13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Rutger Oosterhoff

Mail loopt vast bij printopdracht

Mijn collega heeft problemen om vanuit Mail te printen. Deze loopt op het moment van het aangeven van afdrukken vast.. Zojuist komen we er achter dat ook printen vanuit de voorvertoning het niet meer doet.. Zelfde probleem.

Kleine specs.:
    17# iMac Intel, Mac OS 10.4.9, 160 Gb HD, 512 Ram

Ik kan me niet voorstellen, wat mail betreft, dat het aan het aantal mailtjes in de inbox ligt. Is nu ong.2250 mailtjes, maar was ruim 6000 en gaf toen geen problemen.

Ook de harde schijf (160 Gb) is nog lang niet vol. Nog ruim 100 Gb vrij.

Iemand suggesties waar ik moet beginnen met zoeken om dit probleempje te verhelpen.

vriendelijke groet,
    Rutger Oosterhoff

Bijdrager
    Ludo

Printer eens opnieuw installeren?
    > printerconfiguratie. – Wel zorgen dat je de juiste drivers hebt/weet te vinden

Bijdrager
    Rutger Oosterhoff

Heej Ludo,
    bedankt voor je reactie, op zich misschien een goed idee, maar dan moet ze vanuit andere applicaties toch ook niet kunnen printen??? of zie ik dat verkeerd

groetjes

Bijdrager
    fozzy

misschien zit z’n mailgeheugen vol? Kijk ff in de local folders naar de grootte (aantal MB’s of GB’s) die mail inmiddels inneemt, je vindt dit in je bibliotheek/mail/profiles ergens.

Als dit erg veel is, zou daar het probleem natuurlijk ook kunnen liggen.

Bijdrager
    Rutger Oosterhoff

en hoe verhelp ik dat dan

Bijdrager
    fozzy

dat kan je alleen verhelpen door dat te deleten, maar kijk dan wel ff uit dat je geen ‘belangrijke mails’ wist. als je iets wilt bewaren moet je een extra folder erbij maken misschien voor de mails die je niet wil wissen?

Bij ‘ons’ op t werk komen elke dag zo’n 150 mails binnen met attachements, en elke week delete ik de inbox, omdat we de bijlages toch bewaren/printen. Na een week zit het totaal zo rond de 1Gb, en dat op n oude iMac. als de harde schijf volloopt heb je groot kans dat de computer, cq, je mailprogr. crasht en niks meer wil doen.

Bijdrager
    Rutger Oosterhoff

okee nuttige tip… onze mailboxen liggen rond de 15 Gb per persoon (??) maar er kunnen er maar weiig weg daar deze zeer belangrijke gegevens e.d. bevatten.

Toch maar eens aansporen te gaan opschonen dan!!

Echter, de print functie, heeft het geheugen hier dan zoveel invloed op???

Ergens kan ik me dat niet voorstelle. Wel dat ie trager wordt, maar niet datie helemaal niets meer doet

Bijdrager
    Ludo

Permissies al hersteld? > (schijfhulpprogramma.app)
    Printer opnieuw installeren kan geen kwaad, soms is de verbinding tussen de applicatie en de printer gewoon niet goed meer, terwijl andere apps wel goed printen.
    Dit zou ik eerst doen voordat je aan je mailboxen gaat rommelen. Beter afblijven, wel zoveel mogelijk mail wegkiepen die je toch nooit meer gebruikt, bijv. alles van meer dan 1 jaar geleden > weg ermee.
    :D

Bijdrager
    fozzy

t zou maar zo kunnen ja, wat ik me kan herinneren is dat de mail zomaar kan crashen als je n printopdracht geeft, en dr is niet genoeg geheugen meer over, temeer omdat sommige mails op zich ook al behoorlijk ‘zwaar’ zijn nav de bijlages en afbeeldingen die erin verwerkt zijn.

Oplossing om te verwerken buiten het reguliere mailprogr. om is natuurlijk via Webmail

Bijdrager
    fozzy

Misschien ook nog n tip om je mails te back uppen/bewaren in je mailprogramma en branden op DVD/CD of ander medium?

Ik weet dat het in Thunderbird (ook n mailprogr.) ook kan. Alleen heb je dan weer de vraag van: Hoe bewaar ik ze overzichtelijk? Per dag/maand enz.

Bijdrager
    Ludo

Ik maak zelf voor elk jaar en elke maand daarin, een nieuwe (backup) postbus aan (onder postbus > maak nieuwe postbus) zodat ik nooit meer mailtjes actief heb staan, dan van pakweg 1 maand. Daarnaast is het makkelijk zoeken, als je een datum weet. De rest is dan a.h.w. gearchiveerd en niet direct actief, dat scheelt geheugen.
    Dus niet onbeperkt je postbus tot in het oneindige vol laten lopen, dat voorkomt een hoop ellende.

Moderator
    Poezenbeest

Mails verwijderen door ze in de finder te verwijderen is op zich niet zo een goed idee…. Beter is het om Mail wat postbussen te laten comprimeren (als dat trouwens mogelijk is) en om de prullenmanden in Mail zelf te legen.

Als je berichten gaat opschonen, doe dat dan in mail zelf en leeg de prullenmand. Verstandig is om mails met een bijalge als eerste aan te pakken, zeker als de bijlage al is bewaard op een schijf (je hebt de bijlage al heel snel dubbel op de hd staan).

Bijdrager
    Rutger Oosterhoff

bedankt voor jullie reacties… ik ga ermee aan de gang…

Mocht ik er achter komen wat nou de oorzaak was, laat ik dat natuurlij even weten

vriendelijke groet,
    Rutger Oosterhoff

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.