12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Siko

[opgelost] mail-app loopt vast/trager door verzenden van te groot bestand

Ik heb naar mezelf een undisclosed recipiënten-groepsmail gezonden, om ‘m uit te testen voordat hij bij iedereen terechtkwam.
    Gelukkig dat ik ‘m eerst op mezelf testte, want het Keynote-bestand bleek nogal groot.

Nu zit ik echter met een probleem.
    Het bewuste mailtje zit nog steeds in ‘uitgaande berichten’.
    Maar hij krijgt ‘m niet verzonden…. hij blijft bezig.
    —-er blijft zo’n strandbal ronddraaien—- :(

ik kan het bewuste mailtje niet verwijderen, terwijl de mail-app ernstig trager functioneert.

P.S.
    ik had dit hierover op het forum gevonden:

Mail in problemen na poging verzenden TE groot bestand

maar volgens mij werkt dat alleen op een Mac
    of ik snap iets niet/doe iets niet goed.

Sleutelbeheerder
    Night

Welke versie OSX /Mail gebruik je?
    Want de laatste versies moeten extreem grote bestanden gewoon kunnen versturen mbv MailDrop. De ontvanger krijgt dan een link om te downloaden. Dit werkt overigens alleen met IMAP en niet met POP accounts…
    https://support.apple.com/en-us/HT203093

Bijdrager
    peterdh

siko heeft het over een iPad of iPhone, neem ik aan want staat onder iOS

Bijdrager
    Siko

inderdaad: iphone6+ (iOS 9.2) en/of iPad2

ik weet ook niet of de grootte van het bestand daadwerkelijk de oorzaak is.
    ……ik heb alleen een enorme strandbal in ‘Uitgaand’

Bijdrager
    makasa

Je kan eens via webmail kijken of daar de mail te verwijderen is. Of gebruik je pop?

Bijdrager
    Hansi2124

Een strandbal zie ik alleen op een Mac….. Je bedoelt waarschijnlijk een tandwieltje zoals jouw avatar.
    Waarom stuur je het bestand niet vanaf een Mac? Dan zou je het bij problemen eventueel ook in Mail kunnen stoppen volgens mij.
    Grote bestanden kan je m.i. dus niet vanaf een iOS versturen. Die functionaliteit zit toch alleen in OS X?
    Hoe groot is het bestand?

Bijdrager
    peterdh

Dat bestand staat op zijn iPhone (neem ik aan) dus webmail heeft geen enkele zin, en vanaf je mac versturen (als je die al hebt) dus ook niet.
    Het enige wat ik tegenkwam is je telefoon op airplane mode zetten zodat je geen enkele verbinding meer hebt, dan naar je mail switchen en naar je uitgaande mail gaan.
    Met een beetje geluk kun je nu de uitgaande mail wissen.

Sleutelbeheerder
    Night

Ja, die airplane-mode truc heb ik al vaker gelezen:-)
    +1

Bijdrager
    Siko

vliegtuigmodus aanvinken had ik al uitgeprobeerd, maar heeft helaas geen effect.

Ik heb overigens geen Mac, en mijn Windows laptop gebruik ik weinig (traag, moet eerst opgeschoond worden)
    Mijn iphone gebruik ik bijna voor alles, dus dat bestand had ik er ook op gemaakt toen ik ‘m verstuurde.

In ieder geval kan ik de mail niet aanvinken/wijzigen/deleten nu hij in ‘uitgaand’ staat.
    Ook niet tijdens airplane mode.

