7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Melle

MAIL folder verplaatsen naar andere interne "DATA" harde schijf > Mac Pro

Een goeieavond,

Ik ben bezig te overstap te maken naar een SSD opstart schijf, met dus het besturingssysteem en de programma’s op.
    Op een interne harde schijf (2TB) komen al mijn gegevens en data te staan.
    Ik heb een SSD aangeschaft van 60GB. Ik heb al al mijn data overgeheveld naar mijn DATA schijf.

Enkel mijn mail moest ik nog herlocaliseren en toewijzen op de data schijf. Dit lukt mij NIET!
    Ik volg deze (heel korte) werkwijze:

Moving it
    Your Apple Mail folder is in the Library folder of your home directory.

The trick requires starting Terminal. If that makes you uncomfortable, stop here! You are going to make a symbolic link.

0. Quit Apple Mail, and make a backup of your mail folder.
    1. Copy the Mail folder to the top level of your data drive (or elsewhere, then modify step 3 appropriately).
    2. Rename the original mail folder to Mail.old as an additional backup.
    3. Start a Terminal window and type:

ln -s /Volumes/Master/Mail Library/Mail

This makes a symbolic link to the folder Mail on the volume Master (type the name of your volume, and use quotes around it if the volume name contains a space character). The resulting file Library/Mail is a tiny file that says “look over there on /Volumes/Master/Mail instead”.

From here on out Apple Mail won’t know the difference! Launch Apple Mail and verify that it worked. If you encounter problems, simply copy your backup back into place.

Wat ik in de terminal heb ingetypt: “Els$ ln -s /Volumes/”DATA ATOOM”/”02 ELS”/”E06 MAIL”/Mail Library/Mail”

En ik kreeg de melding: “ln: Library/Mail: File exists”

Ik dacht dus dat het gelukt was… niet dus… wanneer ik mail opstart krijg ik de melding “Mail kan niet doorgaan, omdat de map waar informatie wordt bewaard niet beschikbaar is.” (ik heb mijn oude mailmap dus “Mail old” genoemd, logisch dat hij die niet vindt, maar hij vindt dus ook niet de mailmap op de dataschijf.

Op het internet vind ik bijna geen topics of fora die het hier over hebben… dus ik vraag jullie hulp. Heeft iemand dit al gedaan? En met succes?
    Ik moet hierin slagen, want ik heb dus “maar” een 60GB SSD gekocht en mijn mail is al meer dan 40GB groot, als ik er dus niet in slaag deze te herlocaliseren kan ik dus NIET de SSD installeren wegens simpelweg plaatsgebrek.

Ik weet het, het is een hele uitleg, maar ik hoop dat iemand mijn kan helpen!

Heel veel dank op voorhand,

Michael.

PS > werkwijze komt van deze website: http://macperformanceguide.com/SettingUp-Relocating-Mail.html

Bijdrager
    Pieterr

Ik zie veel teveel quotes in je ln-commando. Probeer alleen quotes om de hele pathname te zetten.

ln -s "/bla/bla/bla die bla/bla" Library/Mail 

En ja, spaties in bestandnamen zijn minder fijn in Unix.

Bijdrager
    Vroegah

Melle mijn tip is om je gehele Thuismap (dus ook mail) te verplaatsen naar die 2TB harde schijf ! Lees daarvoor: http://eshop.macsales.com/Reviews/Framework.cfm?page=Tips/relocate3/relocate3.html

Let bij de kopieeropdracht in Terminal op de spatie en de \ als je schijfnaam uit meerdere woorden bestaat ! Bijv. “Macintosh HD van Melle” moet dan worden: /Volumes/Macintosh\ HD\ van\ Melle.

En geef de nieuwe Thuismap niet je accountnaam, maar noem hem gewoon Thuismap zoals oorspronkelijk.

