23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Ropsjop

Mail sluit telkens onverwacht

Ik heb al langere tijd te maken met een probleem met Mail op mijn 13 inch Macbook Pro uit 2011. Ik heb hem altijd volledig up to date.

Het programma sluit met enige regelmaat vanzelf. Dit gebeurt een paar maal per week, zonder een aanwijsbare reden. Behalve dat het gebeurt wanneer ik op verzenden klik.

Na een tijdje krijg ik een melding van Apple dat er zich een probleem heeft voorgedaan en ik krijg een enorm bestand van 51 Word pagina’s te zien, dat ik elke keer weer naar hen verstuur. Het heeft echter nooit ergens toe geleid.

Wie herkent dit probleem?

Bijdrager
    friesappeltje

Ropsjop, ik herken je probleem. Ik heb hetzelfde op mijn niet meer zo jonge iMac (2010)
    De iMac draait nog als een zonnetje maar Mail sluit regelmatig onverwacht. Helaas heb ik geen oplossing. Ben wel blij te lezen dat dit probleem bij meer mensen voorkomt.

Bijdrager
    Kwadraatje

Zonder aanvullende informatie is het nauwelijks mogelijk om een oorzaak aan te wijzen. Wat je om te beginnen eens zou kunnen proberen is een veilige opstart van je Mac, gevolgd door een normale opstart: https://support.apple.com/nl-nl/HT201262

De oorzaak kan ook zomaar bij een specifiek mailaccount zitten. Geef dus info over het soort accounts dat je hebt en of het om POP of IMAP accounts gaat. Het gaat relatief vaak mis met Gmail en Exchange accounts. Bij Gmail kan het helpen om Mail af te sluiten, het Gmail-account uit Systeemvoorkeuren->Internetaccounts te verwijderen,  en vervolgens weer opnieuw in te voeren.

Bijdrager
    Ropsjop

<p class=”cite”>Kwadraatje op 31 oktober 2020 om 17:39</p>
    Zonder aanvullende informatie is het nauwelijks mogelijk om een oorzaak aan te wijzen. Wat je om te beginnen eens zou kunnen proberen is een veilige opstart van je Mac, gevolgd door een normale opstart: https://support.apple.com/nl-nl/HT201262

De oorzaak kan ook zomaar bij een specifiek mailaccount zitten. Geef dus info over het soort accounts dat je hebt en of het om POP of IMAP accounts gaat. Het gaat relatief vaak mis met Gmail en Exchange accounts. Bij Gmail kan het helpen om Mail af te sluiten, het Gmail-account uit Systeemvoorkeuren->Internetaccounts te verwijderen,  en vervolgens weer opnieuw in te voeren.D

Dank @Kwadraatje. Ik zal jouw tips eens uitproberen. Ik kom erop terug om te vertellen of het geholpen heeft. Dat kan even duren natuurlijk…

Bijdrager
    QSD

In plaats van nieuwe draad te beginnen, pik ik in op deze.

Zonet vastgesteld dat Mail niet meer wil opstarten.  Bij het aanklikken van het icoontje in de dock, zie ik het programma opstarten maar nog binnen de seconde valt het programma gewoon uit.  Ik zie bovenaan nog net dat hij de mails aan het inladen is en dan poef, alles weg.

Ik heb een iMac 21″ van late 2012 met El Capitan.

Wat gebeurt er ?  En belangrijker, hoe krijg ik Mail weer stabiel ?

Bedankt.

Quinten

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Lees Kwadraatje hierboven even en laat weten of het helpt.

Bijdrager
    QSD

Ik raak niet eens in “veilige modus”.  Tijdens de herstart druk ik de shift in maar krijg geen scherm dat mij naar veilige modus leidt…  Computer start gewoon op en Mail blijft direct afsluiten.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Je krijgt geen ‘scherm dat je naar veilige modus leidt’.. Zie punt 3 uit de Apple link of hier (onder ‘How do you know you are in Safe Mode’) om te zien óf je wel in Safe Mode zit.

