10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Vasilis

Mail account activeren via Terminal, kan dat?

In Mail.app heb ik een account wat het alleen doet als ik fysiek op mijn werk ben. Thuis doet ie het dus niet.
    Wat ik nu wil is dat als ik thuis kom met mijn macbook pro ik een eenvoudig teminal script kan uitvoeren om het account te disablen en zodra ik op mijn werk kom een script om het account aan te zetten.

Kan dat met de terminal? En zo ja, wat is dat script dan?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    mollie319

ehm,

Ik heb helaas geen verstand van scripts op de mac (terminal),
    maar is het niet handiger (en veiliger) dit te doen via Mail.app?

Groeten,

marcel

Bijdrager
    Vasilis

Makkelijker zeker niet, dat gaat via de voorkeuren van mail.app, dat zijn nogal wat klikken. En het aanpassen van een boolean via een script lijkt me niet echt gevaarlijk. Ik weet alleen niet hoe dat moet. Iemand die wél verstand heeft van scripts misschien zin om te antwoorden? (-:

Bijdrager
    Sumar

Als je er achter kan komen in welk bestand dat staat (het online/offline van een mailbox) zou je het een en ander via automator voor elkaar kunnen krijgen.

Bijdrager
    Vasilis

Ik ben er al achter dat het met applescript kan

[code:1:21cd481c0b]tell application "Mail"
    set enabled of account "name_of_your_account" to false
    end tell[/code:1:21cd481c0b]

Maar volgens mij is de terminal sneller. Iemand?

Bijdrager
    Sumar

Leuk. Weer wat geleerd.

Scriptje van maken met keuze aan/uit, starten bij opstarten van de mac ??? Eventueel helemaal automatisch aan de hand van het IP van de mac ?

Bijdrager
    Marc29

Leuke vraag, ik was wel benieuwd of het kon via de terminal en heb dit bedacht:

Eerst moet je het juiste account vinden:

/usr/libexec/PlistBuddy -c “print MailAccounts:2:AccountName” ~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist
    Gmail

Je kunt die 2 varieren, net zolang tot je het juiste account vind. Ik denk dat je aan de volgorde in het configuratiescherm al wel kunt raden wat het juiste nummer is.

Als je het juiste nummer weet:

/usr/libexec/PlistBuddy -c “add MailAccounts:2:IsActive string NO” ~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist
    En je account is inactief.

/usr/libexec/PlistBuddy -c “delete MailAccounts:2:IsActive” ~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist

En je account is weer actief.

Maar om nou te zeggen dat dit handiger is dan dat stukje applescript gaat me ook weer wat te ver…

Bijdrager
    1984

Voor wie dat wil: de Mac kan dus ook worden bestuurd met tikken in het hulp-programma ‘Terminal’

Bijdrager
    Vasilis

@Marc29: terminal oplossing werkt hier helaas niet, het account gaat niet aan of uit. En hij is inderdaad onhandiger dan het applescript, vooral omdat de volgorde van de accounts wel eens zou kunnen veranderen.

Bijdrager
    Marc29

Als je het op deze manier doet moet je er wel voor zorgen dat Mail.app niet draait als je het commando geeft. Bij een draaiende mail.app gebeurt er bij mij ook niets en wordt de wijziging zelfs overschreven bij het afsluiten van Mail.app.

Maar goed, er zitten wel meer nadelen aan:-) Ik was alleen nieuwsgierig of het zou kunnen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.