12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    sedikit

[± Opgelost] Mail verzenden lukt niet/wachtw. niet veilig enz

Kort het probleem:

-verzenden mail met server (Tele2/zonnet) lukt niet

-krijg popup venstertje “wachtwoord kan niet veilig verstuurd worden enz.)

Kort wat ik gedaan heb:

-instellingen met de provider doorgenomen: niets aan de hand.

-gisteren een nieuw wachtwoord aangemaakt , overeenkomstig veiligheidseisen

-herstart, en alles gedaan w.b. onderhoud

Mogelijke oplossingen?:

-(provider)Mail-account  verwijderen en opnieuw installeren? (box-inhouden kwijt?)

-Hoe kom ik bij de ingaande/uitgaande poorten (Heb Mavericks, kan die poorten nergens vinden)

-postbussen opnieuw opbouwen? (box-inhouden kwijt?)

Wie kan me helpen? Bij voorbaat mijn dank!

Bijdrager
    GoeieDag

Ik ben voor iemand met een zonnet account in de weer geweest. Tele2 heeft blijkbaar veranderingen doorgevoerd, en het is daarom afgelopen problematisch geweest met betreffende accounts.

Maar alles werkt weer, voor zover ik kan zien; je kunt gewoon op ‘Ga door’ drukken.

Dan nog zal ie zeggen dat het ww niet verifieert kan worden, maar uiteindelijk komt het goed.

Bijdrager
    GoeieDag

Bij ‘Postbus opnieuw opbouwen’ verlies je in principe geen mail, maar dat zal ook niet helpen igv dit soort verbindings/server problemen.

Wel zou je de account kunnen verwijderen en weer opnieuw kunnen instellen. Het enige dat je dan moet doen is de post die onder Inkomend staat (en evt. Verstuurd) naar een (tijdelijk) ander, zelfgemaakt mapje slepen in ‘Op mijn Mac’ (of anderszins archiveren).

Bijdrager
    GoeieDag

Als je de server instellingen zoekt, dan moet je in Mail onder Voorkeuren>Accounts kijken.

Bijdrager
    sedikit

@goeiedag,

-Bedankt voor je hulp! Wat betreft jouw “Het enige dat je dan moet doen is de post die onder Inkomend staat (en evt. Verstuurd) naar een (tijdelijk) ander, zelfgemaakt mapje slepen in ‘Op mijn Mac’ (of anderszins archiveren).”

Ik heb één voor één de meest relevante postbussen, via Mail/Postbus/Exporteer postbus. al bewaard. Om eventueel bij de nieuw aangemaakte account daarna weer, via Mail/Archief/Importeer postbussen, weer te “vullen” . Dat is toch ook goed?

-Blijft nog de vraag: bij het verwijderen/opnieuw aanmaken van de account, kom ik dan ergens de te gebruiken poorten tegen? Of worden die vanzelf ingesteld?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@sedikit,

Apple ondersteund geen pop mailaccounts meer, of dat de oorzaak is??

Gebruik IMAP is het advies.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik bedoelde het anders: de mail die je wilt bewaren, selecteer je en sleep je uit ‘Inkomend’ naar een andere map. Dan ben je al klaar. Alle mappen in de linkerkolom die niet onder ‘Postbussen’ staan, maar ‘Op mijn Mac’, blijven altijd behouden, ook al gooi je alle mail- accounts weg.

De gebruikte poorten woorden vanzelf goed ingesteld. Wel kun je het vinkje ‘automatische instelingen’ na de eerste configuratie uitzetten en zelf poorten instellen, maar dat is zeker niet nodig.

Bijdrager
    GoeieDag

JoopJoopJoop op 1 mei 2019 om 16:15
    Apple ondersteund geen pop mailaccounts meer, of dat de oorzaak is??

Gebruik IMAP is het advies.

Apple ondersteunt zeker wel nog POP. Hoe kom je erbij dat dat niet het geval zou zijn?!

Tele 2 (Zonnet) ondersteunt géén IMAP.

Bijdrager
    sedikit

-Zoals uit onderstaand screenshot blijkt van de huidige toestand, staat in mijn account, bij de pijl Server uitgaande uitgaande e-mail (SMTP). gevolgd door mijn e-mail adres.

Vraag: daar staat dus nu nog gewoon mijn e-mail adres. Moet daar dan niet ergens SMTP staan?

En heeft het zin (zie screenshot) op Wijzig SMTP-serverlijst te clicken?

Welke opties moet ik dan na het clicken kiezen?

EDIT!!: het is allemaal wel erg ingewikkeld geworden. En dan al helemaal voor de mensen die me hier helpen. Heb nogmaals Tele2 Helpdesk gebeld. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de beste oplossing is, om de account te verwijderen, en daarna weer aan te maken.

Hoe het allemaal daarna draait, meld ik dan wel hier.

Bijdrager
    GoeieDag

Dat  ‘Wijzig SMTP-serverlijst…’ is de moeite waar om even door te nemen. De namen die je ziet zijn zelfgekozen namen, toen je -ooit- deze servers instelde. Die naam kun je zelf weer veranderen in een logische naam.

Waarom stel je ook niet even de SMTP server in van die Zonnet account ( smtp.versatel.nl )?

Bijdrager
    sedikit

@goeiedag!

Ik begrijp er zo langzamerhand niets meer van…….:

-alvorens mijn zonnet-account te verwijderen, verstuurde ik voor de zekerheid toch maar even 2 zonnet-mails naar:

-mijn gmail-account en naar mijn outlook-account

-de verzending werd meteen verzonden, inclusief (eindelijk!!!)het verloop-balkje en het”zoef”-geluid.

-inbox gmail -account heeft de mail nog niet ontvangen. Maar dat ben ik onderhand gewend bij verzending met de zonnet-acount. Dat kan heel lang duren, maar is mee te leven.

de inbox oulook-account: meteen ontvangen

Ik begrijp er geen sikkepit meer van. Hoe het ook zij: ik ben tevreden.

GoeieDag, ik zet je laatste advies apart, voor het geval dit merkwaardige verschijnsel zich weer zou voordoen.

Zoals altijd: mijn grote dank voor je hulp!!!

Bijdrager
    sedikit

Toch nog even dit:

Het ging weer niet goed.

-Drie maal, met de Tele2/helpdesk de de zonnet-account eruit gegooid, weer opnieuw geconfigureerd . (Valt mij op, en dat heb ik ook daar gemeld, dat de Apple-kennis bij de helpdesk niet aanwezig is, en derhalve zeer gebruiksonvriendelijk is).

-Die drie maal nieuwe configuratie werd een puinhoop. Mijn eigen (voorlopige?) oplossing is:

-Ik backup 1 x per week de hele computer op externe schijf  TM, evenals met SuperDuper op externe schijf Mavericks Back-Up. Beide laatste backups waren zaterdag j.l.

-In de SuperDuper Backup-schijf ben ik gegaan naar gebruiker/bibliotheek/Containers/com.apple.mail/Data/Library/Mail/V2 (dit zou natuurlijk ook op TM gegaan zijn)

-Die V2-map heb ik op een usb-stick gezet

-De (moeder) computer herstart en de V2-map uit de usb-stick omgewisseld  met de V2-map die er (falend) op stond.

-Volgens mij doet Mail het weer (tot er weer iets gebeurt….)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.