12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    WimWell

Kan de verzender zien dat ik zijn mail heb gelezen?

Hallo, ik kreeg een vraag van een vriend.

” Als ik mijn mail naar de prullenbak verplaats zonder hem te openen maar ik open hem wel in de prullenbak, kan de verstuurder van de mail dan zien of herleiden dat de mail geopend is en dat ik hem dus gehad heb? ”

Ik kon hem geen antwoord geven. Hier misschien iemand die het weet?

Alvast bedankt

Wimwell

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>WimWell op 12 april 2020 om 12:57</p>
    kan de verstuurder van de mail dan zien of herleiden dat de mail geopend is en dat ik hem dus gehad heb? ”

Nee

Bijdrager
    Dick de Roos

Hiervóór moet de vraag gesteld worden: kan de verstuurder van Mail zien dat de mail is aangekomen?

Het antwoord is volgens mij ontkennend.

En dan is de vraag van de TS ook niet meer relevant.

Misschien heb je wat aan dit artikel.

Bijdrager
    Shmoo

Sowieso, een laten we zeggen particuliere ‘verzender’ van email zal überhaupt nooit kunnen zien of jij iets opent wel of niet.

Wat je wel eens ziet gebeuren is ongeveer hetzelfde systeem als de Facebook tracking pixel.

Bedrijven kunnen, als ze echt zouden willen, mailtjes met daarin plaatjes, denk aan bedrijfslogos of Twitter en Facebook icoontjes meesturen. Deze plaatjes worden dan niet met het mailtje in de bijlage meegestuurd maar die worden gehost op het domein van hun website. Nu zouden ze, als ze echt willen, met tools als Google Analytics kunnen meten of deze plaatjes geladen worden. Dus als een mailtje binnenkomt en jij hebt in de instellingen aanstaan dat externe afbeeldingen automatisch ingeladen worden dan kunnen ze dat theoretisch zien. Op X datum/tijd wordt vanaf IP het plaatje aangesproken. Dat wil dus zeggen dat jij het mailtje hebt ontvangen/geopend of gelezen op dat moment.

Het is allemaal heel primitief en veel bedrijven doen daar niet eens de moeite voor omdat je er bijna niets mee kunt. Nieuwsbrieven werken meestal wel op deze manieren om vooral aan te tonen of hun nieuwsbrieven daadwerkelijk succesvol zijn. Logisch want dan ben je heel doelgericht bezig, meestal met reclame/marketing en je hebt ook toestemming om te mailen.

Wat je hier tegen kunt doen is deze instelling bij weergave deactiveren.

Let wel op als je dit uitschakelt zal je dus handmatig steeds op een knop moeten drukken, toon externe afbeeldingen. Dat is meestal irritanter dan gewoon met je rare gevoelens leren leven.

Waar we wel mee moeten stoppen is die 1992 gedachte dat spammers controleren of jij mailtjes opent of niet. En als je ze opent krijg je meer spam. Zo werkt dat al jaren niet meer.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Shmoo op 12 april 2020 om 14:37</p>
    Sowieso, een laten we zeggen particuliere ‘verzender’ van email zal überhaupt nooit kunnen zien of jij iets opent wel of niet.

Dat hangt van de gebruikte mailers af. Zeker vroeger hadden mailers vaak twee opties bij een uitgaand bericht: waarschuwing als het afgeleverd is, en waarschuwing als het gelezen is. Als de mailer van de ontvanger deze ook ondersteunt, zal die automatisch en vaak achter de rug van de ontvanger om, een berichtje terugdoen wanneer het bericht aangekomen is en wanneer het voor het eerst geopend wordt.

