20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

[(min of meer) opgelost] Mail haalt geen post op, maar verstuurt wel

Ik ben vandaag een gek probleem tegengekomen waar ik niet uitkom. Mail op m’n MacBook verstuurt wel berichten maar haalt ze niet op; op m’n iMac doet het dat wel met dezelfde versies van Mail (4.4) en OS X (10.6.6). Het enige echte verschil is dat de MacBook draadloos verbonden is met het Internet en de iMac bekabeld.

Het gaat hier om een XS4ALL-account die ik via POP benader. Ik heb de accountinstellingen al gecontroleerd, en ook veranderd om de beveiligde POP te gebruiken in plaats van de gewone waar de MacBook nog op stond, maar dat baat niet. Ook de firewall van de computer zit niet in de weg, want voor zover ik weet zou Mail daar sowieso doorheen moeten kunnen, maar zelfs nadat ik het programma specifiek aan de lijst toegevoegd heb werkt het niet. Ook staat Mail niet op offline, en stoppen en herstarten van het programma haalt ook niks uit.

Verder werkt alles dat het Internet op wil normaal: Safari toont websites, mailtjes worden verstuurd naar de SMTP-server, enz.

Wie het weet mag het zeggen …

Bijdrager
    Oppie

Is er wel ‘ophaal’ activiteit als je de ‘Haal op knop’ indrukt? Dus dat draaiende molentje?

Bijdrager
    Hansi2124

Lukt het bedraad wel met de MacBook?

Bijdrager
    johnkeates

Als je Network Utility opent en dan een Ping doet naar pop.xs4all.nl, wat krijg je dan?

Bijdrager
    Ouw

Bijdrager
    Ouw

Zo te lezen gebruik je afwisselend twee computers, een MacBook en een iMac. Tevens geef je aan dat je POP gebruikt. Meestal blijft er bij gebruik van POP geen mail achter op de server, maar dat hangt af van de instellingen. Is het wellicht zo dat die iMac altijd aan staat en vaker je mail ophaalt dan het MacBook en telkens een lege mailbox op de server achterlaat? Dan valt er voor je MacBook niet veel meer op te halen.
    Als je mail vanaf meerdere computers wilt benaderen is het beter om IMAP i.p.v. POP te gebruiken. De provider, XS4ALL, moet dat dan wel toestaan. Of dat laatste het geval is weet ik niet.

Bijdrager
    Oppie

Ja, dat is een goede! Het kan goed zijn dat Mail in de iMac de instelling op ‘direct verwijderen van de server’ heeft staan.

POP op meerder computers werkt op zich goed, maar iMAP is inderdaad nog mooier. En uiteraard ondersteunt Xs4all dat wel.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Laat ik beginnen met te melden dat het probleem zich blijkbaar vanzelf heeft opgelost, waardoor ik er nog minder van snap, maar goed, het werkt weer zoals het hoort …

Maar toch even antwoord geven op de vragen:

Oppie op 17 januari 2011

Is er wel \’ophaal\’ activiteit als je de \’Haal op knop\’ indrukt? Dus dat draaiende molentje?

Nee, er gebeurde helemaal niks bij klikken op het knopje, en ook niet wanneer ik in het menu klikte om berichten op te halen.

Hansi2124 op 17 januari 2011

Lukt het bedraad wel met de MacBook?

Dat had ik nog niet geprobeerd, hoewel ik dat misschien beter wel had kunnen doen voordat ik hier vragen ging stellen. Ook pingen had ik even niet aan gedacht, maar volgende keer hopelijk wel;)

Ouw op 17 januari 2011

Meestal blijft er bij gebruik van POP geen mail achter op de server

Daar was ik je al voor:) Ik was vergeten te vermelden dat de MacBook berichten niet wist maar de iMac wel, maar dat dat niet het probleem geweest kan zijn: de iMac is niet gebruikt in de tijd dat de MacBook weigerde, maar bij controle op de iMac bleken er wel berichten te zijn die al stonden te wachten toen ik nog met de MacBook aan het proberen was. Dat wil zeggen: als er meer dan een hele dag overheen gegaan is, kun je redelijkerwijs aannemen dat ze MacBook ze toch wel opgehaald zou moeten hebben als je in die tijd meerdere keren geprobeerd hebt berichten op te halen …

Ouw op 17 januari 2011

Als je mail vanaf meerdere computers wilt benaderen is het beter om IMAP i.p.v. POP te gebruiken. De provider, XS4ALL, moet dat dan wel toestaan. Of dat laatste het geval is weet ik niet.

