10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Padje

Mail versturen via verschillende mailaccounts in mail OSX

Heb geprobeerd hierover iets nuttig te vinden, maar da’s niet gelukt.

Tot voor kort had ik een inbel internet verbinding (met belgacom mail account), eindelijk heb ik een telenet lijn. Natuurlijk heb ik via mijn nieuwe provider een nieuw adres gekregen, dat ik ook gebruik.

Alles ging goed. Ik stuurde en verstuurde mail via mijn 2 accounts. … Tot mijn iMac crashtte en ik hem binnen moest doen (bleek later moederbord te zijn dat kapot was, is nu helemaal weer OK)
    Heb na vervanging van het moederbord natuurlijk een clean systeem gekregen waar ik al mijn gegevens weer bij moest invoeren. (Heb slechts een gedeelte kunnen recupereren via Target mode)

Om een lang verhaal kort te maken; Ik heb dus twee accounts aangemaakt en kan van beide accounts de mail ophalen. Ik kan echter maar van 1 account (telenet) mail versturen. Paswoord en login etc. kloppen. Dat heb ik nog eens extra gechecked. Als ik via netwerkhulpprogramma de server van belgacom probeer te pingen lukt dit niet (zowel niet voor inkomend als uitgaand van belgacom, dit lukt wel voor telenet)

Ik weet dat mijn installateur bij de installatie nog vlug iets aanpaste ergens met de melding “dan kan je ook van je oude adres blijven versturen”, maar wat was dat ook al weer ? Kan het iets te maken hebben met het feit dat deze twee bedrijven concurrenten van elkaar zijn ? Weet er iemand hoe ik dit kan oplossen ?

Alvast bedankt

Bijdrager
    Jakke

Ik dacht dat als je af stapte van je inbel verbinding je e-mail adres ook gedeleted werd :?
    Toen ik 2 jaar geleden van Belgacom overstapte naar skynet ADSL was dat toch het geval…
    Ik kan me vergissen…
    En over dat paswoord, let erop dat ze hoofdletter gevoelig zijn…

Bijdrager
    rrrichie

Als je mail verstuurd gaat dat via een smtp server. Nu heeft elke provider een eigen smtp server. Als bij A inbelt kan je meestal niet je mail versturen via de smtp server van B. Met andere woorden.
    Ik weet niet welk mail pakket je gebruikt, maar als je via Telenet inbelt, moet je bij beide accounts de smtpserver van Telenet opgeven.

Dat pingen van de mail servers niet werkt kan, dat is vaak afgesloten door een firewall. Die laten enkel mail verkeer door en naar de betreffende server.

Bijdrager
    Padje

[/quote]k weet niet welk mail pakket je gebruikt, maar als je via Telenet inbelt, moet je bij beide accounts de smtpserver van Telenet opgeven.

Hoi rrrichie en Jakke,

alvast bedankt voor jullie antwoorden. Ik werk met Mail voor Mac OS X.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat ik wel via de pop-server van belgacom de mail kan ophalen ?

Ik probeer later vandaag sowieso eens de server van telenet voor uitgaande post op te geven. Benieuwd of ik dan mijn andere account aan de praat krijg.

Bijdrager
    Marc

Mijn skynet vqn twee jaar geleden is ook nog steeds actief na overstap op telenet. Maar idd uitgaande mail dient telenet te zijn en dan kan je beide accounts raadplegen en mails versturen.

Bijdrager
    Dorkiban

Het zit volgens mij zo:
    Mail ophalen kun je via alle providers. Ik kan dus mijn zonnet mail ophalen via Demon (pop, daarvoor heb je je wachtwoord & username). Versturen moet via je eigen provider, waarmee je op dat moment bent ingelogd, dit doen ze om te voorkomen dat je spam verstuurt.

In Mail.app kun je instellen welke smtp server je aan welke mail account hangt (onder accounts, en dan onderaan het scherm). Als je altijd inlogt via Telenet, dan moet je bij alle mailaccounts dit smtp adres opgeven (van Telenet). De Pop accounts kunnen dan wel van resp. Belgacom en Telenet zijn voor de verschillende accounts. Je ontvangt zo mail van de verschillende mailboxen, maar je verstuurt altijd via Telenet.

Als je per se via Belgacom wilt blijven versturen, dan moet je via je modem inloggen bij Belgacom en dan via hun SMTP versturen, maar ik zou niet weten waarom je dit zou willen…

Succes ermee.

Bijdrager
    rrrichie

Wat ik niet zo goed begrijp is dat ik wel via de pop-server van belgacom de mail kan ophalen ?

Omdat dat niet afgeschermd is. m.a.w je kan mail versturen via elke smtp server versturen, echter dat is geblokkeerd ivm Spam zoals Dorkiban al zei.

Tevens kan dit omdat het versturen van mail en het ophalen van mail via verschillende servers en protocollen gaat.
    Het zijn dus twee aparte dingen die je apart in kan stellen. Mail versturen is ook niet aan jouw “gebonden” als het maar verstuurd word. Mail ontvangen daarintegen wel, want de provider heeft een “box” waar jou mail bewaard word tot je het ophaalt.
    Denk aan dat je bijvoorbeeld 2 postbussen hebt, maar als post wegdoet ga je wel gewoon naar de zelfde brievenbus.

In mail dus ook 2 accounts aanmaken een voor telenet, andere belgacom bij pop de eigen servers neerzetten. bij smtp (versturen) de telenet server.

Hoop dat het duidelijk is zo.

Bijdrager
    Padje

Superhandig zo’n forum. Heb al veel gelezen op forums, maar ’t is de eerste keer dat ik zelf ergens post. Allemaal bedankt voor de info !

Probleem opgelost. Heb uitgaande mail telenet opgegeven en nu kan ik ontvangen en versturen via beide accounts.

Je ontvangt zo mail van de verschillende mailboxen, maar je verstuurt altijd via Telenet.

Raar dat je dat zegt want ik heb dat nu ingesteld en dan eens getest en ik zie toch bij de mail die ik heb verstuurd via Belgacom mijn belgacom-adres. En als ik antwoord stuurt hij dat ook automatisch naar belgacom. Of kijk ik dan echt zo verkeerd ???

In ieder geval ’t is zoals ik het hebben wil …

Mercikes

Bijdrager
    Padje

Sorry, nog een foutje bij het quoten …

Ik bedoel dus …

Je ontvangt zo mail van de verschillende mailboxen, maar je verstuurt altijd via Telenet.

Raar dat je dat zegt want ik heb dat nu ingesteld en dan eens getest en ik zie toch bij de mail die ik heb verstuurd via Belgacom mijn belgacom-adres. En als ik antwoord stuurt hij dat ook automatisch naar belgacom. Of kijk ik dan echt zo verkeerd ???

In ieder geval ’t is zoals ik het hebben wil …

Mercikes

PS hopelijk ziet dit er uit zoals ik het bedoel

Bijdrager
    rrrichie

Klopt als je een mailtje maakt zie je ook ergens een popmenu welk account gebruikt moet worden. (voor dat mailtje)
    Dit stelt je “Reply” adres in. Met andere woorden, ook al verstuur je de mail via Telenet, als reply-adres kan je [email protected] opgeven en het mailtje komt dan via die weg weer terug. Bij de ontvanger lijkt het dan ook op het eerste gezicht dat het mailtje van Belgacom komt, echter als je iets verder kijkt (in de mail headers) zie je dat het via Telenet verstuurd is.

Stuur maar een mailtje naar jezelf en kies dan onder weergave voor bericht:lange kopteksten. of bronversie.
    Daar zie je precies hoe e.a. verloopt.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.