7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    vogel

MainStage reverb probleem

Ik ben in MainStage 1.0.2 een simpele setup voor Hammond klanken aan het maken, zodat ik met masterkeyboard en laptop heel makkelijk op achtergrondoptredens een orgeltje tevoorschijn kan toveren.
    Op een van de midikanalen vind ik echter een gigantische bak reverb en dat wil ik niet. Ik heb de reverb uit de channel strip van het kanaal en van de master gehaald, maar hij is er nog steeds. Kan het zijn dat mijn Yamaha NP30 deze reverb via z’n eigen midi aanstuurt? Het midikanaal staat op 20 (program change 19), maar ben een absolute nitwit als het om midi gaat.

Bijdrager
    moller

Je kunt de huidige miditrack even weggooien en een nieuwe aanmaken?
    Kijk even of dat je probleem verhelpt.

1. Je reverb komt uit een plugin op de track zelf
    2. Je reverb komt uit je apparatuur, de Yamaha dus.
    3. Je stuurt de output van je track naar een insert waar je een reverb op hebt staan.

Bijdrager
    Faure

Even een indruk krijgen over hoe je het hebt aangesloten:

keyboard -> midi/usbkabel -> computer -> audio kabel -> speakers? (of direct uit je macspeakers, dat komt op hetzelfde neer)

In dat geval kan de keyboard niet de reverb veroorzaken want die stuurt alleen maar noot-aan/uit signalen, en geen audio.
    Wat zou kunnen is dat je hammond-ding een ingebouwde reverb heeft (dus in de virtual instrument) en dat die door een commando van je keyboard (bijv als je een andere preset kiest) wordt veranderd.
    Kijk dus eens in de hammond-plugin die je hebt, en controlleer daar je reverb instellingen. Ik weet dat de Native B4 een ingebouwde reverb heeft, en dat er presets in zitten met reverb. Ik denk dat de orgel-plugin van mainstage dat ook heeft.
    Als je het niet in mainstage kan vinden, dan zou de laatste optie nog kunnen zijn een eventueel mengpaneel wat je hebt hangen tussen je computer en de speakers, als je dat al hebt.

De yamaha is het iig niet: Midi is niets meer dan een digitaal commando, hij kan dus niet als reverb fungeren, want er komt helemaal geen audio aan te pas.

Bijdrager
    moller

De yamaha is het iig niet: Midi is niets meer dan een digitaal commando, hij kan dus niet als reverb fungeren, want er komt helemaal geen audio aan te pas.

Audio van Yamaha uit naar je computer terug?

Bijdrager
    vogel

Keyboard midi out>FW410 midi in>firewire kabel>MBP
    FW410>audiokabel>versterker
    In de channel strip staat geen reverb aan, dus ik ga eens kijken in de EVB3 instellingen (B4 heb ik ook en heeft een fijnere GUI, maar krijg de lesliecontroller niet waar ik wil en vind de EVB3 net wat realistischer klinken). Het gekke is dat ik de settings van de EVB3 heb overgenomen naar een ander kanaal en toen de drawbars heb aangepast. Op het kanaal waar de instellingen vandaan komen klinkt geen reverb, op het kanaal waarnaar ik de instellingen gekopieerd heb wel…
    EDIT: Ik heb de reverb knop van de EVB3 gevonden. Die kan ik anders instellen, maar zo gauw ik via de Yamaha een program change doorgeef zet ie de reverb knop in de EVB3 weer terug en dat wil ik niet. Er moet dus ergens een midi-commando meegestuurd worden met de program change. Hoe voorkom ik dat?

Bijdrager
    moller

staat je midi track op ‘read’?

Bijdrager
    Faure

Ik vermoed dat de reverbs in de presets zitten. En als je dus een programchange doet, laad hij wel je nieuwe hammond settings, maar daar zit dus ook een reverb-instelling bij. Ik denk dat je ze zelf uit moet zetten, en dan opslaan als ene nieuwe preset. En die vervolgens bij elkaar zetten zodat je makkelijk er doorheen kan bladeren.

moller op 20 augustus 2010

Audio van Yamaha uit naar je computer terug?

Dan zou er ook audio van de computer eerste naar de yamaha moeten komen om die reverb van input te voorzien, en ik kon me niet voorstellen dat de topicstarter zo’n ingewikkelde opstelling had, afgaande op zijn probleem. Maar vandaar dat ik in de eerste zin even vroeg hoe de aansluitingen waren.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.