4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Vincent Kroese

Mail – archivering, risico’s te veel mail in inbox, etc.

Er is al veel geschreven over mail, de archivering ervan, redden van mail, importeren en exporteren, etc. Echter ik lijk toch nog niet helemaal te kunnen vinden waar ik naar zoek..

Het gaat om het programma “Mail” van Apple, versie 2.1, in Tiger.

Vraag 1: Ik weet dat het mailprogramma nog wel eens wil exploderen, crashen, wanneer alle mail altijd maar in inbox blijft staan en in totaal meer dan enkele gigabytes gaat innemen. Echter de mail die in aparte submapjes staat, telt die ook mee voor dit quotum van +/- 2 Gigabyte, of mag die zo groot worden als je maar wilt? Ik maak per maand een map aan voor verstuurd en een voor ontvangen, en deze worden per stuk nooit groter dan enkele honderden mb’s, maar met zijn allen gaat het ver boven de 2 gigabyte.. Zorgt dit voor extra risico’s of kan het geen kwaad zolang je de inbox en verstuurd map maar goed leeg houdt?

Vraag 2: Op het moment dat ik besluit om bijvoorbeeld alle mail van het afgelopen jaar op cd’s te zetten, waarbij ik de optie wil houden om de mail eventueel weer een keer te kunnen importeren, hoe kan ik dit dan het beste aanpakken? Kan ik de losse mapjes die ik heb aangemaakt per maand gewoon uit de libery halen en op cd zetten, en net zo makkelijk op die manier weer terugzetten, of moet ik gaan werken met importeren en dergelijke? Het liefst zou ik elke 6 maanden bijvoorbeeld, of zelfs elke drie maanden, mijn mail op cd zetten en verwijderen uit het mailprogramma en van de mac. Echter hoe gaat dit in zijn werk, en kan het makkelijk per mapje weer geimporteerd dan wel teruggezet of is het een totale-backup of niets als je iets terug wilt?

Ik weet dat een deel van deze vraag ongetwijfeld al aan bod gekomen is, maar ben niet al te vaardig in mac-mail-perikelen en lijk op het bovenstaande toch nog geen sluitend antwoord te kunnen vinden.. Ik hoop dan ook dat iemand uitkomst biedt met goede tips of in ieder geval een antwoord;)

Ter ondersteuning, een screenshot van mijn mailbox zoals die nu is:

Bijdrager
    Zodiack

Misschien een gekke vraag:
    Maar waarom niet gewoon al die oude mails ‘opslaan als’
    Dan worden ze gewoon opgeslagen een tekstbestand.
    Die kun je toch ook archiveren op afzender/ontvanger of onderwerp etc.

Of denk nou te simpel?

Bijdrager
    zeeger
    ”Zodiack”

Misschien een gekke vraag:
    Maar waarom niet gewoon al die oude mails ‘opslaan als’
    Dan worden ze gewoon opgeslagen een tekstbestand.
    Die kun je toch ook archiveren op afzender/ontvanger of onderwerp etc.

Of denk nou te simpel?

Als je veel mail hebt is dat toch heel wat werk voor elk mailtje. Ik blijf het jammer vinden dat je een mailtje niet uit mail kunt slepen in een map en dat ie dan zichzelf als tekstbestand opslaat. Zoals vroeger met Eudora in OS9…

Bijdrager
    Leander

In plaats van “opslaan als” (met keuze uit: RTF-tekst, Platte tekst of Bronversie) kan je e-mails heel eenvoudig als PDF bewaren. Selecteer één of meerdere e-mails, :apple: +P en klik op PDF > Bewaar als PDF. Deze print-naar-pdf-manier werkt overigens in alle programma’s.

Wanneer bovenstaande manier je bevalt, dan kan je heel eenvoudig de opties in het PDF-printmenu uitbreiden door een alias van een bepaalde Finder-map (bijvoorbeeld: mails verstuurd 01-’07) te maken. Plaats de alias van deze map op de locatie: Users/~/Library/PDF Services. Wanneer de map “PDF Services” niet aanwezig is kan je er zelf een aanmaken. Na deze actie verschijnt deze map in het printmenu. Op deze manier kan je dus keurig al je mails snel onderverdelen en bewaren in mappen via het printmenu.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.