14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    RW076

Mail 12.4

Ik vroeg mij af hoe ik een bericht wat in de spamfolder komt, kan Flaggen als GEEN spam.
    Ik weet dat dit vroeger zo kon, maar kan dit momenteel niet vinden. Wie weet waar deze optie naar toe is verhuisd?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Gebruik maken keuze “verplaats naar inkomend” ?

Bijdrager
    RW076

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 23 september 2019 om 09:09</p>
    Gebruik maken keuze “verplaats naar inkomend” ?

Dat had ik idd verwacht, maar dat zet enkel die ene in de inbox, de volgende keer dat deze persoon mailt, staat het gewoon weer in de spam map.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Er is ook een menukeuze, Bericht/Verplaats naar/Ongewenste reclame

Misschien werkt dat wel voor je…

Bijdrager
    Shmoo

Dat heeft tijd nodig  (maximaal 15 dagen). Waarschijnlijk moet je nog vier of vijf van dat soort berichtjes naar je Inbox verplaatsen voordat het uit zichzelf werkt. Belangrijk is ook dat je deze mailtjes in je Inbox laat staan en ze niet handmatig verplaatst naar de prullenmand.

Bijdrager
    RW076

Tof dat je zo meedenkt. Maar ook via die optie komt het volgende mailtje van die persoon gewoon weer in de spambox.
    Vroeger, kon je de optie ‘dit is geen spam’ of iets van die strekking selecteren, en dan was het klaar.
    Ik kan deze functie helaas nergens meer vinden, ook heb ik geprobeerd om via de optie van mensen die in je contactlijst staan uit sluiten van spmabla.
    Maar helaas hielp dit ook niet. Ik snap sowieso niet hoe het betreffende adres ooit is aangemerkt als spam (het is die van mijn vrouw) en vind het raar dat je wel kunt kiezen dit is spam maar dus niet dit is geen spam.

Mijn vrouw en ik verzenden (naast praten) erg vaak mails met todo’s en updates van lopende zaken naar elkaar via mail. Haar een ander adres geven gaat ons echter te ver.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Dit specifieke geval zou je via “regels” misschien ook kunnen oplossen..

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door JoopJoopJoop.
    Bijdrager
    nnsa

Misschien het “ongewenste” emailadres even in je contacten zetten en bij de email-voorkeuren aangeven dat emailadressen in je contacten vertrouwd zijn. Tevens heeft Shmoo gelijk. Emails minimaal 15 dagen en spam 30 dagen in de juiste postbus laten staan.

Bijdrager
    Shmoo

Vroeger, kon je de optie ‘dit is geen spam’ of iets van die strekking selecteren, en dan was het klaar.

Dat was gewoon een snelkoppeling ‘Verplaats naar Inbox’ … daar zat verder niets speciaals achter qua techniek. Als die button in een volgende update weg zou zijn is dat heel irritant qua gebruiksvriendelijkheid, maar dat heeft niets te maken met of een mailtje wel of niet spam gekwalificeerd worden.

Ik snap sowieso niet hoe het betreffende adres ooit is aangemerkt als spam (het is die van mijn vrouw) en vind het raar dat je wel kunt kiezen dit is spam maar dus niet dit is geen spam.

Dat regelt software op een server. Alle mail wordt geanalyseerd en als het aan bepaalde voorwaarde voldoet dan is het spam of niet. De mailserver gebruikt daar je inbox, contacten, inhoud van je spamfolder en een algoritme voor om tot die conclusie te komen. Het ene weegt zwaarder dan het andere.

Als je bijv. Outlook of Gmail gebruikt als provider dan kan het voorkomen dat mailtjes als spam gezien worden wanneer je:

1. Relatief snel achter elkaar mailtjes stuurt naar iemand
    2. Een mailtje weinig content bevat en/of geen goede titel voor het onderwerp.
    3. Weinig content + meer dan twee linkjes
    4. Veel linkjes bevat in de content

Ik heb dit zelf ook heel vaak. Dan ben ik een contactformulier aan het bouwen voor een website. Als ik dan ga testen of alles goed functioneert dan komen deze mailtjes heel vaak na twee of drie keer in mijn spam terecht. Dit omdat ik heel veel van hetzelfde herhaal. Of omdat de berichtjes heel kort zijn en een linkje bevatten. Allemaal dat soort dingen.