Ik weet alleen niet goed in hoeverre moderne mailers dit nog ondersteunen. Apple Mail lijkt dat niet te doen — ik zie in elk geval zo snel geen manieren op die optie aan te zetten in het venster waarin je een bericht typt. De kans is dan groot dat Mail ook geen antwoord terugstuurt wanneer mailtjes binnenkomen waarin die opties aanstaan, maar dat weet je natuurlijk pas zeker als je het ook probeert. Wat zoeken leert me dat zo te zien Gmail en Outlook die opties nog altijd hebben (maar Gmail alleen voor bepaalde soorten accounts), dus testen is eenvoudig als je ook die gebruikt.

Bijdrager
    WimWell

Dank jullie allemaal voor de snelle reactie.
    Blijf save en zorg goed voor jullie zelf.

wimwell

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Dick de Roos op 12 april 2020 om 13:53</p>
    Hiervóór moet de vraag gesteld worden: kan de verstuurder van Mail zien dat de mail is aangekomen?

Het antwoord is volgens mij ontkennend.

En dan is de vraag van de TS ook niet meer relevant.

Misschien heb je wat aan dit artikel.

Als je een mail verstuurt met een juist adres (of een bijlage die niet te groot is) dat verder aan het protocol voldoet dan krijg je geen foutmelding terug van de z.g.n. postmaster van de mail server. In het andere geval krijg je meestal binnen 1 min. een bericht van de postmaster zodat je weet dat de mail niet is aangekomen.

Is de mail wel goed verzonden dan is de kans dat hij alsnog niet aankomt buitengewoon klein. Je mail programma houdt bij of een mail verzonden is (m.a.w: er kwam geen foutmelding binnen van de postmaster) maar in het verleden zijn er wel eens een heel klein aantal mails wereldwijd ‘verdwenen’ zonder dat te achterhalen viel waarom. Vandaag de dag lijkt dat zo goed als onmogelijk afgezien natuurlijk van een technische storing die precies op het moment dat je de mail verstuurde jou regio trof.

Maar ook dan zou je een foutmelding moeten krijgen want een mail wordt in stappen verstuurd via de internet knooppunten en elke mail server stuurt bij ontvangst een signaal terug naar het vorige knooppunt zodat dit knooppunt weet dat de mail is aangekomen bij de volgende. Wordt deze keten onderbroken vóórdat de mail uiteindelijk aankomt dan zou je een foutmelding moeten krijgen.

Bijdrager
    Eagle Eye

<p class=”cite”>Shmoo op 12 april 2020 om 14:37</p>
    Waar we wel mee moeten stoppen is die 1992 gedachte dat spammers controleren of jij mailtjes opent of niet. En als je ze opent krijg je meer spam. Zo werkt dat al jaren niet meer.

Dus ik kan gerust extern materiaal laden in een e-mail bericht?
    Ik heb het namelijk wel standaard uit staan…

Bijdrager
    Shmoo

Dat kan ik niet voor je beslissen, daar ben je zelf de baas over.  Als jij veel nieuwsbrieven krijgt en je wilt niet laten merken dat je ze opent/leest dan zou ik het gedeactiveerd laten staan. Aan de andere kant. Als je nieuwsbrieven niet leest, waarom zou je dan ingeschreven blijven, unsubscribe.

Bijdrager
    Eagle Eye

@Shmoo Nee het gaat mij vooral om spam wat ik binnen krijg in mijn macOS mail programma.
    Daarom heb het standaard “Laad extern materiaal in berichten” uit staan.
    Maar wat ik begrijp van jou is dat niet nodig?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Shmoo op 13 april 2020 om 18:15</p>
    Aan de andere kant. Als je nieuwsbrieven niet leest, waarom zou je dan ingeschreven blijven, unsubscribe.

Misschien om de tekst in die nieuwsbrief te lezen?

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>Eagle Eye op 13 april 2020 om 18:19</p>
    @Shmoo Nee het gaat mij vooral om spam wat ik binnen krijg in mijn macOS mail programma.
    Daarom heb het standaard “Laad extern materiaal in berichten” uit staan.
    Maar wat ik begrijp van jou is dat niet nodig?

Dat heeft totaal geen invloed.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.