6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    James T. Kirk

Mail 10.3 (Sierra)

In mijn Mailprogramma heb ik in de grijze oudheid ooit eens de map “Archief” aangemaakt. Nadat Gmail laatst met een waarschuwing kwam, dat ik mogelijk gehackt was, vroeg Google my een bepaald vinkje op hun website te zetten en vervolgens werkte in Mac OS mijn hoofdaccount niet meer, er kwam niets meer binnen. Mijn hoofdaccount, een G-mail adres werkte met POP, maar wat ik ook probeerde ik kreeg geen nieuwe mailbox meer vóór ik de oude had gewist. Ik heb toen alle mail die ik perse wilde bewaren, in een andere mailbox (ook van G-mail) gedumpt en wilde toen opnieuw een POP adres aanmaken. Dat accepteerde Mail niet, ik mocht alleen een IMAP aanmaken. Vervolgens moest ik mijn G-mail hoofdaccount (die er uiteraard nog steeds was) een IMAP account maken en toen stroomde mijn nieuwe IMAP box vol. Ik ben weken bezig geweest, om de bewaarde mail over te zetten, wat met veel moeite ging omdat Mail steeds klaagde over optreden van fouten en vastliep. Nu heb ik het eindelijk klaar en bemerk nu, dat ik allerlei zooi in het Archief heb staan, die ik niet wil bewaren, veel reclame ook. Hoe vaak ik ook dezelfde mail in de prullenbak gooit en dan wis, het is evengoed nog aanwezig. Dingen die NIET in het archief staan, kan ik wel wissen. Ook heb ik dezelfde items in het browser mailprogramma allang gewist… Wat doe ik fout, voorheen met POP werkte alles veel lekkerder.

Moderator
    Night

Misschien is het mogelijk om in een ander mailprogramma (bv. Thunderbird) een Gmail POP account aan te maken en daar alles weg te gooien. Als je daar eenmaal mee klaar bent kan je dat mailprogramma ook weer weggooien.

De Gmail POP settings zijn verder (bijna) ongewijzigd gebleven:

Gmail POP3 Settings
    Gmail POP server address: pop.gmail.com
    Gmail POP user name: Your full Gmail address (example@gmail.com, for example)
    Gmail POP password: Your Gmail password​ – If you have enabled Gmail 2-step authentication, use an application-specific Gmail password.

Gmail POP port: 995
    Gmail POP TLS/SSL required: yes
    Note that POP access needs to be enabled in Gmail for these settings to work

Gmail’s Default SMTP Settings
    Gmail SMTP server address: smtp.gmail.com
    Gmail SMTP username: Your Gmail address (e.g. example@gmail.com)
    Gmail SMTP password: Your Gmail password
    Gmail SMTP port (TLS): 587
    Gmail SMTP port (SSL): 465
    Gmail SMTP TLS/SSL required: yes

Bijdrager
    James T. Kirk

Gezien het feit, dat, T’bird ook gewoon maar de mail binnenhaalt die op de server staat, heeft dat hetzelfde effect, als het in de browser van de server te verwijderen. Dat is ook het probleem niet. Het probleem is meer, dat Mail het bleef vasthouden. Ik ben er nu achtergekomen, dat ik het beter niet kan wissen, maar verplaatsen naar een prullenbak van een ander G-mailaccount. Dat schijnt wel te lukken, maar soms ook komt het daar niet terecht, maar vind ik (een deel) gewoon in de Prullenbak terug en dan verplaats ik het vandaar alsnog naar die prullenbak. Wat in die prullenbak terecht komt, is dan eindelijk wèl weg, maar het is een omslachtige en erg tijdrovend gebeuren, omdat best langzaam gaat.

Moderator
    Night

Je gebruikt dus eigenlijk lokale POP mailboxen in combinatie met een IMAP account. Dat is inderdaad een lastige en vaak onvoorspelbare combinatie. Maar ik ben wel blij voor je dat je zelf een min of meer werkbare oplossing hebt gevonden.

Bijdrager
    James T. Kirk

Nou nee, ik kon geen nieuw POP account aanmaken, vreemd genoeg, ik kreeg geen optie in Mail 10.3. Maar ik ben nog steeds m’n Archief aan het uitmesten. Wat ik nu jammer vind, is dat als ik reclameberichten in de speciale map in Mail gooi (een soort van “achteraf zo nu en dan even bekijken, want zit er nog een kortingscode van iets bij of zo”) ;-), dat ze dan als SPAM worden gezien in de G-mail app in de browser. Dat is wel even wennen…

Moderator
    Night

Dat klopt dat je hiervoor geen optie krijgt in Mail. Beetje jammer dat Apple alles wil voorkauwen, maar de enige manier is om een “fake” pop-account aan te maken en pas als dát bestaat, alle fake gegevens veranderen in de juiste POP3 en SMTP server gegevens van Gmail. Zo heb ik het ook gedaan.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.