1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Q:
    Bijdrager
    Ruben

Mail wordt automatisch omgezet naar plain text na verplaatsen tussen mailboxen

Vandaag kwam de baas weer eens met een vreemd probleem op de proppen. Hij gebruikt een stuk of 6 verschillende e-mail adressen, zowel zakelijk als privé door elkaar. Op zijn iCloud mail na zijn dit allemaal IMAP mailboxen op eigen servers met verschillende domeinen. Naar gelang de wens heb ik op zijn iMac op het werk en thuis alsook op zijn iPhone en iPad diverse mailboxen wel of niet toegevoegd.

Door deze constructie komt het wel eens voor dat hij aan het goochelen gaat met mailtjes die hij van de ene mailbox naar de andere verplaatst, omdat hij bijvoorbeeld thuis iets ontvangt in een mailbox die hij op het werk niet op zijn iMac heeft maar die ene mail daar toch beschikbaar wil hebben. In dat soort gevallen sleept hij thuis de betreffende mail direct vanuit de ene mailbox (die hij alleen thuis heeft) naar de andere (die hij ook op het werk heeft).

Vandaag presenteerde hij me met een mail waarin een tiental foto’s “verdwenen” waren. In plaats daarvan was de mail één grote letterbrij geworden. Alle foto’s waren omgezet naar een base64 encoding en de mail was ongevraagd van HTML naar plain text omgezet.

Na een beetje experimenteren en testen bleek dit probleem niet specifiek voor de betreffende mailboxen, maar meer voor de betreffende mail. Andere mails met foto’s lieten zich op deze manier prima van de ene naar de andere box verplaatsen en ook bij normaal doorsturen van de mail (i.p.v. slepen van de ene naar de andere mailbox) gaat alles goed.

Het enige waarin deze mail “afwijkt” van andere mails is dat deze afkomstig was van iemand uit Italië. Puur op de gok en als een soort laatste poging uit te pluizen wat er mis ging, heb ik de character encoding voor het verplaatsen omgezet naar UTF-8. Daarna gaat het verplaatsen van de mail met foto’s ineens wel goed!

Dus op zich is het probleem wel gevonden en ook een mogelijke oplossing, maar echt elegant is het niet. Er is dus een probleem bij het verplaatsen van een mail van de ene mailbox naar de andere wanneer de mail niet in UTF-8 encoding is.

Is iemand bekend met dit probleem en is er een oplossing voor, anders dan telkens mislukte mails handmatig eerst naar UTF-8 om te zetten alvorens het mailtje te verplaatsen? Het is best wel een irritante bug en het slaat eigenlijk nergens op. (Lees: ik begrijp niet waarom dit gebeurt.)

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.