9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    NickBook Pro

mail: smtp server veranderen op basis van locatie

hoi,

Ik gebruik mijn MBP op een aantal locaties.

Deze locaties zijn netjes als zodoende in os x aangemaakt, zodat bij het selecteren ervan de juiste IP-adressen enzo worden ingesteld.

Nu moet ik in Mail steeds bij het versturen van een e-mail een werkende smtp-server selecteren, omdat elke locatie een andere server heeft.

Is het mogelijk om op de een of andere manier ook een smtp-server te koppelen aan die locatie-selectie?

Bijdrager
    iJoost

Gebruik een SMTP-server die SSL en autorisatie ondersteunt. Dan ben je in een klap van alle gedonder af. Werkt overal en bovendien kan er niemand je uitgaande mail meer meelezen (wat ik zelf toch een prettig idee vind als ik ergens op een netwerk zit wat ik niet ken).

Bijdrager
    NickBook Pro

Dat was ik aan het proberen, maar de bedrijven waar ik vaak kom hebben de meeste poorten op slot zitten, al dan niet via de ISP.

De smtp-server bij mn hosting-provider zit op port 25 of 2525 en ondersteund SSL, maar die kan ik dus niet bereiken.

Zover ik te weten ben gekomen blokkeren zowel UPC als KPN die twee poorten (behalve voor hun eigen smtp servers op 25)

Nog meer tips?

Bijdrager
    iJoost

Tja… Daar heb je gelijk in. Ik gebruik in dat soort situaties gewoon een webmail-voorziening. Wat zelfs met een proxy als enige manier om “eruit” te komen nog lukt. En veilig… want https. Daar komen ze niet tussen.;-)

Maar ik ken geen manier om automatisch te wisselen van SMTP-server.

Bijdrager
    Arno

Je kan ook een Gmail-account nemen en die als smtp-server instellen bij al je Mail-accounts. Werkt hier perfect.

Bijdrager
    Oppie

Neem een abbo bij Xs4all, ben je van dat gedonder af.

Bijdrager
    NickBook Pro
    ”iJoost”

Tja… Daar heb je gelijk in. Ik gebruik in dat soort situaties gewoon een webmail-voorziening. Wat zelfs met een proxy als enige manier om “eruit” te komen nog lukt. En veilig… want https. Daar komen ze niet tussen.;-)

Maar ik ken geen manier om automatisch te wisselen van SMTP-server.

Ja dat is ook een optie, alleen webmail vind ik minder gebruiksvriendelijk dan “echte”, vooral omdat ik dan steeds attachements moet downloaden, terwijl die anders automatisch netjes in een mapje terecht komen:)

”Radar”

Je kan ook een Gmail-account nemen en die als smtp-server instellen bij al je Mail-accounts. Werkt hier perfect.

Heb ik. En had ik ook al geprobeerd, maar die zit ook op een poort die niet overal waar ik kom open staat.

”Oppie”

Neem een abbo bij Xs4all, ben je van dat gedonder af.

Want? Dan vliegen ineens alle poorten op alle verschillende locaties open?

Maargoed, het ziet er naar uit dat ik gewoon voorlopig de smtp-server moet switchen per locatie en moet hopen dat niemand mn mail snifft;)

Bijdrager
    Oppie

Ja, die vliegen open ja!

Ik weet natuurlijk niet over welke “bedrijven” je het hebt (intra-netwerken?), maar op alle hot-spots wereldwijd waar ik contact leg, heb ik geen enkel probleem met SSL verzenden, als ik er eenmaal op zit. En daarin is Xs4all bij mijn weten vrij uniek in. Dus…

Bijdrager
    PaneVino

Truukje wat ik op mijn linux-notebook doe, is om 1 uitgaande mail-server in te stellen die simpelweg ‘mail’ heet. Meestal is er in een netwerk wel een machine genaamd ‘mail’ die ook daadwerkelik de mail-server is.

Voor zover kun je het zeker realiseren in macosx…

Verder heb ik er nog niet naar gekeken, maar in unix verkrijgt de machine via een dhcpclient het ip-adres en andere netwerk-gegeven. In de linux-dhcp-client kun je een hook-applicatie (lees: progje dat gestart wordt na verkrijgen van netwerkgegevens en instellen van netwerkzaken) laten kijken in wat door domein je zit. Als je in een netwerk zit waarvan je dus weet dat de mail-server geen ‘mail’ heet, maar anders, dan voeg je een soort alias-regel toe aan de /etc/hosts file …

Zeer handige truuk, maar ik weet effe niet hoe dat in macosx kan … Ik maak mezelf nu eigenlijk wel nieuwsgierig:)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.