13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Jaan

mail importeren van 10.6 naar Mojave

Mijn echtgenote wil een nieuwe Mac Pro aanschaffen. Ze heeft nu een Mac Pro 1.1 met 10.6 er op. Ze heeft haar ogen laten vallen op een Mac Pro 5.1 met Mojave. Maar ze zit met haar mail. Ze heeft duizenden werkmailtjes die ze met regelmaat moet raadplegen omdat er allerlei contractuele zaken in staan. Ik ben gewaarschuwd dat het niet zo maar lukt om die mail van de oude naar de nieuwe computer te migreren. Hoe zouden jullie zoiets aanpakken?

met vriendelijke groet,

Jan Dijk

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Bij gebruik Apple Mail geen probleem..

Zoek even uit of een Mac Pro 5.1, door Apple ondersteund MojaveĀ  kan draaien.

Bijdrager
    Hansi2124

Bijdrager
    Shmoo

Bijdrager
    McMeller

Van Mail onder Mac OS X 10.6 naar Mail onder macOS 10.14 (of elke tussenliggende versie) is dat absoluut geen probleem. Van Microsoft Outlook (of voorloper Entourage) naar een moderne versie van Outlook lijkt mij ook geen uitdaging. Onderling, is wellicht een ander verhaal.

Het is overigens wel een wat achterhaald principe om mails lokaal te bewaren en te migreren van computer naar computer. Dit kan in bepaalde situaties de passende oplossing zijn, maar je mail-archief online op een server (anno 2019 moet ik cloud zeggen) is nu eigenlijk wel de standaard. Ik moet er niet aan denken om alleen op mijn computer in mijn Mail-archief te kunnen. Misschien deze Mac-move aangrijpen om dat ook eens te herzien?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@mcmeller,

Mijn mail staat netjes op een server bij de provider… ook anno 2019.

Wat is de Cloud? een pc’tje in Venezuela?, Rusland? China?

Mail staat tegenwoordig niet meer op je computer, niet meer sinds IMAP.

Bijdrager
    McMeller

@joopjoopjoop: Zucht, van dat soort bijdehante praat verdwijnt mijn motivatie om anderen te helpen. Nee, met ‘cloud’ bedoel ik geen schimmig hoekje van het internet.

Ik bedoel, net als jij, helemaal niets anders dan gesynchroniseerde e-mail op een server, zoals IMAP of Exchange. Containerbegrip ‘cloud’ wordt tegenwoordig gebruikt voor bijna alles wat je buiten de deur opslaat, een hip synoniem voor online/server. En mijn standpunt/tip is dat het anno 2019 bijna altijd een achterhaalde aanpak is om met een POP-account en lokale mail-archieven te werken.

*Geeft microfoon aan vraagsteller*

Bijdrager
    TheBigZ

Jaan op 8 februari 2019 om 13:35

Ik ben gewaarschuwd dat het niet zo maar lukt om die mail van de oude naar de nieuwe computer te migreren. Hoe zouden jullie zoiets aanpakken?

Heb je nog andere (recente) Macs in huis?

Zo ja, dan zou je op een externe USB schijf alvast Mojave kunnen installeren, en daar haar mails op overzetten.

Afgezien van eventuele mail conversies voorzie ik ook geen principiƫle problemen.

Bijdrager
    Jaan

Ok, bedankt voor de reacties. Ik had als advies gekregen om eerst ergens een systeem 10.9 te installeren en daar de mail in te installeren, en dan door te stomen naar mojave. Maar ik ga het proberen.. eerst eentje aanschaffen. Met vriendelijke groet, Jan

Bijdrager
    Jos Opel

Kijk eens naar het programma Mailsteward. Het programma biedt vele mogelijkheden, zoals een perfecte archivering en een eigen ā€œbrowserā€ waarmee je snel en gericht kunt zoeken naar die ene belangrijke mail. Tevens kun je zelf bepalen waar je de map met de mails opslaat, locaal, op externe schijf of in de Cloud. Tot 15000 mails per zoekactiviteit is Ā het programma gratis. Je kunt vlak voor de overstap het programma zā€™n werk laten doen en bij de overstap hoef je hier niet meer op te letten. Suc6

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ik heb zojuist 3 computers van 10.6 naar Mojave overgezet:

mail was nooit een probleem, POP, IMAP, cloud, gmail, iCloud of webmail.

Ik zou me meer zorgen maken overĀ drivers, printers, software, soft Windows… Apple ID… USB hardware…

Bijdrager
    Classic II

Bijdrager
    McMeller

Ik zit dit draadje nog eens te lezen en vind het eigenlijk jammer dat de kern van de vraag niet echt uitgediept is.

Ben je inmiddels wat verder, loop je ergens tegenaan? En, als je dat wil natuurlijk, laat ons gerust meedenken over hoe je met je mail omgaat. Klopt het dat je met POP werkt? En heeft dat een reden? Ken je de alternatieven, en de voordelen daarvan?

Als het niet nodig is, ook goed, maar de achtergrond van een vraag interesseert mij nu eenmaal meer dan de vraag zelf.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.