30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)
  • Q:
    Bijdrager
    Max08

Mail loopt vast (Lion)

Na het openen van mail loopt deze gelijk vast.
    De bekende Apple wheel blijft maar draaien en kan niets doen.
    Uitsluitend geforceerd stoppen is de oplossing.
    Alle voorgaande topic ’s over dit onderwerp gaan over elke OS X behalve Lion, ik heb begrepen dat Lion toch iets anders is als het gaat om instellingen.
    Hoe kan ik de mail opnieuw installeren en hoe bewaar ik mijn oude email.
    Puntje is misschien dat ik iCloud heb geinstalleerd waarna het mis ging.
    iCloud inmiddels verwijderd, maar probleem is er nog steeds, ik kan mail totaal niet gebruiken.

Wie helpt me uit dit vervelend probleem.

Alvast bedankt voor het lezen van dit topic..

Gr. Marcel

Bijdrager
    tarun

Heb je al geprobeerd om de voorkeuren van Mail (.plist) te verwijderen? Dat wil nog wel eens helpen.

Bijdrager
    Max08

Hoe doe ik dat, en kan dat ook bij Lion.
    Kun je me dit stap voor stap uitleggen, kan me prima redden zo lang alles maar werkt.

Alvast bedankt.

Marcel

Bijdrager
    GastonM

Ik zou .plist-bestanden nooit verwijderen, maar ergens tijdelijk verplaatsen.

@Max08:

Ga naar de Finder –> <jouwgebruikersnaam> –> Bibliotheek –> Preferences en verplaats de bestanden “com.apple.mail.plist” en “com.apple.mail.plist.lockfile” tijdelijk naar een andere plek (bijvoorbeeld je bureaublad).

*Doet Mail het weer?:
    –> Doe niets meer.

*Doet Mail het nog steeds niet?:
    –> Zet de bestanden terug, het betreft een ander probleem.

Indien je de Bibliotheek-map in Lion nog niet zichtbaar gemaakt hebt, klikt dan op het menu Ga met de alt/option-toets ingedrukt en kies voor Bibliotheek.

Bijdrager
    Max08

En met de bij geleverde programmatuur, is daar nog iets mee mogelijk.
    Kan ik mail ook verwijderen en opnieuw installeren?

Bijdrager
    Hansi2124

Heb je dan al gedaan wat Gastje8 heeft uiteengezet? Wat is daar precies het resultaat van?
    Heb je de schijfbevoegdheden al hersteld met Schijfhulpprogramma (in je map Hulpprogramma’s)?

Bijdrager
    Max08

Schijf bevoegdheden al hersteld.
    Als ik deze bestanden op het bureaublad plaats wat moet ik dan doen als het werkt? ik wil ze natuurlijk niet op het bureaublad houden.
    Ik zal het vanavond proberen, helaas even andere verplichtingen.
    Uiteraard plaats ik het resultaat.

Marcel

Bijdrager
    Max08

Ga naar de Finder –> <jouwgebruikersnaam> –> Bibliotheek –> Preferences en verplaats de bestanden “com.apple.mail.plist” en “com.apple.mail.plist.lockfile” tijdelijk naar een andere plek (bijvoorbeeld je bureaublad).

“com.apple.mail.plist” en “com.apple.mail.plist.lockfile” zijn niet te vinden??? In preferences.
    Kan ik middels programmatuur dvd deze terug plaatsen?

Marcel

Bijdrager
    Hansi2124

Zo ziet het er uit:

Maar dan moet je in Lion wel eerst doen zoals Gastje8 heeft gezegd:
    Indien je de Bibliotheek-map in Lion nog niet zichtbaar gemaakt hebt, klikt dan op het menu Ga met de alt/option-toets ingedrukt en kies voor Bibliotheek.

Als Mail het daarna gewoon doet en je ondervindt verder geen problemen met Mail, kan je die 2 bestanden van je bureaublad in de prullenmand gooien.

