11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    byrolf

mail en adresboek met groepsmail

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=69379&highlight=mail+adresboek

echt waar.. ik heb het geprobeerd te lezen maar ik snap het niet
    Kan mij iemand in jip en janneke taal uitleggen hoe ik kan voorkomen dat als ik een mail stuur aan een groep mensen via adresboek dat deze mensen dan alle emailadressen kunnen lezen?
    ( en wat betekent BCC ?)

alvast bedankt

rolf.

Bijdrager
    magic-with-mac

Als je een email wil sturen aan een hele lijst mensen, maar je wil niet dat iedereen alle adressen kan zien, moet je alle email adressen bij BCC (Blind Carbon Copy) zetten.
    Het zit nl. zo:
    Geadresseerde: Persoon of personen voor wie de mail bedoeld is, iedereen kan zijn/haar email adres zien
    CC: Carbon Copy: Tweede geadresseerde, niet de belangrijkste, maar de persoon krijgt wel de mail
    BCC: De personen die je op deze lijst zet, zijn niet te zien door mensen die de mail ontvangen, maar krijgen wel de mail

Bijdrager
    MDF

BCC
    Blind Carbon Copy

Dateert nog in de tijd van het carbonpapier (doorslagpapier) dat je tussen brieven plaatste en vervolgens in de typemachine. Een CC is een Carbon Copy, eigenlijk geen verschil als de AAN persoon of geadresseerde. Alleen weet diegene die CC staat in een mail dat hij niet verondersteld wordt te reageren, hij wordt enkel ingesloten als CC (copie).

Bij BCC krijgt diegene die je als BCC verstuurt ook identiek een copie van de mail, maar met dit verschil: de geadresseerden en de eventuele CC-ers zien NIET dat er ook een BCC wordt verstuurd.

Als je dus een mail stuurt naar een 30 tal personen uit je adresboek, plaats deze dan in het BCC veld, en zet in het veld aan gewoon jouw e-mailadres of zelfs een onbestaand “[email protected]”.

Al je personen uit je adresboek krijgen dan wel de mail, maar zien als geadresseerde jouw e-mail adres staan of dat jipenjanneke adres. En géén andere mailadressen meer zichtbaar !
    (oh ja, dat jipenjanneke komt wel bij jou terug als onbestelbaar, maar dat had je wel al vermoed. Al je leden uit je adresboek hebben je mail wél netjes ontvangen).

En dat BCC veld kan je in je mail activeren door in mail onder weergave te klikken op “blinde kopie-adresveld”.

Wat duidelijker nu byrolf ? :D

Bijdrager
    TandMac

BCC in mooi Nederlands= Blinde kopie adresveld.
    MAW, alle e-mailadressen die je in deze regel plaats krijgen jou e-mail.
    Maar (de gedreseerden) kunnen alle andere e-mailadressen die je nog gebruikt in dit veld niet zien.

Mocht dit veld niet actief zijn dan doe je in MAIL het volgende:
    Kies bovenaan in het menu:

Weergave
    Blinde kopie-adresveld.

Als je dan een nieuwe mail gaat verzenden, dan zie je de volgende velden stan:
    Aan
    Kopie
    Blinde kopie (dit is waar jij je emailadressen moet plaatsen)

vijf minuten vertraging op de server jongens!!!

:D :D

Groeten
    Erik

Bijdrager
    byrolf

beetje…
    maar ik kan toch alleen maar 1x kiezen voor een kopie te sturen ( binnen mail )
    en toch niet een tweede ( bcc ) keuze?
    in de link die ik op dit forum heb gevonden staat er iets over uitvinken in de voorkeuren

‘Ah Esquare brengt licht in de duisternis! Heb dat idd uitgevinkt. Was een bewuste keuze.
    Om het nieuwe probleem van Esquare op te lossen stuur je een mail aan de betreffende groep door bij ‘Aan:’ de groepsnaam in te vullen. Klik op de groepnaam in de ‘Aan:’-regel en klik op ‘Toon adressen van groepleden’. Vervolgens verschijnt automatiek de hele trits weer. Er is dus heel makkelijk in te varieëren. Handig hè!! ‘

mijn vraag is dus ook waar kan ik dat vinden om ‘ toon adressen van groepsleden’ uit te vinken.

weer bedankt… rolf.

Bijdrager
    Oppie

Ben ik nou zo dom?
    ik heb geen idee waar je nu naar toe wilt.

PS: Heb trouwens even op je website gekeken… Mooi; maar waarom die verschrikkelijke ik-wil-je-wegjagen muziek?

Bijdrager
    byrolf

vanochtend was deze site offline.. ik kon er in ieder geval niet ‘op’
    In het programma mail ben ik er naar heel veel proberen achter gekomen dat mail>weergaven> aanvinken blinde tekst kopie de truuk is.
    Dat wilde ik weten, maar als ik niet weet hoe het heet wat ik wil moet ik het toch omschrijven….

offtopic; dank je voor het compliment, tis een kwestie van smaak natuurlijk die muziek. Maar als je naar de tekst luisterd dan gaat dat over de silver bullets. Tom Waits wegjaagmuziek. Hmm.. nee hoor. EN je kunt m uitzetten dus…:-)

later,
    rolf.

Bijdrager
    MDF

vanochtend was deze site offline.. ik kon er in ieder geval niet ‘op’
    In het programma mail ben ik er naar heel veel proberen achter gekomen dat mail>weergaven> aanvinken blinde tekst kopie de truuk is.

En wat vertelde ik gisterenavond…:P

En dat BCC veld kan je in je mail activeren door in mail onder weergave te klikken op “blinde kopie-adresveld”.

Niet goed gelezen of ik niet goed uitgelegd? … :lol:

Bijdrager
    byrolf

ik heb die toen helemaal niet gezien, overheen gekeken ofzoiets…
    maar… die mogelijkheid om m aan of uit te vinken heb je alleen maar als op ‘ nieuw’ hebt geklikt bij mail.. niet als alleen maar het programma openstaat.
    Nu werkt het als een tiet.

bedankt.

rolf.

Bijdrager
    Freek.

Maar je kunt in het Adresboek ook groepen aanmaken met mailadressen. Zo’n groep kun je opslaan en een naam geven. Aan die groep kun je rechtstreeks mailen. Bij ‘Aan’ is dan de naam van die groep zichtbaar.

Bijdrager
    byrolf

ja klopt..
    maar ik wilde juist dat de hele groep voor de ontvanger niet te lezen was ( alle verschillende emailadressen. Het verplaatsen van zo’n groep naar aan: lukte wel maar het onzichtbaar houden niet. Nu wel :mrgreen:

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.