Natuurlijk kun je regels instellen en proberen om er zo voor te zorgen dat ze meteen in je Inbox komen maar daar gaat zoveel tijd inzitten en het functioneert amper. Regels worden pas toegepast NA het analyseren van de mailserver. En als de mailserver zegt dat iets spam is dan kun jij niet zeggen. Ik wil spam. Zo werkt dat niet. Regels zijn eigenlijk voor het organiseren van je inkomende mailtjes. En je mailserver werkt als een soort automatische piloot. Het controleert zelf a.h.v hoe jij met Mail werkt of iets spam is of niet. Daar gaat tijd overheen om dat aan te leren en dat kun je niet manipuleren of sturen. Het maximale is dacht ik 15 dagen bij Outlook. Dat staat ook op de website van Microsoft. Ik neem aan dat andere programma ongeveer hetzelfde hebben.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Shmoo,

Zeer informatief!

Heb ook last van het gezien worden als Spam terwijl dat het niet is.

De oorzaak is dus de mailserver, het gaat overigens om mail van Marktplaats, nu het lezen van je info realiseer ik me dat het komt sinds ik een iCloud email adres daar gebruik (wil af van Gmail)

Mijn oplossing zou dus moeten zijn andere mail server gebruiken, geen iCloud meer in ieder geval.

De regel in Apple Mail inmiddels maar weggehaald, dat werkte niet begrijp  nu ook waarom.

Bedankt @Shmoo

Bijdrager
    RW076

Het is wel grappig wat je verteld Shmoo, het zijn idd precies het soort mailtjes wat ik van mijn vrouw krijg.
    Ik gebruik zelf @mac.com en mijn vrouw @hotmail.com. We gaan ze dus gewoon naar de inbox verplaatsen, en ze daar eens een tijdje laten staan.

Ik heb je antwoord gebookmarked, vond het een heel helder verhaal wat ik niet meer wil vergeten.

Bedankt (en uiteraard ook de andere die hun tijd hebben gestoken in het meedenken).

Bijdrager
    Shmoo

Klopt Marktplaats heeft daar ook veel last van. Zeker als je zelf een iPhone of Mac te koop zet. Dan krijg je al heel snel vijf of zes reacties achter elkaar van de zogenaamde handelaren die hebben ingesteld dat ze een melding krijgen zodra er iets nieuws met iPhone of Mac wordt aangeboden. Of wat te denken als je zelf reageert op vier of vijf van dat soort producten. Dan krijg je vaak ook nog eens een kopie van wat je geschreven hebt. Dat is ook zo’n doelloos mailtje dat je meteen weggooit.

Het enige echte dat helpt is al die mailtjes in je Inbox laten staan, voor een bepaalde periode. Dat is niet erg overzichtelijk maar je mailserver kan daar vooral van leren om zo volgende berichtjes (een aantal dagen later) automatisch in je Inbox te laten vallen.  Spam werkt op dezelfde manier maar dan ondersom. Als je een boel spam in je mailbox krijgt moet je het naar je spamfolder verplaatsen. Niets meer, niets minder. Geen extra software of regels instellen. Dat is allemaal de grootste B.S die er bestaat. Mensen die denken dat er software bestaat dat wij kunnen installeren aan onze kant van het verhaal, dus niet op de server, om spam af te vangen begrijpen totaal niet hoe dit soort diensten werken.

Je kunt Mail (het programma) het beste vergelijken met een brievenbus in je voordeur en de dienst/service met Post NL. Je kan ook niet zeggen X en Y wil ik niet binnenkrijgen. Als iemand je adres weet mag en kan hij je gewoon een kaartje sturen. Of jij daar nu op zit te wachten of niet doet er niet toe.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Shmoo,

Uit je vorige informatie had ik opgemaakt dat de “boosdoener” van dit alles de mailserver is.

Ik lees in de laatste alinea van je post van 15:09 uur “Post NL – (email server) let niet op soort van de post, dumpt alles in de brievenbus)

Apple Mail bezoekt daar de mailserver dan bepaalt Apple Mail toch in welke postbus het moet.?

Zijn de door jou genoemde mailservers van Gmail en Outlook die zich met de mailsoort bemoeien?

Zijn dit uitzonderingen? Ik verdenk zelf ook iCloud mail…

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Geen bijdrage meer van @Shmoo, zal nu maar kiezen voor een andere mailserver om dat eens te proberen…

Kom er net achter dat bij mijn emailserverprovider e.a. d.m.v. het SPF-record is te regelen… hoera!, probleem opgelost dus….

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.