Ik gebruik liever POP omdat ik dan de mailtjes zelf heb in plaats van dat ze altijd op de server blijven staan. En ja, XS4ALL heeft ook een IMAP-server:)

Bijdrager
    Hansi2124

Met het laatste bedoelt Ouw dat je het ene mailtje nu krijgt op je iMac en het andere mailtje krijg je op je MacBook.
    Door op 1 computer IMAP in te stellen, voorkom je deze chaos;-)

Bijdrager
    Oppie

Hans, met POP kun je ook dezelfde berichten op meerdere apparaten binnen halen, geen probleem.

Jakko, je kunt ook IMAP post ook gewoon lokaal binnen halen zoals dat met POP gebeurt; kwestie van een instelling in Mail.app.

Waarom zet je, als trouble shoot actie, even het vinkje UIT op de iMac ‘Verwijder van server’ in Mail.app?

Bijdrager
    Ouw
    Hansi2124 op 18 januari 2011

Met het laatste bedoelt Ouw dat je het ene mailtje nu krijgt op je iMac en het andere mailtje krijg je op je MacBook.

Ik bedoel inderdaad dat je door het gebruik van IMAP chaos en onzekerheid kunt voorkomen. Maar dan wel IMAP op alle gebruikte computers en beslist niet POP hier en IMAP daar.
    Een probleem kan zijn dat niet alle providers gecharmeerd zijn van IMAP. Veel providers zien liever dat je de troep zo snel mogelijk van hun servers afplukt en niet oneindig laat staan.
    Je ziet dat ook bij webmail. Gmail laat IMAP toe, Yahoo niet.
    Ik lees Gmail in Mail met IMAP en gebruik zelden het web interface. Voordeel is dat ik geen reclame zie.
    Overigens kun je bij gebruik van IMAP instellen dat Mail een lokale kopie bewaart.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wie heeft het over een chaos? Ik heb weloverwogen gekozen voor deze manier van werken:) M’n iMac is m’n “hoofdcomputer” dus ik wil alle mailtjes daarop hebben. Als ik ze eerst op m’n MacBook en/of iPod binnenhaal, geef ik er niks om dat ik ze daarna nog eens moet downloaden met m’n iMac. Dat de MacBook weigerde berichten op te halen heeft niks te maken met of ze ook door een andere computer via POP opgehaald worden of niet — waarmee dan wel, daar ben ik nog niet uit:(

Bijdrager
    johnkeates

Als je Network Utility opent en dan een Ping doet naar pop.xs4all.nl, wat krijg je dan?

Bijdrager
    Hansi2124
    Oppie op 18 januari 2011

Hans, met POP kun je ook dezelfde berichten op meerdere apparaten binnen halen, geen probleem.

Toch wel.
    Jij gaat mij toch niet wijsmaken dat als jij op een Mac met Mail waarop binnenhalen met pop ingesteld staat, je op een andere computer die berichten later ook nog eens binnenhaalt?
    Dan kan je wel aan de gang blijven;-)

Bijdrager
    Vinhelper

Misschien wel een iPhone? Daarop is het wel handig, ook al weet ik niet uit mijn hoofd of die POP ondersteund.

Bijdrager
    Oppie

Jij gaat mij toch niet wijsmaken dat als jij op een Mac met Mail waarop binnenhalen met pop ingesteld staat, je op een andere computer die berichten later ook nog eens binnenhaalt?

Ja, dat ga ik jou wijsmaken.:smile:
    Zet op elk apparaat de instelling ‘verwijderen van server naar één maand’ en voilà! Zolang je de apparaten binnen een maand de post laat ophalen, heb je het overal binnen. Simpel toch?!

Bijdrager
    Hansi2124

Ah, dat truukje. Puntje voor jou;-)

Bijdrager
    Oppie

Truukje? Ik zou zeggen: is is één van de mogelijkheden.

Ik werk trouwens met verschillende configuraties: sommige accounts helemaal IMAP, sommige gemengd IMAP en POP ingesteld, en anderen weer enkel POP, en dat op verschillende apparaten (Mac’s, iPhone’s, iPod touch-en en een iPad); en guess what: het werkt allemaal probleemloos.

Jakko, wat is nou de -min of meer- oplossing voor jou; want het is me niet duidelijk dat er een oplossing is gegeven?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Er is geen oplossing – zoals ik al zei doet hij het ineens weer. Na zeker anderhalve dag weigering haalde hij weer wel berichten op, terwijl er eigenlijk niks veranderd is … zelfs de kamer niet van waaruit de MacBook gebruikt werd.

O, en op m’n MacBook en iPod staan de mailers zo ingesteld dat ze nooit de berichten wissen, ook niet na een maand of zo; alleen wanneer de iMac ze ophaalt worden ze van de server gewist. Werkt perfect voor mij.

Bijdrager
    Oppie

Had inderdaad die regel gemist waarin je het meldt.
    Nou ja, we zullen maar zeggen: ‘pure fucking magic!’:cool:

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.