9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Willem

Mail probleem: Unable to lock maildrop” (provider Online.nl)

Ik heb een terugkerend mailprobleem; mijn provider Online.nl schijt het niet te begrijpen en doet er in ieder geval niets aan.

De situatie:
    – Op de binnenkomende telefoonlijn zit de Livebox modem/router van Online.nl (in de meterkast op de begane grond). Deze splitst het signaal in telefoon en ADSL.
    – Vanaf de Livebox heb ik een UTP kabel lopen naar de studeerkamer (op de eerste verdieping).
    – De kabel is aangesloten op een Airport Extreme (AE) in de Time Capsule variant. De AE staat in brugmodus, ofwel hij krijgt de IP adressen van de Livebox i.p.v. dat-ie zelf Ip adressen uitgeeft.
    – Vanaf de AE loopt een netwerkkabel naar mijn iMAc, naar een netwerkprinter en naar mijn schijvencabinet. De AE creĆ«ert tevens een draadloos WiFi netwerk waar onze twee laptops en een draadloze printer gebruik van maken. Verder hebben we twee iPhones; die maken thuis ook gebruik van het WiFi netwerk.

Samenvattend:
    telefoonsignaal -> Livebox -> ISP signaal naar Airport Extreme -> (bedraad) iMac + (draadloos) -> Macbook, Macbook Pro, Canon printer, iPhones.

Nu het probleem: we hebben op alle Mac’s (bedraad en draadloos) regelmatig (dagelijks) problemen met het zenden en ontvangen van mail. Er verschijnt een icoon naast de betreffende postbus(sen) dat er een fout is; foutmelding is als volgt:

(begin foutmelding)
    Ontvangen van e-mail niet mogelijk
    De mailserver heeft de toegang tot de account ‘Willem Online’ geweigerd omdat een beheerder of andere e-mailclient de account gebruikte toen Mail probeerde in te loggen. Probeer het later opnieuw.

De volgende serverfout heeft zich voorgedaan: Unable to lock maildrop
    (einde foutmelding)

Het stomme van het verhaal is dat onze iPhones gewoon mail ontvangen, zelfs als mail op de Mac’s geblokkeerd is… Het lijkt erop alsof de mailverbinding blokkeert. Na verloop van tijd – meestal een kwartier ofzo – gaat de verbinding blijkbaar weer open en dan komt de mail alsnog binnen.

Meestal kan ik gewoon internetten, m.a.w. het probleem is meestal beperkt tot de mail. Het komt echter ook regelmatig voor dat ik geen internetverbinding meer heb en ook niet mail ontvang, en dan moet ik de Livebox uit- en weer aanzetten; meestal gaat het dan weer goed…

Als ik vervolgens contact opneem met de helpdesk van Online.nl meten ze de signaalstekrte door, en constateren ze dat ik geen probleem heb. Het signaal schijnt sterk genoeg en stabiel te zijn, bovendien kan ik via hun webmail facilitet wel mail ontvangen, dus wat hen betreft is er geen probleem…. Ik heb een klacht ingediend; afwachten wat dat oplevert.

WAT ZOU ER FOUT KUNNEN ZIJN ????? Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is ???? Graag jullie input, alvast bedankt:-)

Willem
    Rosmalen

Bijdrager
    Hansi2124

Heb je de zoekfunctie al gebruikt op dit forum? Dan ben je deze ook tegengekomen:
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=138303&postdays=0&postorder=asc&highlight=mail&start=0

Heb je daar de mogelijke oplossingen al geprobeerd? Ik heb zelf overigns ook de Livebox van Online, maar geen problemen met Mail.

Bijdrager
    Sidje

Als ik me goed herinner had ik hetzelfde probleem.

Ik haalde mail op via m’n iPod Touch en direct daarna probeerde de mac ook mail op te halen, en dat ging dus niet.
    Na een tiental minuten kon de mac dan wel terug mail ophalen.

Het wegvallen van je internet verbinding daar heb ik geen uitleg voor.

Bijdrager
    Pieterr

Heb je een POP email account bij Online.nl ?
    Kun je daar ook IMAP gebruiken?

Bijdrager
    dhamhuis

Die configuratie lijkt me prima. Klinkt als een probleem met de pop mailserver van Online.
    Heb wel eens een lijnstoring gehad tijdens het ophalen van mail. Tijdens een actieve verbinding verbreken: blokkade van ongeveer een kwartier op de server. Na dat kwartier weer unlocked.
    Kan het zijn dat er vanaf hetzelfde (externe) IP-adres met meerdere apparaten tegelijkertijd wordt geprobeerd een pop-mailverbinding te leggen?

Bijdrager
    Willem

Tja, zoals ik al zei hebben we 3 Macs thuis (iMac, Macbook Pro en Macbook) en 2 iPhones. Die draaien als ze thuis in gebruik zijn allemaal op een intern Wifi netwerk dat gekoppeld is aan de Livebox. Dus ja, waarschijnlijk gebeurt het regelmatig dat er meerdere apparaten via hetzelfde externe ip-adres contact proberen te maken….

Willem

Bijdrager
    Willem

Hansii, ik heb dat artikel gelezen en de oplossing al geprobeerd. Werkt niet, ook niet na verlagen van mail-ophaal-frequenties. En ja het is vreemd dat als de mail op de iMac niet werkt, het wel gewoon binnenkomt op de iPhone(s)….

Willem

Bijdrager
    dhamhuis

Sorry, ik zie nu pas dat ik het had over het externe IP-adres. Daar had moeten staan: interne IP-adres.
    Misschien moet je in de Livebox van elk apparaat het MAC-adres toekennen aan een specifiek intern IP-adres.

groet,
    Dick

Bijdrager
    mcvries

Hoi, ik heb hetzelfde probleem gehad icm met een ipod touch.
    Het volgende gebeurt: als je ingelogged bent via je mac (of je pc) via een mail client dan wordt na het ophalen van de mail de verbinding opgezegd.
    De mail client op de ipod touch (mijn ervaring) laat je sessie open, en dus heb je al een Mail Lock op je postbus. En de mailserver staat er maar 1 tegelijk toe. (getest op een interne mail server)
    Resultaat, je ipod locked je mailbox en de rest mag er niet meer bij.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.