14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    vlecht

mail bekijken in niet-mailprogramma

Laat ik simpel beginnen met een algemene vraag: is het mogelijk om een oude mailbox te bekijken met het een of andere programma, zonder dat je een mailaccount hoeft aan te maken?

Bijdrager
    Shmoo

Een webbrowser?

Bijdrager
    Shmoo

Via de browser? Inloggen op webmail.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Staan de mails op je computer? Dan zijn ze in elk programma te openen dat tekstbestanden weer kan geven — als het moet kun je desnoods less gebruiken.

Bijdrager
    vlecht

Dank voor het reageren. Ik denk dat ik iets meer details moet prijsgeven.

Het gaat om de mailbox die op onze kapotte iMac stond. Deze staat nu op de backup-schijf. Deze mail werd via een POP-account binnengetrokken. Sindsdien lezen we de mail op de iPad via een IMAP-account. Om hiermee niet te gaan zitten kloten, wil ik geen mailaccount op bijvoorbeeld Thunderbird aanmaken.

Ik heb deze oude mails nodig om een grote groep mensen aan te schrijven, waarvan ik nu de mailadressen niet meer heb.

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden, 1 week geleden door  vlecht.

Bijdrager
    Shmoo

Maar heb je wel nog een Mac of alleen een iPad?

Als dat laatste het geval is dan wordt het allemaal iets moeilijker want dat iOS is natuurlijk geen volwaardig OS zoals macOS.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Maar je kunt bij de bestanden die op de schijf van die oude iMac stonden? En het gaat je alleen om de e-mailadressen, niet om de in houd van de mailtjes? Dan kom je met

grep -R "From:.*@"

in de map met de oude mailtjes al een heel eind:)

Bijdrager
    vlecht

<Maar heb je wel nog een Mac of alleen een iPad?</p>

Ik heb de oude mailbox gekopieerd naar een MacBook. De iPad wil ik verder met rust laten, voor zover je er überhaupt iets mee kunt.

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden, 1 week geleden door  vlecht.

Bijdrager
    vlecht

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 9 maart 2018 om 10:47</p>
    Maar je kunt bij de bestanden die op de schijf van die oude iMac stonden? En het gaat je alleen om de e-mailadressen, niet om de in houd van de mailtjes? Dan kom je met
    <div class=”code”>
    <pre class=”nogeshi” style=”font-family: monospace;”>grep -R “From:.*@”
    </div>
    in de map met de oude mailtjes al een heel eind:)

Voor het moment gaat het me vooral om die mailadressen, maar ik wil sowieso ook wel eens kunnen neuzen in oude mails.

Je technische aanwijzing gaat me helaas boven mij pet. Iets met Terminal?

Bijdrager
    Shmoo

Je zou de Postbox mail app kunnen installeren (demo versie)

https://www.postbox-inc.com

Deze kan volgens mij goed overweg met grotere bibliotheken. Dus even kijken als je daar tijdelijk je mailtjes in kunt importeren. Dan staat het compleet los van al het andere.

Bijdrager
    McMeller

Tijdelijk account aanmaken op de Mac, en de postbus importeren in Mail?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>vlecht op 10 maart 2018 om 20:29</p>
    Voor het moment gaat het me vooral om die mailadressen, maar ik wil sowieso ook wel eens kunnen neuzen in oude mails.

Dat kan in principe in elke teksteditor, zoals ik al zei.

Je technische aanwijzing gaat me helaas boven mij pet. Iets met Terminal?

Ja, het commando grep doorzoekt bestanden naar het opgegeven „patroon” en geeft dan de regels op beeld waarin dat patroon voorkomt. In m’n voorbeeld is het patroon het woord „From” met een dubbele punt, dan een willekeurige reeks tekens, en uiteindelijk een @-symbool. Op die manier vind je elke regel waarin een afzender van een mailtje staat (en wellicht nog andere regels ook, maar gezien het je om de adressen gaat is dat van weinig belang, lijkt me).

Bijdrager
    Jos Opel

Ik gebruik naar tevredenheid de gratis versie van Mailsteward Als je het programma koppelt aan de map met de oude mails kun je deze lezen m.b.v. de interne browser. De gratis versie is gelijk aan de betaalde, tot een aantal van 15000 mailtjes per opdracht.

Bijdrager
    vlecht

Ik zal eens kijken of ik er wat mee kan. Bedankt voor de tip.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.