ibook (thuis) via een VPN connectie inloggen op de server van het stagebedrijf.

Nu gebruik ik een windows laptop voor school. Nu zou ik graag een VPN willen maken op men ibook. Zodat ik met de windows laptop op school kan inloggen en zo bij men bestanden die op de ibook staan kan openen en bewerken.

Nou is mij verteld dat ik niet perse een kastje nodig ben of iets dergelijks maar dat het ook virtueel kan.
    Nu is mijn vraag wat voor software moet ik hebben en hoe moet ik een VPN tot stand brengen? Nu heb ik op internet gezocht en de applicatie “VTUN” gevonden. Maar als ik het open moet ik allemaal dingen invoeren waar ik geen verstand van heb. Is hier misschien een manual voor?

Bijdrager
    EL Mystica

Als ik op een andere locatie zit, log ik met mijn macbook in op mijn powermac.

Ik heb daarvoor volgende werkwijze gevolgd:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20070302234400232&query=cotvnc

Wel moet je er op letten dat je iBook constant online en actief moet zijn, je je ip-adres moet kennen, en je school kan een firewall hebben die VPN-connecties moeilijk maakt …

Voor je ip-adres kan je ook een scriptje en een mailrule schrijven.;)

Bijdrager
    Statics

Ja als ik dan ingelogt ben kan ik dan ook bijvoorbeeld word bestanden of excel bestanden kopieeren van men mac thuis naar men windows harde schijf?

En toch geef ik de voorkeur aan VPN (heb thuis weleens extern bureaublad en apple remote uitgeprobeerd maar vond het toch niet erg prettig)

Bijdrager
    EL Mystica

ow, dan kan je toch beter je ftp gebruiken en een ftp-progje gebruiken?

Bijdrager
    Statics

Ja dat zou een mogelijkheid zijn. Maar ik wil graag een VPN

Bijdrager
    Statics
    ”EL

Maar als ik FTP gebruik inschakel in systeemvoorkeuren en ik log met transmit in op het adres etc etc. Dan zie ik de bestanden die in men thuismap staan. Maar ik wil dat als ik inlog standaard in die map kom waar men documenten opgeslagen liggen. Kan dit?

Bijdrager
    Statics
    ”EL

Maar als ik FTP gebruik inschakel in systeemvoorkeuren en ik log met transmit in op het adres etc etc. Dan zie ik de bestanden die in men thuismap staan. Maar ik wil dat als ik inlog standaard in die map kom waar men documenten opgeslagen liggen. Kan dit?

Bijdrager
    EL Mystica

Je kan in Transmit je “root path” instellen.

Als je dus iets als “documenten/projecten/mysite/xls/” doet, dan gaat ie gelijk naar die folder.

Bijdrager
    Statics

En waar staat root path dan?

Bijdrager
    EL Mystica

Sorry, initial path

Rechts heb je net onder de search-box twee knopjes: “show favorites” en “show connection panel”

Ga naar je connection panel
    Het vierde, net na Password

;)

Bijdrager
    Eswip
    Bijdrager
    dyn
    ”Eswip”

Misschien heb je hier iets aan..

http://www.snt.utwente.nl/handleidingen/mac_os_x/vpn2_osx_nl.php

Daar heeft hij geen ene zak aan. Dit gaat om het instellen van een hele specifieke VPN connectie, namelijk die voor de Universiteit Twente.

In het geval van topicstarter gaat het hier om het opzetten van een VPN server wat geen makkelijke opgave is. De FTP optie is veel simpeler en met sFTP heb je de beveiligde variant te pakken.

Bijdrager
    Eswip
    ”dyn”
    ”Eswip”

Misschien heb je hier iets aan..

http://www.snt.utwente.nl/handleidingen/mac_os_x/vpn2_osx_nl.php

Daar heeft hij geen ene zak aan. Dit gaat om het instellen van een hele specifieke VPN connectie, namelijk die voor de Universiteit Twente.

In het geval van topicstarter gaat het hier om het opzetten van een VPN server wat geen makkelijke opgave is. De FTP optie is veel simpeler en met sFTP heb je de beveiligde variant te pakken.

Oh, ik dacht dat er al een VPN server was, maar dat hij niet wist hoe hij daarop moest inloggen. Ik snap ook wel dat die handleiding specifiek voor de UT is, maar daar zie je wel HOE je een vpn verbinding maakt, met de juiste instellingen kan je dan ook op een andere VPN server inloggen.

Maar als hij zelf de server moet opzetten dan heeft hij er idd niet veel aan…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.