– Ja? -> Dan helpt dat blijkbaar niet. Kwadraatje gaf nog meer tips (Gmail verwijderen?) of doe een herinstallatie van je OS met behoud van instellingen, of een combo-update.

– Nee? -> Dan gebruik je misschien een draadloos toetsenbord. Bij oudere Macs gaat dat niet altijd goed met opstarttoetsen.

Bijdrager
    QSD

Mijn iMac wil NIET in Safe Modus gaan.  Ik start nochtans op met Shift ingedrukt.  Ik heb dit zien staan via Appeltje en dan software.   Er staat “Normaal”.

Ik gebruik nog steeds een bedraad toetsenbord, mijn muis is wel draadloos.

Is er nog een mogelijkheid vooraleer een herinstallatie te overwegen ?  Mijn apple dealer woont een eindje bij mij vandaan, dus moet daar een extra vakantiedag voor opnemen.  Want een herinstallatie durf ik niet zelf te doen.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Gebruik je Filevault of een Firmware wachtwoord? Dan kan je Mac volgens mij niet booten in safe-mode, dat zal het dan wel zijn… Een herinstallatie is een fluitje van een cent (45 min, alle instellingen blijven behouden), een combo-update is nog sneller. Daar heb je echt geen Apple dealer voor nodig.

https://support.apple.com/kb/dl1885?locale=nl_NL  *

Uiteraard heb je altijd een up-to-date backup. Toch..?

* het kan trouwens zijn dat de combo-update niet wil draaien bij jou. Na deze update kwamen er nog security updates uit voor El Capitan, de combo-update is helaas nooit aangepast en waarschijnlijk nu te oud.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

QSD op 20 november 2020 om 09:55
    Is er nog een mogelijkheid vooraleer een herinstallatie te overwegen ?

Ja, maar je geeft steeds geen tergugkoppeling op de suggestie. Zie Kwadraatje: heb je Gmail (of andere accounts als het IMAP is) eens verwijderd?

Bijdrager
    QSD

Neen, geen Filevault of Firmware wachtwoord.  Ik weet trouwens niet wat dat is. :-)  Ik ben een gewone gebruiker, ik gebruik al die rare dingen niet…

En toch zit ik met een gebrekkig Mail programma opgescheept, hoe komt dat eigenlijk ?

Ik heb gelukkig 2 dagen geleden een nieuwe backup genomen.

Als ik nu toch moet herinstalleren, zou ik dan niet beter een nog jonger OS downloaden ?  High Sierra bv.  Jonger wil ik niet gaan omdat mijn iMac ook niet meer van de jongste is.  Kan ik nog High Sierra vinden online ?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Nou, dan is het een mysterie waarom je niet in de safe mode komt. Als je niet weet wat het is kan het natuurlijk wél zijn dat het zo ingesteld staat op je Mac… Er is geen andere reden te bedenken waarom je niet in safe mode zou komen, tenzij je de toets op het verkeerde moment indrukt of niet lang genoeg wacht. Waarom wil je trouwens niet proberen of het verwijderen van je mail account helpt?

Anyway, waaróm Mail raar doet weet ik niet. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Het is alleen lastig op te lossen omdat het deel van je systeem is en het meteen crasht. Weinig andere opties dan al besproken. Je kunt natuurlijk updaten naar High Sierra, best kans dat je Mail dan ook gefixt is. Staat in de App Store via deze link:

https://itunes.apple.com/us/app/macos-high-sierra/id1246284741?ls=1&mt=12

Bijdrager
    QSD

Bedankt voor jullie raad tot nu toe.  Ik ben wel een beetje bang om dingen weg te gooien.  Heb al mijn weinig gebruikte mailaccounts weggegooid, nu nog de totale mailaccount ???  Ben ik dan al mijn mails kwijt als ik mijn mail account verwijder ?

Ik zou liever naar High Sierra gaan maar Apple laat mij niet toe te upgraden, wellicht hebben ze liever dan ik een nieuwe iMac koop ?  Dat staat inderdaad op de planning maar niet nu, ik wil de nieuwe design iMac kopen volgend jaar.  Tot zolang moet mijn Late 2012 het nog uitzingen.

