9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Soedjono84

mail php opmaken met css, kan dat?

Hallo,

Ik wil mijn mail wat ik heb opgesteld met php opmaken. Kan ik dit met css doen, of ben ik gewezen op simpele tabellen?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    J-R0eN

Nee hoor,je kan wel dingen opmaken met css. Maar denk er wel aan dat niet ieder mail programma daar goed mee om gaat. Gebruik ook geen margins en paddings. Maar je kan gewoon in je mail header een stukje style zetten waar je vertel wat voor lettertype, grootte, kleur etc.

Bijdrager
    Soedjono84

Ok, in mijn mailheader een stukje style zetten. Kan ik hier wel met margins en paddings werken?

Maar wat is de reden dat ik beter geen margins en paddings kan gebruiken dan?

Bijdrager
    Nielsvr

Niet elke software voor mail kan vlekkeloos HTML weergeven. Daarnaast zitten er vaak veiligheidsrestricties aan. Padding en margin kan je gewoon gebruiken, hier doe ik dat in ieder geval al jaren. Zorg er wel voor dat je een alternatieve inhoud meestuurt voor programma’s die alleen “plain text” ondersteunen.

Bijdrager
    Soedjono84

Hoe programmeer ik dat ik een alternatieve inhoud kan meesturen?

Sorry, ben nog niet zo bekend met programmeren (php).

Bijdrager
    Nielsvr

Door te zoeken ;)… Of gebruik maken van een mailer class.. Gewoon even doorzoeken op google. Er zijn namelijk duizenden mensen voor jou geweest die zoiets wouden doen ;).

Bijdrager
    barto7

En nooit css in de header van je html zetten als je gaat mailen. Veel mailreaders (gmail etc) gooien alles boven de <body> tag weg. Je kan dus alleen inline style definities gebruiken, geen classes e.d., geen externe css. Ook achtergrondafbeeldingen vallen vaak weg.
    Belangrijkste bij het maken van een HTML-mail: testen in zoveel mogelijk omgevingen (Outlook, outlook express, apple mail, thunderbird, gmail, yahoo mail, hotmail/live, etc…)

Bijdrager
    J-R0eN

@ barto7 : dat klopt. Maar ik zet altijd het lettertype etc in de header van m’n mail en in gmail werkt dat prima hoor :? …. dus dat is niet helemaal waar wat je zegt.

Bijdrager
    barto7

Misschien doet gmail dat deel dan wel goed, maar niet alle mailreaders doen dat. Als je een mail wilt maken die er overal goed uitziet: niet in het head-deel van je code.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.