Ik draai dit nu perfekt op een 2TB raid-0, is supersnel en SL en apps staan op een kleine HD (in jouw geval dan op een SSD)

Sukses !

Nog dit: als alles goed is gegaan en je Thuismap is goed gekopieerd en werkend, dan kan je de oude Thuismap van de ‘oude’ schijf deleten, en komt die ruimte dus vrij op de bootdrive:-)
    Denk wel eerst aan een backup maken, voor alle zekerheid !

Bijdrager
    Melle

Een goeiemorgen, bedankt voor de tips en de antwoorden, maar na dit bericht gisterenavond nog iets geprobeerd en het is dan wel gelukt.

Ik had dus eerst wel een paar keer een foutief pad ingegeven…door eerst een typfout, dan had ik nog een foute volgorde en uiteindelijk nog eens fout door het ontbreken van de “quotes”. Goed, bij de eerste keer had het commando dus al een klein bestandje aangemaakt in mijn bibliotheek. Ik ging ervan uit dat hij dat telkens herschreef: niet dus.

Dus gewoon eens dat bestandje verwijderd, juiste commando ingegeven en twas gebakken. Het werkt nu dus. Vanmorgen dus opgestart met een de ssd > ongelooflijk, die snelheid. Waar indesign bijvoorbeeld 21 keer (!) moest stuiteren vooralleer hij opgestart was, gaat dat nu met een drietal keer. Alle apple programma’s zie ik zelf nooit meer stuiteren…

@vroegah > ik heb ook overwogen om de volledige thuismap te verplaatsen, maar ik las denk ik ook een artikel op mac performance guide die dat ontraadde. Dus heb dat niet gedaan, en nu alles werkt zoals ik wil, ga ik het ook niet meer veranderen. Mijn Boot schijf is nu 22GB, waarvan 10GB programma’s. En dit lijkt mij perfect > er zal ook niet veel meer bijkomen de komende tijd vermoed ik. (voor de volledigheid eens het bewuste artikel toegevoegd)

Bedankt voor het meedenken iedereen.

There are good reasons to leave your home directory in the default location:

If the drive containing your home directory “goes away”, you won’t be able to login. Be sure to create another admin account that resides on the boot drive.
    If the Boot drive is a fast SSD, moving the home directory can be self-defeating for performance.
    The Documents folder can be moved, but it is an idiot mode anyway, which is useless for my needs. Store your stuff on a dedicated drive. The annoyance is programs that default to saving in the Documents folder. Train yourself to save where you want to.
    Both iTunes and iPhoto can keep their libraries wherever you like; this is built-in functionality.
    The Mail folder can be relocated.
    The Pictures folder can be relocated, but I advise never using it anyway (dedicate a separate volume for your data and images).
    What’s left? Not much.

The Contacts and Calendar stuff (obscured in an LDAP database), preferences, various cruft and artifacts produced by applications.

Bijdrager
    michelvdb
    Pieterr op 18 september 2010

Ik zie veel teveel quotes in je ln-commando. Probeer alleen quotes om de hele pathname te zetten.

ln -s "/bla/bla/bla die bla/bla" Library/Mail 

En ja, spaties in bestandnamen zijn minder fijn in Unix.

Waarom staan die ” er? Omdat je op die manier UNIX verplicht om “De Naam met Veel Spaties” letterlijk als één geheel te lezen. Anders moet je ‘rommelen’ met \ dan wordt het nog overzichtelijker De\ Naam\ met\ Veel\ Spaties .

:wink:

Bijdrager
    Pieterr

@michelvdb: Lees nog even wat de TS had geprobeerd en mijn reactie daarop. Of was jouw reactie gericht aan de TS?

Bijdrager
    Melle

ik verstond michelvdb ook niet volledig… maar nu weet ik dus dat je (in UNIX based OS’n) quotes moet gebruiken wanneer je een padnaam hebt met spaties… simpel eigenlijk.

Een goeie zondag nog allen.

m.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.