Op jouw link, beste Antwoordapparaat, krijg ik dit : The item you’ve requested is not currently available in the U.S. store.  Daar sta ik weer…:-(

Zou je nog een werkbare link vinden, zou ik je heel dankbaar zijn.

Bijdrager
    Matador

<p class=”cite”>QSD op 20 november 2020 om 16:49</p>
    Op jouw link, beste Antwoordapparaat, krijg ik dit : The item you’ve requested is not currently available in the U.S. store.  Daar sta ik weer…:-(

Wat doe je in de US Store?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Even switchen naar de NL store QSD… Die link functioneert dan gewoon. Apple laat je wél toe te upgraden! En als je geen verstand hebt van mail-accounts zou ik het maar niet doen, dat verwijderen 😉. Als je IMAP mail hebt dan komt alles gewoon weer terug bij het opnieuw toevoegen van het account, geen probleem. Als je niet weet wat dat is: niet doen, beter El Capitan herinstalleren of upgraden.

Bijdrager
    QSD

Ik raak dit geneuzel wel moe :  Het artikel dat je hebt opgevraagd is momenteel niet beschikbaar in de Store van Nederland.

Ondertussen komen de mails nu binnen op mijn iPhone.  Niet het ideaal op zo’n klein schermpje (oude SE) maar beter dan niets.

Ik laat mijn computer verder zoals ze is en wacht rustig het nieuwe designmodel af volgend jaar.

Toch dank voor jullie raad.

Quinten

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat is vervelend QSD.. Misschien eens opnieuw uit- en inloggen? Ik heb hier een El Capitan machine en de link werkt. Heb je wel een Nederlands AppleID account, of zit je toevallig in België? Gebruik je een VPN?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Oh wacht: probeer je het wel met Safari, niet met Firefox? Dat is het probleem waarschijnlijk.

Bijdrager
    QSD

Klopt, beste Antwoordapparaat.  Ik gebruikte Safari al lang niet meer omdat tal van sites aangaven dat ik een recentere versie moest downloaden.  Maar dat gaat niet als je ook geen jonger OS downloadt.  Omdat ik dat niet durfde was ik overgeschakeld naar Firefox.

En inderdaad, via Safari raakte ik wél aan je link.  En ik heb het dan toch aangedurfd om naar High Sierra over te stappen.  De overdracht is zonder problemen verlopen.

Mijn Safari loopt nu weer goed, de betreffende sites zeggen niets meer en vooral, mijn Mail werkt weer !!!

HARTELIJK DANK !!!

Groeten,

Quinten

Bijdrager
    Antwoordapparaat

QSD: gefeliciteerd 😁🥳! Goed dat je het aangedurfd hebt en leuk om te horen dat het opgelost is. Viel reuze mee toch?!

Bijdrager
    QSD

Inderdaad, ik moest in niets tussenkomen, alles ging vanzelf.  Omdat ik nog wist van vroeger dat je dan nog je gegevens moest terugzetten had ik daar eigenlijk geen zin in.

De laatste keer dat ik zoiets deed was ik al mijn mappen in iPhoto kwijt en stonden al mijn 9000 foto’s in één map.  Ze zijn nooit meer in aparte mappen geraakt, ik heb nu bijna 15,000 fotos allemaal in één map.  Ik zie het totaal niet zitten om die foto per foto in een nieuwe map te slepen.  Vandaar dat ik niet echt happig was om zelf de overdracht te doen.  Jammer dat High Sierra nu mijn foto’s niet automatisch in mijn oude mappen heeft teruggezet, haha !  :-)

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Nee, zo slim is ie niet 🤓. Maar gegevens terugzetten hoeft nooit hoor bij een upgrade als deze. Dan is er ‘vroeger’ toch iets anders mis gegaan of heb je een ‘clean install’ gedaan (met schijf wissen), dan moet je inderdaad alles terugzetten. Zelfs dan zou ‘Foto’s’ of iPhoto de mappen moeten behouden maar dat kunnen we achteraf niet meer achterhalen, laat staan oplossen..

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.