8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Mail: verkeerde naam bij verzenden

Sinds al wat langere tijd heeft Mail bij mij er last van dat voor één bepaald adres, hij de verkeerde naam invult als ik alleen het adres intyp. Om precies te zijn, dit is een adres van een Yahoo! Group (d.w.z. een mailing list), en Mail vult dit aan met de naam van één van de leden daarvan. Dus: ik typ als geadresseerde lijstnaam@yahoogroups.com en Mail maakt daar dan doodleuk van Pietje Puk <lijstnaam@yahoogroups.com>. Op zich geen punt, ware het niet dat wanneer ik zo’n bericht verstuur, die naam ook verschijnt in het mailtje wanneer de list dat naar alle andere leden doorstuurt.

Waar ik me aan stoor is dat het me niet lukt om Mail dit af te leren. De persoon wiens naam Mail hiervoor pakt staat in m’n contacten, maar níét met dat adres, en in Mail hem wissen uit het geadresseerdenoverzicht haalt ook niks uit — op het eerst gezicht wel, maar na een tijdje doet Mail het toch weer fout. Dit zowel onder 10.11 als 10.12 (ik hoopte dat die laatste het zou verhelpen, maar nee), en — ontdekte ik vandaag — ook als ik via m’n iPad een bericht aan dit adres verstuur. Het lijkt dus wel iets met iCloud te maken te hebben, maar zoals ik al zei: bij deze persoon in m’n contacten staat niet dit adres …

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Met de hand elke keer de naam van de geadresseerde aanpassen raak ik ondertussen een beetje beu.

Bijdrager
    feek

Open in Mail Menu:

Mail > Menu > Venster > Geadresseerdenoverzicht

In dit venster staal alle ooit door jou handmatig ingevulde mailadressen en de adressen in jouw Contacten lijst. De laatste zijn gemarkeerd met een adreskaartje.

Zoek het foutieve adres en verwijder deze.

Bijdrager
    GoeieDag

Moet je dan niet bij Yahoo zijn?

Je uitleg vind ik trouwens vrij onduidelijk.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    feek op 16 november 2016

Mail > Menu > Venster > Geadresseerdenoverzicht

In dit venster staal alle ooit door jou handmatig ingevulde mailadressen en de adressen in jouw Contacten lijst. De laatste zijn gemarkeerd met een adreskaartje.

Zoek het foutieve adres en verwijder deze.

Zoals ik al zei:

Jakko op 16 november 2016

hem wissen uit het geadresseerdenoverzicht haalt ook niks uit

GoeieDag op 16 november 2016

Moet je dan niet bij Yahoo zijn?

Waarom zou ik bij Yahoo moeten zijn als m’n mailer het verkeerd doet? Yahoo plakt niet de verkeerde naam op het mailtje, Mail doet dat op het moment dat ik het bericht opstel.

GoeieDag op 16 november 2016

Je uitleg vind ik trouwens vrij onduidelijk.

Ik zal het nog eens proberen: Als je in Mail een bericht opstelt aan een adres dat Mail kent, dan zet het programma daar automatisch de bijbehorende naam bij. Die wordt gehaald uit je contacten of uit eerdere berichten die je in Mail ontvangen of verstuurd hebt. In dit geval is dat een verkeerde naam, maar het lukt me niet om te zorgen dat Mail dat niet doet.

Bijdrager
    GoeieDag

Duidelijker.
    Toch heb je het over een “Yahoo! Group (d.w.z. een mailing list)”, maar dat heeft dan geen relevantie hier, neem ik aan?

Hij behoort dus ook niet tot een ‘groep’ in Mail (Contacten)? Want je kunt in mail een bepaald mailadres koppelen aan een naam, als deze persoon met meerdere mailadressen voorkomt (via Contacten menu Wijzig>Wijzig distributielijst…).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat heeft relevantie in de zin van dat de persoon wiens naam Mail gebruikt, lid is van die mailing list en ook in m’n contacten staat. Ik vermoed dat Mail daarom die naam pakt: het ontdekt dat ik mailtjes heb ontvangen met zijn naam erboven en het adres van die mailing list. Maar via diezelfde mailing list heb ik ook een heleboel andere berichten ontvangen van andere mensen die ook in m’n contacten staan, terwijl hun namen nooit door Mail aan het betreffende adres gekoppeld worden — ook niet als ze al veel langer lid van die list zijn dan de persoon wiens naam Mail wel ervoor pakt.

Bijdrager
    GoeieDag

En helpt het dan niet als je doet wat ik hierboven noemde (over Contacten)?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nee, Contacten kent het adres van de mailing list überhaupt niet (d.w.z. als ik erop zoek, levert het geen resultaten op).

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.