3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Brainiac

Mail en SSL-certificaat

‘k Ben onlangs van hosting-bedrijf veranderd. Nu dacht ik even mijn pop-accounts snel terug aan te maken met dezelfde inlog-gegevens and done. Maar niks is minder waar.

Omwille van één of andere duistere reden verstuurde Mail geen e-mails meer, ondanks het feit dat het ontvangen zonder problemen werkt. Aldus enkele fora ligt het probleem bij mijn ISP die bepaalde poorten zou blokkeren.
    De oplossing voor dit heb ik reeds gevonden. Simpelweg de uitgaande serverpoort van 587 naar 465 veranderd en SSL aangezet. Versturen doet ‘ie nu terug als geen ander.

So far so good. Nu duikt het volgende probleem steeds op: certificaten.

Elke keer als ik nu een mail wil versturen vraagt Mail of ik het certificaat (van het nieuwe hostingbedrijf) vertrouw, en moet ik dusdanig elke keer op “Ga door” klikken als ik alsnog wil versturen.

”Mail”

Mail kan de identiteit van deze server niet controleren. Het servercertificaat is verstrekt aan ‘*.surpasshosting.com’. De fout is:

Er bestaat geen rootcertificaat voor deze server.

Mogelijk maakt u verbinding met een computer die zich voordoet als ‘mail.ibrainiac.be’, waardoor uw vertrouwelijke informatie gevaar kan lopen. Wilt u toch doorgaan?

Dit haalde ik uit de Help-functie:

”Mail

Om een “self-signed” SSL-certificaat definitief te accepteren, gaat u als volgt te werk:
    Klik op de knop ‘Toon certificaat’ in het foutbericht.
    Het certificaat wordt weergegeven met een certificaatsymbool in de linkerbovenhoek.

Houd de Option-toets ingedrukt en sleep het certificaatsymbool naar het bureaublad.
    Klik dubbel op het certificaatsymbool op het bureaublad en kies ‘X.509 Anchors’ uit het venstermenu. Klik op ‘Voeg toe’.
    Het certificaat wordt nu definitief geaccepteerd.

Zo gezegd zo gedaan. Maar elke keer als ik Mail quit, opnieuw open en een bericht wil verzenden vraagt hij terug toestemming. Ondanks het feit dat het certificaat in mijn sleutelhanger zit, met de “Vertrouwensinstellingen” op “Vertrouw altijd”.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Alvast bedankt!

Bijdrager
    jpunja

Ik reageer even op een oud topic, omdat ik via zoeken op dit (en andere) topics kwam over hetzelfde onderwerp. Dezelfde vraag bestaat dus al, maar helaas zijn deze topics zonder oplossing.

Ook ik moet elke keer als ik Mail open alle certificaten accepteren van mijn eigen websites (bij hostingbedrijf ondergebracht). Nu zijn dat er meer dan 5, dus jullie snappen vast dat ik dat niet ideaal vind…
    Weet iemand ondertussen al hoe ik kan zorgen dat die certificaten altijd ondersteund worden?

Bijdrager
    jpunja

Vandaag viel me nog iets merkwaardigs op. Op mijn werk kan ik met m’n laptop, indien verbonden met netwerk, gewoon m’n mail van m’n provider binnenhalen (naam@provider.nl). Echter, de mail van mijn eigen hosting (via hostingbedrijf) werkt niet en bij de ‘postvak in’ van deze emailadressen zie je steeds dat rondje draaien (oftewel: hij probeert mail binnen te halen/te zoeken).

Ik weet niet of er een verband tussen beide problemen is?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.