18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    merijnbrouwer

Mail vervormt bij versturen

Hallo,

Ben sinds een jaar over op iMac / MacBookAir en kamp met een vervelend probleem dat ik niet opgelost krijg. Elke mail die ik verstuur vanaf mijn Mac (zowel vanuit Mail – als ook vanuit Outlook for Mac) komt vervormd – en dus slordig uitziend – aan op Windows machines. VOORBEELD: Terwijl ik in Arial 10 verstuur komt alles aan de andere kant aan op Times New Roman 13, afgewisseld met Times New Roman 10…. Dit wordt verergerd met het zetten van een “handtekening” onder aan de mail.

Door schade met mijn huidige Mac Book Air wil ik nu een nieuwe aanschaffen, maar ik twijfel omdat ik bovenstaande bij zakelijk gebruik echt heel irritant vind. Weet iemand hoe dit op te lossen? Ik denk er nu aan om (voor mijn zakelijk gebruik) Windows te laten draaien op de Mac, maar weet niet of dat de oplossing is. Het alternatief is een Windows machine…..:-(

Hier staat een goede fles wijn op de oplossing kan ik je verklappen!

Groet Merijn Brouwer

Bijdrager
    Yggdrasil

Hoi,

Heb je al eens in de voorkeuren geneusd? Misschien staan daar wat zaken verkeerd ingesteld.

Als je bovenstaande instellingen gebruikt, loopt alles normaal gezien op wieltjes. Bij mij dan toch. Vooral de RTF-functie is belangrijk. (Rich-Text-Format)

Staat ook hier alles juist ingesteld?

Bijdrager
    computer space

Zit je niet gewoon plain-text mail te sturen? Dan heeft het standaard geen opmaak, en opent ie in de standaard letter van de ontvanger.

Ik stuur sowies alles plain-text, aangezien steeds meer op de mobiel lezen, en de meeste web-based mailprogramma’s plaatjes toch standaard uitschakelen, en dan ziet het er voor de ontvanger helemaal niet uit.
    De lezer mag dan lekker zijn eigen favoriete letter kiezen.

Ik laat zo ook inkomende mail op opmaak strippen waar mogelijk.

Bijdrager
    merijnbrouwer

Dank voor reacties,

Instellingen staan bij mij gelijk aan die van Niiiick.

Hoe zie ik of ik in Plain Text mail?

Hebben jullie nooit deze problemen?

Bijdrager
    Yggdrasil

Als je kijkt bij ‘Berichtstructuur’ staat er dan Platte tekst in plaats van RTF-tekst.

Bijdrager
    merijnbrouwer

No – die staat keurig of RTF

Bijdrager
    Dr. Maddox

Mailprogramma’s zijn nog erger dan webbrowsers als het gaat om compatibiliteit. Wanneer je niet weet hoe je een mail in HTML moet opmaken kan je beter kiezen voor een mail zonder opmaak.

Mail met opmaak is leuk maar wanneer er aan de overkant iets totaal anders aankomt is het natuurlijk waardeloos om toe te passen.

Tip: Hotmail wil nog weleens een goede preview geven van hoe Apple mail berichten aankomen op een Windows systeem.

Bijdrager
    Yggdrasil

@ Marijn… Nog nooit problemen gehad. Ik heb drie vrienden met een Mac, de rest werkt onder Windows. Zij krijgen altijd keurig mijn berichten. Behalve dan die speciale e-mails met templates uit die mediabrowser. Die komt bij hen aan als afbeelding.:razz:

Bijdrager
    merijnbrouwer

Wederom dank. hoe kan het dan bij mij niet goed gaan? heb voorbeelden erbij ge-jpegs. Hoop dat jullie kunnen openen.

mail uit:

mail in:

Hoe maak ik in HTML op?

Bijdrager
    merijnbrouwer

Mail in:

Bijdrager
    Dr. Maddox

Je zou een bestaand sjabloon van Mail kunnen bewerken. Misschien het proberen waard hoewel het mij omslachtiger lijkt. Mail van OSX is zeer gebruiksvriendelijk maar ook beperkt.

Ik kan me herinneren dat je in mail gekopieerde HTML kan plakken. Dan zou je bijvoorbeeld de mail kunnen opmaken in een HTML editor als dreamweaver en van daaruit copy+pasten.

Het zou zomaar kunnen dat de bovenstaande tip niet meer werkt. Ik gebruik het te weinig om je hier goed advies over te geven. Ik heb het zelfs afgezworen omdat het dus zo onvoorspelbaar als de pest is.

Bijdrager
    merijnbrouwer

Dank dokter, hoe mail jij dan met je Mac?

Bijdrager
    Ir.Bob

Het probleem is dat Mail niet standaard mee stuurt in welk font de mail is gemaakt. Outlook gebruikt daarom zijn standaard font om de mail op te maken, wat bij de meeste mensen Times is. De enige ‘oplossing’ is een andere mail client gebruiken, bijvoorbeeld Thunderbird, of Outlook voor Mac. Of het font expliciet in iets anders veranderen elke keer als je een mail schrijft. Of een extra regel boven een opgemaakte handtekening zetten, en je mail beginnen te schrijven vanaf die regel.

Bijdrager
    Artell

Dit is een probleem waar je veel ergernissen over kunt vinden op het net. Probleem is dat Apple en in navolging daarop ook Microsoft op de Mac zijn overgestapt op pixels in plaats van punten. De punt grootte zegt dus helaas niks meer. Zelfs de resolutieinstellingen op de Mac kunnen voor problemen zorgen. Ik heb ook gewoon een virtuele Windows draaien om dit probleem op te lossen.

Op deze pagina staat wat meer info. Ik hoop maar dat ze het met een volgende servicepack oplossen… :ftim:

In de praktijk gaat het meestal wel goed als je lettertypes gebruikt die op Windows aanwezig zijn en dan twee punten groter nemen dan je in Windows weer wilt geven. Ik schrijf mijn mails dus ook in 13 punts fonts.

Bijdrager
    merijnbrouwer

Bedankt allen, voor tips en links,

Ook vanuit Outlook for Mac ervaar ik hetzelfde probleem. Als ik zo alles lees is het niet waterdicht op te lossen. Ik vind het gewoon heel knullig overkomen en dus onacceptabel om zo te moeten mailen.

Ik denk dat ik ga proberen om Windows parallel te laten draaien om voor mijn zakelijke activiteiten te gebruiken.

Of vloek ik dan in de kerk?

Bijdrager
    mrr

Hallo Merijn,

Ik zit met exact hetzelfde probleem en kwam net deze analyse en “oplossingen” tegen:
    http://www.pave.nl/os-x-mail-lettertype-verandert-bij-het-versturen-naar-outlook

Ik heb net oplossing 1 zitten testen en het is nog de beste oplossing tot nu toe.

Als je inmiddels nog betere oplossingen hebt gevonden (op de mac) dan hoor ik dat graag.

Bijdrager
    Clic Jeroen

Dag Merijn,

Ik herken jouw problematiek volledig!!! Wellicht een late reactie na dato, maar ik was op zoek nu naar een oplossing van dit probleem en kwam zodoende deze topic tegen.
    Heb je inmiddels een adequate oplossing gevonden voor dit vervelende (knullige!) probleem?
    Ik hoor het graag…

Bijdrager
    Shmoo

Kijk eens als je de font-size eenheid kunt aanpassen, deze staat standaard waarschijnlijk op pt ( points ) dat moet je zien aan te passen aan een absolute eenheid als px ( pixels ) bijvoorbeeld.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.