Bijdrager
    Max08

Helaas, mail werkt nog steeds niet.
    Hoelang moet ik het laten lopen na het verplaatsen van deze twee mappen, ik kan me voorstellen dat het opnieuw opgebouwd moet worden en dat het tijd in beslag neemt.

Nog meer/andere suggesties?

Mvg. Marcel

Bijdrager
    Hansi2124

Nee, het moet veranderd zijn als je Mail hebt opgestart.
    Plaats die 2 bestanden dan maar weer terug op hun plaats waar je ze vandaan hebt gehaald.

Probeer eerst dit:
    Maak in Systeemvoorkeuren / Systeem / Gebruikers en groepen een nieuwe standaard gebruiker aan. Herstart je Mac en log in met dat standaard account. Kan je dan wél Mail openen zoals het hoort? Zo ja, dan is er toch iets niet goed ergens in je bibliotheek en moeten we dat onderzoeken.

Start Mail nog steeds niet op, dan is er sowieso met Mail meer aan de hand. In dat geval kan je dit doen:
    Maak een backup van je hd op een externe hd.
    Installeer Lion opnieuw en indien nodig draai ook Software Update.
    Voordat je dan wat gaat doen, moet je eerst de schijfbevoegdheden herstellen met Schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    Max08

Hansi,

Inderdaad met een andere account werkt het wel.
    Er zal inderdaad iets mis zijn in de bibliotheek.
    Hoe nu verder.

Bijdrager
    Hansi2124

Als je, zoals hierboven uitgelegd staat, je thuisbibliotheek bekijkt, moet je even naar het mapje Mail zoeken. Ziet het er dan bij jou net zo uit als dit:

Bijdrager
    Max08

ik mis bundles, mail lost en found

Bijdrager
    Max08

Hansi,

Hoe importeer ik een schermafbeelding?

Bijdrager
    Max08

Ik had iCloud geïnstalleerd maar weer verwijderd omdat ik dacht dat het hier aan lag.
    Ik heb het verwijderd bij mailaccounts op iCloud en dan op de – en weg was de hele iCloud instelling.
    Helaas loste het niets op.
    Ik vraag me ook af of het hier van gekomen is.

Bijdrager
    Max08

Kan ik mail niet verwijderen en met mijn dvd’s van de mac afzonderlijk installeren?

Bijdrager
    Hansi2124
    Max08 op 28 oktober 2011

Hansi,

Hoe importeer ik een schermafbeelding?
    Je deed het goed, maar was te ongeduldig en hebt te snel op “Voeg toe” geklikt. Je moet wachten totdat de onderste regel ook helemaal is ingevuld. Ik heb het voor je aangepast.

Het ziet er naar uit dat je de bestanden die in je bibliotheek staan uit SL hebt en niet uit Lion……
    Het simpelste voor jou om te doen is dan om verder te gaan met mijn vorige posting (zie hierboven) vanaf
    “Start Mail nog steeds niet op”.

Bijdrager
    Max08

Mail start nog steeds niet op.
    Kan ik niet via een instal dvd mail opnieuw installeren?
    Hoe weet ik of het uit SL is of uit Lion
    Ik druk op alt/cmd en ga en krijg dan een bibliotheek te zien.
    Deze klik ik aan en krijg dan het scherm wat ik in de schermafbeelding heb gezet.

Werk met time capsule, kan ik van hieruit ook mail opnieuw opbouwen zodat deze overschreven wordt?

Hansi, bedankt dat je het nog volhoudt met mijn probleem.

Bijdrager
    Hansi2124

Ja, we doen ons best….:wink:

Klik voor de zekerheid eens op het appeltje linksboven en kies voor “Over deze Mac”.
    Kan je dan hiervan een schermafbeelding plaatsen?

Bijdrager
    Max08

Bijdrager
    Hansi2124

Duidelijk Lion dus. Daar ging het mij even om.:wink:

Ga dus teruglezen in mijn topic van zojuist. Zorg voor een recente backup. In jouw geval via TM dus.
    Start daarna je iMac op met de cmd-toets en R ingedrukt, waardoor je Lion kan installeren.