P.S.
    inderdaad tandwieltje in plaats van strandbal

oh ja…
    omdat ik de mail als ‘blinde kopie’ aan mezelf geadresseerd had (vanwege de test) lijkt het erop alsof de betreffende mail nu al een aantal keer bezorgd is bij mezelf, en ook dit blijft hij herhalen.
    Dit bericht heeft steeds een soort melding: ” bericht heeft geen inhoud ….blablablabla….is van een structuur die niet gelezen kan worden”
    gisteren 3x ofzo ontvangen
    dus kennelijk wel afleveren, maar gaat vervolgens niet van ‘uitgaand’ naar ‘verzonden berichten’

HELP A.U.B. !
    inmiddels alweer een paar dagen verder en nog steeds geen oplossing voor het probleem:
    Mail werkt nog steeds traag.
    Nog steeds tandwieltje bij ‘uitgaand’
    En iedere keer dat ik de mail app open, stuurt hij dus opnieuw mij die testmail, dus dons wel meerdere keren per dag!!!!
    dit mailtje kan ik overigens niet openen, want er staat dan steevast:
    “Dit bericht heeft een structuur die niet kan worden weergegeven. Vraag de afzender om het bericht opnieuw te sturen met een andere structuur of een ander e-mailprogramma. multipart/alternative”

HOE VERWIJDER IK DE MAIL UIT UITGAAND?
    of het complete postvakje ‘uitgaand’?
    of kan ik de apple-mail app resetten?

Wauw ! het is me eindelijk gelukt :-)
    werkwijze lijkt op hierboven omschreven procedure, maar toch nèt iets anders:
    -eerst heb ik mijn iphone op vliegtuigmodus gezet
    -toen heb ik in mail een nieuw testmailtje aangemaakt
    -vervolgens deze verstuurd, zodat hij ook in ‘uitgaand’ terecht komt
    -ga vervolgens naar ‘uitgaand’
    -probeer de twee berichten te selecteren
    -het testberichtje kon ik desgewenst met swipen verwijderen
    -maar bij het vastgelopen berichtje lukte dat nog steeds niet, deze kon ik niet selecteren
    -toen heb ik mijn iphone een harde reset gegeven
    -daarna kreeg ik opeens wel het vastgelopen berichtje geopend
    -toen heb ik in dat bericht alles gedelete/gewist zodat het te grote bestand weg was en het bericht leeg was
    -vliegtuigmodus weer aan
    -het lege vastgelopen bericht werd nu wel direct verstuurd
    -postvakje ‘uitgaand’ is weer leeg ???HOERA !!!!!
    -het mailprogramma werkt weer snel :-)
    Ik had al diverse keren geprobeerd om via een harde reset iets te bereiken,
    maar pas toen ik bovenstaande volgorde aanhield is het me gelukt.

Bijdrager
    iDeez

Ik had een vergelijkbaar probleem als Siko. Een mail die in Uitgaand bleef steken. Mail bleef maar proberen om te verzenden. Een bericht zonder inhoud bleef bij verwijderen maar terugkomen in m’n Inbox.

De oplossing van Siko werkt goed. Een extra mailtje aanmaken hoeft echter niet.
    Gewoon de iPhone in de vliegtuigmodus zetten. Dan de telefoon helemaal uitschakelen. Na opnieuw opstarten – nog steeds in vliegtuigmodus – kun je de boosdoener verwijderen uit Uitgaand. Ik heb daarna voor de zekerheid nog een keer de iPhone opnieuw opgestart. Mail werkt weer als vanouds.

Dus bedankt Siko!

Bijdrager
    Taartjesenzo

Ik had hetzelfde probleem en had ook al van alles geprobeerd zonder resultaat. Inderdaad werkt dit perfect: op vliegtuigmodus zetten en dan helemaal uitschakelen. Als je hem daarna weer aanzet (in vliegtuigmodus) kun je het bericht verwijderen. Dank voor de tip. De batterij begon met dit probleem heel snel leeg te lopen.

Bijdrager
    JD Kramp

Ik had dit probleem vandaag ook.
    Vliegtuigmodus, uit- en weer aanzetten.
    Mail openen bij uitgaande berichten.
    Nu kon ook ik de vastgelopen mail verwijderen.
    Dus bedankt voor de tip! ?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.