Bijdrager
    Max08

Wordt alles dan overschreven en moet ik alles weer terugplaatsen?
    Lion komt via Apps, installeer ik het dan ook op deze wijze?

Ik heb van elke verandering een back up gemaakt:

SL =back up
    Lion =back up
    Update’s =back up
    Programma’s =back up
    Foto’s (30.000) =back up

Liefst wil ik niets terugzetten vanuit TC, is mij al eens eerder fout gegaan.

Hansi, ik moet er even tussen uit.
    Uiteraard houd ik de berichten in de gaten maar ik moet eerst twee koters bij de tv weg krijgen en op bed zien te maken (6 en 10 jaar) dus het duurt even voor ik weer iets lees.

Bijdrager
    Hansi2124

In principe wordt alleen het OS geïnstalleerd. Maar voor het geval er iets mis gaat moet je altijd zorgen voor een backup. Jij bepaalt in dit geval wat belangrijk is…..
    Je installeert Lion op de manier zoals ik hierboven heb aangegeven.

Succes met de kinders.

Bijdrager
    Max08

Vergeet iets, schrijfbevoegdheden hersteld en dan opnieuw opstarten (met hoofdaccount) en houd cmd + r ingedrukt.
    Er gebeurt niets.
    Krijg een opstart scherm met beide accounts.
    Zelfs als ik hoofdaccount aanklik en houd beide toetsen ingedrukt dan gebeurt er niets.
    Moet is nog een SL dvd in de drive plaatsen?

Heb het gevoel dat ik er bijna ben.

Bijdrager
    Hansi2124

Voordat je inlogt met je hoofdaccount moet je je Mac opstarten.
    Na de boing moet je direct cmd + r indrukken. Je logt dus helemaal niet in met je hoofdaccount, want daar kom je niet aan toe…..

Bijdrager
    Max08

Ongelofelijk, maar na 5 pogingen lukt het om Lion opnieuw te installeren.
    Hansi, tot zover bedankt, ik hou je op de hoogte van de afloop.

Gr. Marcel

Bijdrager
    Hansi2124

Okay, ik hoop voor je dat het gelukt is.

Bijdrager
    Max08

Nee, mail loopt nog steeds gelijk vast.
    Er is niets veranderd.
    Tot 02.00 bezig geweest voor niets.
    Alles maar opnieuw installeren is zeker de enigste oplossing.
    Als ik alles opnieuw installeer hoe zet ik dan vanuit TC mijn foto’s en muziek terug.
    Mail laat ik voor wat het is, importeer maar geen oude berichten dat ze weg zijn neem ik dan voor lief.
    Kan het een mail zijn die het verpest, vandaar dat ik de oude berichten niet wil importeren.

Bijdrager
    Hansi2124

Als je nu in je thuisbibliotheek kijkt, zie je dan wel die mappen staan zoals ik ze op een afbeelding hier heb laten zien? Zou toch wel moeten denk ik.

Ik gebruik zelf geen TM, maar als je Lion schoon installeert, zou je een vraag moeten krijgen of je je TM terug wilt zetten. Hoe het verder in z’n werk gaat, weet ik niet. Misschien is dat wel terug te vinden ergens op het forum met de zoekfunctie…..

==========

Wat je echter ook nog eerst kan doen, is een nieuwe Beheerder aanmaken in Systeemvoorkeuren, aangezien het met dat eerdere Standaardaccount wél goed ging. Zorg dan wel eerst dat het slotje onderin open gaat, anders kan je geen ander account aanmaken:

Doe daar dan je Documenten, Muziek, Foto’s in uit je account wat je nu gebruikt (eventueel vanuit de TM of met Migratieassistent). Log vervolgens in met dat nieuwe account. Als alles werkt zoals het moet werken, kan je je vorige account wat niet werkt met Mail verwijderen door op het minteken te klikken nadat je dat foute account hebt geselecteerd.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.